בין אם אתם זכאים או אשמים, התנהלות נכונה בחקירת מצ"ח היא הכרחית. המאמר הבא יספק לכם כמה טיפים חשובים להתמודדות עם חקירת מצ"ח.

מהי חקירת מצ"ח?
חקירת מצ"ח היא חקירה של המשטרה הצבאית החוקרת בהקשר פלילי. היא לא מאוד שונה מחקירת משטרה אזרחית, אלא שהיא מתנהלת בין כותלי הצבא, על ידי יחידת מצ"ח. אם הגעתם לחקירת מצ"ח (בשונה מזימון למתן עדות בלבד לגבי חשד הנוגע לאדם אחר), אתם כפי הנראה חשודים בביצוע עבירה פלילית כלשהי במסגרת השירות הצבאי שלכם.

זה יכול להיות גניבה מהבסיס, שימוש בסמים בצבא, הטרדה מינית או כל עבירה פלילית אחרת שהתקיימה בזמן שירותכם הצבאי. המטרה של החקירה היא להביא להפללה של אדם אחר כלפיכם או הודאה עצמית בביצוע העבירה מצידכם, מה שיוביל במרבית המקרים להעמדתכם לדין בפני בית דין צבאי. 

טיפים שימושיים לחקירת מצ"ח
אם אתם עומדים בפני חקירת מצ"ח, יש כמה טיפים שכדאי לכם ליישם בזמן החקירה כדי לעבור את התהליך בצורה חלקה ככל האפשר:

  • התייעצות עם עורך דין צבאי - הטיפ הראשון והחשוב ביותר הוא יצירת קשר עם עורך דין צבאי, כלומר עורך דין שבקיא בנבכי המשפט הצבאי והתנהלות מול חקירות מצ"ח. יש לעשות זאת מיד עם הזימון לחקירה ובוודאי שעוד קודם לכניסתכם לחקירה עצמה.
     
    חשוב לציין כי מומלץ להיעזר בעורך דין צבאי גם אם אתם זכאים לחלוטין; שוטרי מצ"ח מפעילים במקרים רבים לחצים רבים כדי להפליל אתכם ואתם עלולים לעשות טעויות קריטיות במהלך החקירה בשל היותכם בלחץ נפשי או בשל אי ידיעת החוק הצבאי.  
  • שמירה על זכות השתיקה - בדרך כלל עדיף לשמור על זכותכם לאי הפללה עצמית ולזכות השתיקה, לכל הפחות עד להיוועצות עם עורך דין. יש לזכור כי לכל מילה שתוציאו מהפה יש משמעות בתיק הפלילי, ואתם לא רוצים לפלוט משהו שעלול לסבך אתכם, אפילו בשל חוסר מודעות שלכם למשמעות הדברים שנאמרים.
     
    כמו כן, נסו לשמור על רוגע ועל אורך רוח ולהימנע ממאבקי כוח עם חוקרי מצ"ח. זכרו תמיד איפה אתם נמצאים - בכל שלב עליכם לזכור שאתם לא נמצאים בין ידידים, ואל לכם לסמוך על האנשים המקיפים אתכם. זכרו שכל מטרתם של חוקרי מצ"ח, אפילו אלה המנסים להתחבר אליכם ולשדר כי הם "בצד שלכם" היא להפליל אתכם, וגם שיחה ידידותית יכולה לפעול נגדכם. לכן, התנהלו בחשדנות ובזהירות לכל אורך התהליך.
  • היזהרו מטקטיקות חקירה מוכרות - כאמור, המטרה של החוקרים היא להביא להודאה. לשם כך, הם ינקטו בכל מיני טקטיקות, תכסיסים וגורמי לחץ כדי להביא אתכם לכדי הודאה. לשם הדוגמא, יכול חוקר מצ"ח לבקש כי תתלו אליו לשיחה חברית מחוץ לבסיס, לשתיית קפה במסגרת הפסקה מהחקירה וכו' – במרבית המקרים גם שיחה כזו תהיה מוקלטת בסתר ותשמש ראיה כנגדכם.
     
    בנוסף, היו חזקים ואל תיכנעו ללחצים ולאיומים שמושמעים כלפיכם ("אם לא תודה בעבירה נדאג שיעיפו אותך מתפקיד בלוחמה או "אם תודה עכשיו זה יועבר לשופט והוא יתחשב בך הרבה יותר" או "יש לנו כבר את כל הראיות כנגדך בקלסר, עשה לעצמך טובה ותודה כדי להקל לעצמך את העונש..."). 

זומנתם לחקירת מצ"ח ? פנו לעורך דין צבאי
כמו שאמרנו, הטיפ החשוב ביותר והראשון במעלה הוא לשקול לפנות לעורך דין צבאי מיד עם הזימון לחקירה. חשוב לדעת כי גם אם נעצרת כבר או עוכבת לחקירה בלי הכנה מראש ובאופן מפתיע – עדיין שמורה לך הזכות להיוועץ בעורך דין חיצוני לחקירה אשר יכול לוודא כי החקירה תיעצר או תעוכב עד למתן הסבר והכנה לחקירה אפילו אם אתם כבר יושבים בחדר החקירות והחוקרים לוחצים להתחיל בחקירה. 

עורך דין צבאי המומחה בתחום של חקירות מצ"ח וזכויות חיילים ידע לעזור לכם בצורה הטובה והמעמיקה ביותר. 

לפנייה לעורך דין יש חשיבות מכרעת גם אם אתם חפים מפשע וגם אם יש אשמה במעשים שלכם; הוא יוכל לעזור לכם להתמודד עם החקירה, להתנהל בצורה הנכונה ביותר וכן גם להמתיק את העונש היה ויוטל כזה בהמשך התהליך.

המאמר נכתב באדיבות עורכי הדין הצבאיים עידן פסח ובני קוזניץ