פרשת "התיק השקוף": רונית, אמו של סרן ת', שהואשם בעבירות ביטחוניות ומת בכלא הצבאי לפני כשנה, לא מוותרת וממשיכה במאבק כדי לחשוף מה הוביל למותו המסתורי של בנה. הבוקר (רביעי) שוחחה עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM וסיפרה כי בשבוע שעבר, במהלך טקס יום הזיכרון של המשפחה, הגיע למקום קצין אחר שהכיר את מסלול השירות שעשה סרן ת', והאשים את מפקדיו של ת' באי-נטילת אחריות.

"הקצין הזה, לא הכרנו אותו ולא פגשנו אותו אף פעם ואין לנו מושג מי הוא, ועכשיו אנחנו מבינים מה הביא אותו - כל מיני סימני שאלה שיש לו ולכנראה עוד אנשים טכנולוגים בצבא", סיפרה רונית. "למשל החשש שיש לאנשים טכנולוגים שהם יעשו דבר לא בכוונה אלא בשגגה, וכתוצאה מזה הם ייענשו או ייכלאו או יגיעו לאותו מקום שת' הגיע אליו בסופו של דבר". 

רונית סיפרה כי אותו קצין דיבר על ההתנהלות במקום בו שירת ת', אך לא עסק בדברים שקשורים בהכרח לתיק של בנה: "הוא לא הכיר אותו, הוא לא הכיר את הבן שלי. כשהוא אומר 'כמות המחדלים בלתי נתפסת', הוא מתייחס לשני דברים - גם לדברים שקרו לפני שבעצם ת' מת ויש כאלה שנעשו אחרי, בחקירת המוות".  

על דבריו של אותו קצין, שאמר כי 'לנו מספרים שאתה אשם וכל שרשרת הפיקוד מעליך פעלה ללא דופי. האחריות הפיקודית נעלמה מהלקסיקון', אמרה רונית: "גם אנחנו הרגשנו ככה, לפני שהוא אמר את זה. מאוד הופתענו שאנחנו לא חושבים ככה לבד ויש עוד מישהו שנמצא עדיין בצבא וחושש מזה. מציגים לנו את זה כאילו אנחנו המאשימים כל הזמן. אנחנו נמצאים באיזו התבוננות כזאת, במקום המצב ההפוך". 

עו"ד אפרת נחמני בר, מייצגת את המשפחה, הוסיפה וסיפרה כי לא למדה פרטים חדשים מדבריו של הקצין. "הדבר היחידי החדש שלמדתי זה שיש מישהו בשירות על מדים שיש לו מספיק יושרה לומר את מה שאנחנו אמרנו לאורך כל הדרך", אמרה.

"בצבא מסתירים את הכל - שוקלים לבקש מהרמטכ"ל בדיקה נוספת"

"הפרשה הזאת של הקצין ז"ל, היא פרשה שנולדה מעודף מוטיבציה. הצבא מודה - לא היה פה מניע אידאולוגי, לא היה פה מניע אישי, זאת אומרת הוא לא קיבל כסף, כלכלה, טובות הנאה. הוא עשה את מה שהוא עשה, כתוצאה מהחינוך שלו ביחידה. זו יחידה מיוחדת שאומרת לקצינים שלה, 'תפעלו יצירתי, תפעלו עצמאי, תחשבו מחוץ לקופסה ועופו על זה. עופו על הרעיונות'.

"כשהוא 'עף' על רעיונות קודמים, הוא קיבל פרסים מאוד נחשבים שכמובן אי אפשר לדבר עליהם ואי אפשר לחשוף. גם אנחנו לא יודעים בדיוק על מה. הוא הוביל את היחידה לגבהים מדהימים. ופעם אחת, היצירתיות שלו לא מצאה חן בעיני אותם מפקדים שלא פיקחו עליו, שלא בדקו מה הוא עושה, שחינכו אותו לעצמאות, אבל לא בדקו, ואז הם התנערו - 'פתאום הבעיה היא רק אצלו ולא החינוך'".

"מגיע הקצין הזה על מדים, מתוך אותו מקום ואומר 'אני היום מת מפחד להיות עצמאי. אני מבין שכל דבר זה צל"ש או טר"ש'. אתם אומרים לי להיות עצמאי, אתם אומרים לי לחשוב מחוץ לקופסה, היה כאן מישהו שעשה את הדברים האלה הכי טוב שאפשר - נתתם לו פרסים". 

