בוקר מתוח: מתפללים הגיעו גם הבוקר (רביעי) לרחבת מסגד אל-אקצא. צעירים מוסלמים רעולי פנים החלו ליידות אבנים לעבר כוחות משטרה תוך קריאות "אללה ואכבר" והעלייה של היהודים להר התעכבה בחצי שעה. מאות יהודים המתינו בכניסה.

בנוסף, קומץ של פורעי חוק נכנס למסגד, שם התפרעו ויידו אבנים החוצה. אחד מבקבוקי התבערה שיידו, נפל על שטיח הכניסה למסגד וגרם לשריפה שכובתה מיד. 

על פי דיווחים פלסטיניים נטען כי הכוחות עשו שימוש באמצעים לפיזור הפגנות. יש לציין כי יתכן ומדובר ביום המתוח ביותר מאז תחילת הרמדאן וזאת בשל מצעד הדגלים המתוכנן לאחר הצהריים, אירוע שעלול להבעיר את העיר העתיקה.

במקביל, אלפי מתפללים כיסו את רחבת הכותל המערבי בהגיעם לתפילת ברכת הכוהנים המוקדמת והשלישית במספר שהתקיימה השבוע. במשטרה פיצלו את תפילת ברכת הכוהנים לשני ימים כאשר שתי תפילות התקיימו בשני האחרון ושתי תפילות היום.

מאז שעות הבוקר המוקדמות, פועלים כוחות משטרה רבים בפיקודו של מפקד מחוז ירושלים בהיערכות מוגברת בעיר העתיקה, המקומות הקדושים וברחבי העיר ירושלים. שוטרים גלויים וסמויים רבים פועלים לשמור על שלום הציבור ובטחונו בכל הגזרות, ולאבטח את אלפי המתפללים והמבקרים באזור הכותל המערבי,  במרכז דוידסון הסמוך, העיר העתיקה ומרכז העיר.

בנוסף, במשטרה התייחסו לצעדת הדגלים שצפוייה להיערך בשעות אחר הצהריים וציינו כי מדובר בצעדת מחאה שאורגנה בימים האחרונים ולא קיבלה את אישור המשטרה בשל המסלול שבו בחרו המארגנים.

במשטרה הבהירו כי בשלב מסוים משהציעו המארגנים מסלול חלופי הם ניאותו לאשר את האירוע ונערכו לאבטח אותו, אולם זמן קצר לאחר מכן חזרו בהם המארגנים והמשטרה החליטה שלא לאשר את קיומו לנוכח העובדה שהיא רואה פתיל נפץ שיכול להבעיר מדינה שלימה.

בתוך כך, הלילה לוחמי צה״ל וכוחות הביטחון פעלו במספר מוקדים ברחבי אוגדת יהודה ושומרון, בין היתר במחנה הפליטים באלטה, בעיר בית לחם ובכפרים קיביא וסעיר. במהלך הפעילות נעצרו חמישה מבוקשים החשודים בפעילות טרור.

 כוחות המשטרה בעיר העתיקה בירושלים (צילום: דוברות המשטרה)
כוחות המשטרה בעיר העתיקה בירושלים (צילום: דוברות המשטרה)

בתוך כך, גורמים במערכת הביטחון מגדירים את המצב הנוכחי כ"שברירי", כאשר גם הגבול בדרום, מול רצועת עזה, עשוי להיות מושפע מאוד מהמתרחש בהר הבית. זאת לאחר תקיפת חיל האוויר ברצועה, בלילה שבין שני לשלישי, כתגובה לרקטה ששוגרה ביום שני לעבר שטח ישראל. חמאס, אם היה רוצה לעצור את ירי הרקטה שנורתה בערב שני, היה יכול לעשות זאת - כפי שבלם ניסיונות ירי אחרים בתקופה האחרונה. את הרקטה הנוכחית, כך סבורים במערכת הביטחון, ירו פעילי טרור של הג'יהאד האסלאמי. 

