לרגל יום הזיכרון לחללי צה"ל, מפקד חיל האוויר לשעבר, אלוף (מיל') דוד עברי, שבנו גיל שירת כטייס קרב F-16 ונהרג בתאונת אימונים, שוחח הערב (שלישי) עם בן כספית ואריה אלדד ב-103FM וסיפר על שירותו הצבאי, המעבר מהשכול של יום הזיכרון לשמחה של יום העצמאות ועל הקריאה של המשפחות שכולות לפוליטיקאים לא לבוא לאזכרות הצבאיות. עברי אמר: "אסור להכניס פוליטיקה לנושא הזה בשום אופן".

בפתח דבריו, סיפר עברי: "שירתתי חמישים שנה את המדינה ואחרי זה התחלתי לעבוד. בפברואר סיימתי את התפקיד האחרון, ואני עכשיו פנסיונר. זה אירוע ממלכתי רציני מאוד שבעיניי הוא יוצר מצב של אווירה שאתה מתחיל להיכנס אליה כמה ימים קודם, ואתה חש שיש שותפות גדולה מאוד לשכול במדינה. אנשים יודעים להעריך את זה וזה מאוד חשוב שותפות הגורל, היא רצינית מאוד".

"בשנים האחרונות, אם חשבתי בעבר שהנטייה הייתה להעריך את הכלל על הפרט, הכל בעד עמנו וארצנו, היום הפרט קיבל מימד יותר חזק. היום זה ירד מאוד לכלל, הפרט הפך להיות הרבה יותר חשוב ויותר הפרטים מדברים עליהם, זה בא לידי ביטוי גם ביום הזיכרון. אני חושב שיש כאלה שחושבים שזה מחליש, אך עצם זה שכל המשפחות מרגישות שיחד איתן זה מחזק. צריך לעשות על זה איזה מחקר או סקר, אני חושב שבמידה מסוימת זה נראה שזה מעט מחליש את החוסן הנפשי שלנו לעמוד במצבים קשים מאוד של מלחמה, ייתכן", הוסיף.

לאחר מכן, סיפר על שירותו הצבאי: "הכי קשה הייתה לי ועדת החקירה על אסון המסוקים. הדברים האחרים, אתה מתכונן אליהם, מתכנן, עובד קשה, מתאמן ועושה את כל מה שאתה יכול, ואתה בדרך כלל אם מתכנים ועובדים קשה ההישגים גדולים. בדרך כלל בערב יום הזיכרון מגיעים אלינו הרבה ידידים אנשים חיל האוויר ואחרים, וזה ערב גם חברתי וגם נעים מצד אחד, קשה להגיד ביום הזכירון, אך נעים שאתה מרגיש שותפות של חברים ומשפחות".

"בשנה הזו אנו אחרי סרט שבני עשה על הילדים בבסיסים של חיל האוויר שעברו תנאים קשים, מלחמות, כשנהרג מישהו בשיכון המשפחות והמשפחה חייבת לעזוב, המבצר שלך הוא פתאום איננו מבצע. זה לא מיד, נותנים כמה חודשים, אבל בסיכומו של דבר אתה צריך לעזוב. אתה גר בקהילה שבה מגיע פתאום האוטו שמודיע על מישהו שאיננו, אלו חיים אחרים והסרט הזה לדעתי מטלטל, אני לא הייתי חשוף לזוויות האלה של הילדים. פתאום החברים שאביהם נהרג עוזבים אותך. הבן שלי יורם עשה אותו. זה יוקרן בערוץ כאן 11. אתה נחשף לסיפורים שאתה רוצה מי זה עם ישראל".

בהמשך, סיפר על בנו גיל שנהרג: "אני לא מדבר ישירות עליו, הסרט מדבר גם על גיל. אני בדרך כלל מהאסכולה הזו שהחשיפה לא בדיוק הייתה סימן לעוצמה, חשבנו שזה חולשה וקשה לי להתאים את עצמי לתקופה המודרנית".

בסיום, התייחס לקריאות של משפחות שכולות לפוליטיקאים לא לבוא לאזכרות: "צריך להוציא את זה מהשיח ביום הזיכרון, אנו חייבים להיות מאוחדים, יחד כולנו בשותפות מלאה איך אנו עושים אחדות יותר טובה ולא איך מוצאים נקודות לפילוג".

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm