לאחר שהחודשים האחרונים עמדו בסימן הקלות לרצועת עזה, אישר הדרג המדיני - בעקבות ירי שש הרקטות האחרונות מאז שני האחרון, שארבע מהן התפוצצו בשטח ישראל - את המלצת מערכת הביטחון לסגור את מעבר ארז ליציאת פועלים וסוחרים מרצועת עזה לישראל. 

בישראל העניקו את ההקלות לתושבי הרצועה, ובהן ההחלטה לאשר כניסת אלפים רבים של פועלים לישראל, הסדרת הכסף הקטארי ופרויקטים בינלאומיים לשיקום הרצועה, בעקבות שקט יחסי ומיעוט הרקטות ששוגרו מהרצועה מאז מבצע שומר החומות בחודש מאי אשתקד. בעקבות הירי האחרון בלילה בין שישי לשבת התקבלה בישראל ההחלטה שהתגובה הפעם לירי תהיה סגירת המעבר ולא תקיפה נוספת.

במערכת הביטחון סבורים כי להחלטה להכניס פועלים מעזה לעבודה בישראל היה תפקיד חשוב בייצוב המצב הביטחוני בדרום לאחר מבצע שומר החומות. זאת, בשל ההשלכות הכלכליות החשובות על משפחות רבות בעזה, כאשר מדובר בכסף שמשפיע לחיוב על הכלכלה ברצועה. עם זאת, יש לזכור כי גם בעבר סגרה ישראל את מעברי הרצועה לכניסה וליציאה של פועלים וליבוא ויצוא של סחורות כתגובה לירי רקטות, אולם היעילות המבצעית של צעד זה על ריסון הירי נותרה שנויה במחלוקת. 



למרות ההתחממות בדרום, במערכת הביטחון סבורים כי חמאס אינו מעונין בה. לדברי בכירים בישראל, המסרים שמעביר ארגון הטרור הפלסטיני באמצעים שונים, בין השאר דרך המתווכים המצרים, הם שהוא אינו מעוניין בהסלמה, ואף פועל בשטח בניסיון לעצור ירי רקטות לעבר ישראל. כך או כך, סביר להניח כי חמאס, כגורם הדומיננטי ביותר בארגון הפרות הסדר וההסלמה בהר הבית, מבין היטב כי הסלמה נוספת בירושלים צפויה להיות בעלת השלכות גם על המצב הביטחוני באזור. זאת לאור המשוואה שהציב ארגון הטרור השולט ברצועה, כמי שלכאורה מגן על האינטרסים הלאומיים והדתיים של הפלסטינים בהר הבית.

וכך, שבוע בלבד לסיום הרמדאן, המצב מתוח במיוחד, ובישראל מעוניינים להימנע מהסלמה בעזה. ההערכה במערכת הביטחון היא שאם השבוע הקרוב יעבור בשקט יחסי והמתיחות בהר הבית תפחת, ניתן יהיה להרגיע שוב את המצב הביטחוני. לצד האפשרות הזו, במערכת הביטחון גם מביאים בחשבון אפשרות כי בסופו של דבר המתיחות, שצפויה להימשך גם בימים הקרובים, עשויה להוביל גם לימי לחימה.
כך או כך, הימים הקרובים עשויים לסמן את הכיוון של התקופה כאשר הימים האחרונים כבר עמדו בסימן של הסלמה ברורה במצב וגלישה של המתיחות בהר הבית גם לרצועת עזה.