אחד הגורמים המשמעותיים שסייעו למחבלים לבצע את פיגועי הטרור האחרונים היו הפרצות בגדר ההפרדה. אל"מ (מיל') חן ליבני, לשעבר מפקד מחוז ירושלים בפיקוד העורף, ומפקד עוצבת ברעם, שמתגורר בישוב שצמוד לגדר, תיאר בפוסט ארוך את פריסת החיילים לאורכה והביע את החששות שלו מהאפשרות שיפגעו גם בחיילים ששוהים שם. הבוקר (שני) הוא שוחח על כך עם ענת דוידוב וגולן יוכפז, בתוכניתם ב-103FM.  

בפתח דבריו אמר: "אני חושב שהפתרון יכול להפוך לבעיה, והפתרון לשים חיילים על הגדר זה בסדר, אבל מצד שני הוא גם יוצר הרבה מאוד בעיות. אני לא בטוח שהאיזון במשך הזמן שבו זה מתקיים, מעל חודש, לא נוטה כבר לכיוון הבעיה". 

עוד אמר: "מכשול שלא נשלט, אז הוא לא מכשול. יש מאות ק"מ של גדר, לא מול כל פרצה יש חייל ולא מול כל מקום שבו אפשר לעשות פרצה, יש חייל. אני חושב שהמציאות אפילו מראה את זה בימים האחרונים, אנשים עדיין מצליחים להיכנס. פתרון מיידי הוא בשילוב של מה שיש עכשיו, אבל עם שינוי של דפוס הפעילות". 

לדבריו, יש צורך בקבלת החלטות לא פופולריות בקרב ההנהגה: "זה עניין של איזון בין ערך חיי אדם בצד שלנו וערך חיי אדם בצד שלהם. אגב, לא חייבים לירות בכל מי שנכנס, הרתעה יוצרים גם על ידי מצב של חוסר ודאות, כשיש ודאות, אין הרתעה, כשבן אדם שרוצה לעבור את הגדר ורואה בעיניים בכל מקום איפה הצבא נמצא, אז הוא הולך למקום שהצבא לא נמצא. אני חושב שכתגובה מיידית ומהירה על המצב שנוצר בגדר, הושבת החיילים מול הפרצות, זה פתרון נכון, אבל זה פתרון מיידי לשבוע, שבועיים, ולא פתרון תמידי. אנחנו הולכים להיות במצב הזה הרבה חודשים".

בהמשך, הזכיר את פיגוע הירי משנת 2002 בוואדי חרמיה. "זו נקודה על כביש 60 שהיא נמוכה, אז אין שם כמעט תקשורת סלולרית. היה שם כוח מילואים שפשוט שמר על המחסום והחיילים פשוט נפגעו על ידי צלף אחד אחרי השני, הם פשוט לא ידעו מאיפה יורים עליהם. הם חשבו שיורים עליהם מכיוון אחד ויצאו החוצה, וכל מי שיצא, פשוט חטף כדור בראש", הסביר. 

בתגובה נשאל האם גם כיום, 20 שנה לאחר האירוע, קיימות נקודות תורפה כאלה לאורך הקו הירוק ובתוך השטחים. "כאלה בדיוק? לא", השיב. "אבל לא צריך הרבה יותר מזה. יש חיילים שעומדים מול כפר, מישהו שעומד בתוך בית, זה טווח לא גדול, כמה מטרים בודדים, אפילו פחות מזה, אין לו שום בעיה, זו רק שאלה של רצון. נשקים יש ואנשים יש, זו רק שאלה של רצון עד שמישהו, כמו שהוא תופס גרזן, הוא יתפוס נשק ויירה בחייל. החייל לא יידע מאיפה זה בא". 

לסיום נשאל האם יש דרך לאטום את הגדר בצורה הרמטית, והשיב: "אפשר, זה המון משאבים. מחסום שלא מלווה בתצפית ושמירה שיודעת לממש את הריבונות בדבר הזה, הוא לא מחסום. אטימה מוחלטת זה לא רק בטון וגדרות, זה שילוב של בטון, גדרות ופעילות מבצעית". 

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, fm103