היא הוסיפה ואמרה: "אנחנו מטילים שתי אלומות לשני מקומות למעשה. הראשונה, כמו שאמר הקצין בשירות שדיבר על הקבר, שהיחידה מתנערת מניתוח אמיתי של מה שהוביל לפרשה. הוא לא נשלח ע"י המערכת, למיטב הבנתנו. מהמסרים שנמסרו לנו, דווקא גורמים בתוך המערכת, המפקדת שלו - אני אומרת את הדברים בזהירות, כי כמובן אין לי ידיעה אישית, אבל כך נמסר לנו - דיברו בהבנה על התחושות שלו, כי כנראה שהתחושות שלו הן תחושות שמכרסמות כרגע ביחידה החשובה הזאת, עם כל הניסיון להתעלם מהעובדה שאנחנו מדברים על פרשה שהיא תולדה של דבר אחד - כשל ניהולי".

"אלומת האור השנייה נוגעת לחקירה הרשלנית, הבלתי מקצועית לגבי נסיבות מותו. בעצם מדובר בחקירה שכשלה. אומר הצבא היום, 'אני לא יודע ממה הוא מת', אבל בה בעת מנסה להטעות את הציבור ולומר לציבור - 'לא מצאתי ראיות לעבירה'. אם אתה לא יודע ממה הוא מת, אתה גם לא יכול לשלול שהייתה עבירה".

"נזכיר, האיש הזה החזיק ידע מדהים שמאוד הדאיג כל מיני גורמים, לא אספתם כל מיני דברים מהזירה, מצלמות חשובות מהאירוע נעלמו בדרך פלא, ושנה שלמה אתם לא אומרים למשפחה השכולה למה אין את המצלמה הזאת. המשפחה רואה בסרטים שיש כל מיני בקבוקים חשודים שהוא שותה מהם, והיא אומרת, 'לאן נעלם הבקבוק?'".

כשנשאלה מה בכוונתם לעשות עם המידע החדש שנחשף השיבה "אנחנו שוקלים כרגע מה לעשות. זו בעיקר אינפורמציה שמחזקת את מה שאנחנו בזמנו ליחידה. הם הודו שהיו בעיות, הם שיפרו דברים, הם שינו המון דברים, אבל הם אומרים, 'אין קשר בין זה לבין המעשים'. שאלנו אותם שאלה פשוטה, 'הלכתם לשאול אותו? הוא עוד היה בחיים. שאלתם אותו למה?' הסתכלו עלינו אנשים אינטליגנטיים, בכירים ביותר, אנשים שעושים דברים מדהימים, הסתכלו עלינו בעיניים של עגל ואמרו 'אוי, לא חשבנו על זה'.

"אנחנו שוקלים אולי לפנות לרמטכ"ל כדי לבקש אולי בדיקה נוספת, בלתי תלויה בעניין הזה, אני לא יודעת אם זה יקרה. כרגע עיקר המאבק הוא לנסות לקבל מהצבא מידע נוסף על נסיבות מותו. שנה אחרי, לצערי, המערכת הצבאית מתחפרת. אפילו את הדו"ח הפתולוגי שהרי אי אפשר לשנות אותו, לא מסרו למשפחה. מסתירים את הכול.

"הם פנו כאילו למשטרה לבדוק אם יש משהו לשפר, אבל לאחרונה קיבלנו מידע שהשאלה היחידה שהם שאלו זה 'מה אפשר לעשות אחרי שנה?' אבל הם לא שאלו את השאלה הכי חשובה, 'איפה טעינו לפני שנה?' 'איפה חירבנו ממצאים מהזירה?' 'במה היינו לא בסדר?' הצבא לא רוצה לדעת איפה הוא לא בסדר - לא בענייני היחידה, לא בענייני החקירה, כדי שאפשר יהיה כלפי חוץ לשמור על הכבוד. אנחנו אומרים להם, זה כבוד חלול".

תגובת דובר צה"ל: "צה"ל מחויב באופן עמוק ובלתי מתפשר לשמור על שלומם ובריאותם של משרתיו. בהתאם, צה"ל חוקר ומתחקר באופן מעמיק ונוקב כל מוות של חייל, תוך השקעת מלוא המשאבים, כדי להגיע לחקר האמת ולהפיק את הלקחים הנדרשים. צה"ל פעל ועודנו פועל בהתאם לעקרונות אלה גם במקרה הנ״ל. לאחר מותו של הקצין, נפתחה חקירה של היחידה לחקירות פנים לבירור נסיבות המוות, בה הושקעו משאבים ומאמצים רבים. לאחרונה, קבעה הפצ"רית, כי במקרה ייחודי וחריג זה, מאחר שהחקירה לא הביאה למסקנה חד משמעית בדבר סיבת מותו של המנוח, יועברו חומרי החקירה לעיון צוות מייעץ ייעודי של משטרת ישראל. הצוות המשטרתי המייעץ פועל בימים אלה ויביא המלצותיו בפני הפצ"רית. יודגש כי חקירת היחק"פ נותרה פתוחה, וכל פעולת חקירה עתידית תתבצע על-ידה".

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, fm103