יממה לאחר ההתפרעויות בהר הבית: גורמים בארגון הטרור חמאס הכחישו היום (שבת) כי הושגה עסקה עם ישראל למניעת עימות כולל בעקבות הפרות הסדר הקשות שאירעו אמש במתחם מסגד אל-אקצא. עם זאת, הגורמים אישרו כי ניהלו משא ומתן עקיף עם ממשלת ישראל בימים האחרונים. זאת, בצל הניסיון הנמשך של ארגון הטרור להציג את עצמו כ"מגן הבלעדי של ירושלים והמקומות הקדושים לאסלאמיים". 

אם הדברים נכונים, מגעים אלו מראים כי המתווכים רואים בחמאס שחקן משפיע בזירה הפלסטינית. זאת כאשר עד אמצע שבת לא היה ברור אם לרשות הפלסטינית היה תפקיד משמעותי, אם בכלל, בדיונים הללו.

מתפרעים פלסטינים בהר הבית, 15 באפריל 2022, וידאו: דוברות המשטרה

כזכור, כבר במבצע שומר החומות החל החמאס לחזק את תדמיתו כ"מגן ירושלים", וגם עבד קשה כדי להוכיח שגל הפיגועים האחרון הוא תוצאה ישירה של קריאותיו היומיומיות להגביר את "ההתנגדות" נגד ישראל. יחד עם זאת, חמאס היה להוט להבטיח שהאלימות לא תתפשט לרצועת עזה.

לאחר תחילת העימותים אמש בהר הבית, מנהיג חמאס איסמעיל הנייה, שבסיסו בקטאר, מצא את עצמו במרכזה של פעילות דיפלומטית כדי למנוע מלחמה נוספת עם ישראל. לאחר שקיים סדרת שיחות טלפון עם בכירי המודיעין המצרי, פנה להנייה המתאם המיוחד של האו"ם לתהליך השלום במזרח התיכון טור וונסלנד ושר החוץ הקטארי, מוחמד בן עבדולרחמן אל-ת'אני.

על פי כמה דיווחים, הנייה הציג בפני המתווכים את "התנאים" של חמאס להרגעת המתיחות. אלה כללו התרת גישה חופשית למתפללים מוסלמים למתחם מסגד אל-אקצא, איסור על הקרבת קורבנות בהר הבית וסיום החיסולים ישראלים בגדה המערבית, וכן שחרור הפלסטינים שנעצרו על ידי כוחות הביטחון הישראליים מוקדם יותר במהלך היום.

שחרורם של כמה עצורים ופתיחתו מחדש של מחסום אל-ג'לאמה בפני ערביי ישראל המבקשים להיכנס לג'נין בשבת עוררו שמועות כי ישראל וחמאס הגיעו להסכם שביתת נשק חדש. אבל כמה בכירים בחמאס מיהרו להכחיש את השמועות, בניסיון לכאורה להימנע מהאשמה על ידי הפלסטינים בוויתורים על ירושלים ומסגד אל-אקצא.

עימותים בהר הבית, ללא קרדיט

זאהר ג'בארין, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי הדיווחים בתקשורת הערבית והישראלית על הסכם שביתת נשק הם חסרי בסיס ואינם נכונים. "מכשולי הכיבוש לא ירתיעו אותנו מלהגן על ירושלים ומסגד אל-אקצא מפני הטרור המתמשך שלה והמתנחלים הקיצוניים", אמר ג'בארין בהצהרה. "העם שלנו וההתנגדות שלו תמיד יישארו מוכנים להגן על ירושלים והמסגד".

בכיר אחר בחמאס, עיזאת אל-רישק, אמר בדברים נפרדים כי המסר של קבוצתו לכל המתווכים היה ברור, כלומר "ירושלים ומסגד אל-אקצא הם קו אדום". רישק הוסיף וטען כי מספר מדינות והאו"ם תקשרו עם חמאס משום ש"חששו מהסלמה של המצב במהלך חודש הרמדאן הקדוש עקב הפרות הכיבוש והפשעים המתמשכים בירושלים ובמסגד אל-אקצא".

גורם החמאס הוסיף: "המסר שלנו למתווכים היה שכל פרובוקציה נגד עמנו והמקומות הקדושים להם תיפגש בעימות, ושעל אף שאיננו מחפשים מלחמה חדשה, ההתנגדות [הפלגים] ברצועת עזה עוקבים אחריו. כל ההתפתחויות והאצבע שלהם על ההדק".

גם אם הדיווחים והשמועות על הסכם שביתת נשק חדש אינם מדויקים או שקריים, מה שבטוח הוא שחמאס הוכיח שוב שאין להתעלם מתפקידו באירועים המתרחשים בירושלים ובגדה המערבית.

חמאס משוכנע שממבצע שומר החומות במאי 2021 אילץ את ממשלת ישראל לנטוש את התוכניות לפינוי מספר משפחות פלסטיניות מבתיהם בשכונת שייח' ג'ראח שבמזרח ירושלים. עכשיו, חמאס רוצה שהציבור הפלסטיני יאמין שאיומיו בימים האחרונים אילצו גם את ישראל לעשות ויתורים לפלסטינים בירושלים ובגדה המערבית.

בהודעה שהופנתה לפלסטינים ביום שישי, ביקש הנייה להדגים כי חמאס מחזיק במפתח הן לשלום והן למלחמה. הוא גם חתר לחזק את תדמיתו של חמאס כמפלגה היחידה המסוגלת להגן על ירושלים ומסגד אל-אקצא. "אנחנו, העם הפלסטיני והאומה האסלאמית הם אלה שמחליטים", אמר הנייה. "וההחלטה שלנו היא להגן ולהגן על מסגד אל-אקצא המבורך בכל מחיר".