על פי גורמים במערכת הביטחון, מטרת חמאס בתגובה לירי הרקטה הייתה מפעל חדש לייצור רקטות, שנבנה לאחר מבצע "שומר החומות" אשתקד, ובישראל המתינו להזדמנות לפגוע בו בתגובה לירי רקטות. אם המתיחות והאירועים החריגים בהר הבית יימשכו, ההערכה בישראל כי ההסלמה תתרחב לאזורים נוספים, כאשר בימים האחרונים רואים במערכת הביטחון סיכוי גבוה יותר גם להסלמה בגזרה הדרומית. דווקא בגזרת יהודה ושומרון לא נרשמה התחממות נוספת בימים האחרונים. 

ההמונים הפלסטינים עדיין לא יוצאים להתעמת עם כוחות צה"ל ומג"ב בשטח, וביממה החולפת נעצרו חמישה חשודים בטרור ברחבי יהודה שומרון, ארבעה מהם במרחב חטיבת עציון, מבלי שנרשמו אירועים חריגים. גורם בטחוני אומר ל"מעריב" כי אם תהיה הסלמה במצב בדרום, גם ישראל תסלים את התגובה הצבאית שלה, שהיתה אתמול מתונה מאוד. זאת על מנת שלא להוביל להסלמה נוספת, ולספק עוד הזדמנות למתווכים להרגיע את השטח.

אך כאמור, הר הבית כמקור הבעירה להתחממות של הימים האחרונים יאתגר מאוד גם את המצב הביטחוני אל מול רצועת עזה, ובמערכת הביטחון נערכים לדינמיקה המוכרת של ירי נוסף מהרצועה, תגובה ישראלית והמשך ההסלמה במצב הביטחוני. גורם מדיני הגדיר את הביקורת מצד מספר מדינות ערביות במילים "צביעות אחת גדולה", והסביר: "הן מבינות מצוין את המצב בהר הבית, שאין בו כל שינוי בסטטוס קוו, ומי האחראים להסתה מתוך ניסיון להדליק את השטח". 

שר הביטחון בדרום  (צילום: אלעד מלכה)
שר הביטחון בדרום (צילום: אלעד מלכה)

במהלך התקיפה בעזה נורו שני טילי נ"מ לעבר מטוסי חיל האוויר. מדובר בפעולה שחמאס שיווק באופן מכוון כדי להתגאות ולמנף את פעילותם. עם זאת, צריך לזכור שלא מדובר באמצעי לחימה המסכן את מטוסי חיל האוויר, בטח כאשר מדובר בטילי כתף ישנים, אם נשווה זאת לסוללות הטילים הרבות שאיתן מתמודדים אנשי צוות האוויר בשנים האחרונות במהלך התקיפות בסוריה. 

על פי הדיווח של חמאס, מדובר בטילי כתף מסוג סטרלה או דומה לו, שבארגון הטרור כבר עשו בו שימוש בעבר. למשל בחודש ינואר האחרון, לאחר שחיל האוויר תקף ברצועה בתגובה לירי הרקטות לעבר גוש דן. בצה"ל שבים ומדגישים כי בשום שלב לא נשקף איום לכלי הטיס של חיל האוויר כתוצאה משיגור הטילים. 

מועצת הביטחון של האו"ם קיימה אמש ישיבת חירום סגורה על המצב בירושלים, שבמהלכה עדכן המתאם המיוחד לתהליך השלום תור ונסלנד הנורווגי את חברות המועצה על ההתפתחויות האחרונות. נציגי ישראל והפלסטינים לא הוזמנו לדיון, שנערך לבקשת סין, צרפת, איחוד האמירויות הערביות, נורווגיה ואירלנד.

דובר מחלקת המדינה נד פרייס עדכן ביום שני כי משרד החוץ האמריקאי נמצא "בקשר קרוב" עם בכירים ישראלים ופלסטינים בניסיון להרגיע את המתיחות. הוא ציין כי גם בכירים בממשל ובמחלקת המדינה, יחד עם שגרירי ארה"ב ברחבי המזרח התיכון, ניהלו שיחות טלפון, "כולל בדרגים גבוהים ביותר", עם מקביליהם הישראלים והפלסטינים ועם בכירים ערבים, ובהם ירדן.