הסערה נמשכת: חבר הכנסת משה ארבל הגיש שאילתא לשר החוץ יאיר לפיד בעקבות איומי שגרירות סין בישראל על עורך הג'רוזלם פוסט יעקב כ"ץ בעקבות ריאיון שערך עם שר החוץ של טייוואן. כזכור, גורם דיפלומטי בסין איים להוריד את דרג היחסים בין ארצו לבין ישראל ולנתק את הקשרים עם העיתון אם הריאיון לא יימחק מהאתר

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

בשאילתא, תהה ח"כ ארבל האם במשרד החוץ ננקטו פעולות בעקבות התקרית והאם בכוונתו של לפיד לזמן את שגריר סין לנזיפה "בעקבות ניסיונו לפגוע בחופש הביטוי ובחופש העיתונות בישראל". ארבל הוסיף ושאל: "כיצד תפעל ביחס לעניין זה על מנת להגן על זכויותיהם של עיתונאים בישראל נגד איומים של מדינות זרות?". 

שר החוץ הטייוואני בראיון עם עורך הג'רוזלם פוסט (צילום: משרד החוץ של טייוואן)
שר החוץ הטייוואני בראיון עם עורך הג'רוזלם פוסט (צילום: משרד החוץ של טייוואן)

בנוסח השאילתא נכתב כי "ב-30 במאי ראיין עורך הג'רוזלם פוסט, יעקב כץ, את שר החוץ הטיוואני ג'וזץ וו. בעקבות הראיון התקשר לכץ אחד הדפלומטים בשגרירות סין בישראל והורה לו להוריד את הראיון מאתר העיתון אחרת סין תנתק כל קשר עם העיתון ותשנמך את יחסיה עם מדינת ישראל. בהמשך התקבל מייל במשרדי העיתון מדובר השגרירות אשר גינה את העיתון על הראיון עם שר החוץ ודרש פעם נוספת שהעיתון יכבד את הרגשות הלאומיים הסיניים ו"ימחק את השפעות הראיון".

"מדובר בחוצפה ממדרגה ראשונה, ניסיון בוטה לפגוע בחופש הביטוי ובחופש העיתונות בישראל. במדינת ישראל הממשלה לא קובעת לעיתון מה מותר ואסור לו לפרסם (למעט בשל צנזורה ביטחונית) ואסור להסכים לכך שמדינות זרות ינסו לקבוע לעיתונים בארץ ולנווט את השיח
התקשורתי בהתאם לאינטרסים הזרים שלהן".

 "רצוני לשאול: האם נציג שגרירות סין פנה למשרד החוץ בעניין הראיון? האם היית מודע לפעולותיה של שגרירות סין לפגוע בחופש הביטוי ובחופש העיתונות בישראל? מדוע אינך מזמן את שגריר סין לנזיפה בעקבות ניסיונו לפגוע בחופש הביטוי ובחופש העיתונות בישראל? כיצד תפעל ביחס לעניין זה על מנת להגן על זכויותיהם של עיתונאים בישראל נגד איומים של מדינות זרות?", סיכם ארבל. 

נשיאת טייוואן ליד מערכת הגנה אווירית ברקע המתיחות מול סין (צילום: רויטרס)
נשיאת טייוואן ליד מערכת הגנה אווירית ברקע המתיחות מול סין (צילום: רויטרס)

בריאיון שעורר סערה אמר השר הטייוואני כי ארצו דואגת מפלישה אפשרית של סין והזהיר את ישראל שלא לבטוח בה. לדבריו, "סין היא מדינה אוטוריטרית והם עושים עסקים מתוך ראייה פילוסופית שונה. לעתים הם משתמשים בסחר עם מדינות אחרות בתור נשק. כבר ראינו אותם עושים את זה לליטא, לצ'כיה ולאוסטרליה. לעתים הם מנסים לעשות את זה גם לטייוואן. עלינו להיות זהירים מאוד ולא לאפשר ליחסים כאלו לסכן את הביטחון הלאומי שלנו. להבנתי, גם בישראל נושא הביטחון הלאומי נמצא גבוה בסדרי העדיפויות שלה".

השר הטיוואני הוסיף ואמר כי "כאשר ישראל מתנהלת מול בייג'ינג אסור לכם לעולם להסכים מראש לתנאים מוקדמים, מכיוון שבאופן כזה תפסידו, ולא משנה מה יקרה. אתם חייבים להיזהר. דיפלומט אמריקאי בכיר אמר לי שאם סין מביעה כעס כלפיך, אז כנראה שאתה עושה משהו נכון".