הוויכוח סביב גיוס נשים ליחידות קרביות בצה"ל: האלוף (מיל') יעקב עמידרור, ראש המטה לביטחון לאומי לשעבר וחוקר במכון ירושלים לאסטרטגיה וביטחון, שוחח הבוקר (שני) עם בן כספית וינון מגל, בתוכניתם ב-103FM, והביע את עמדתו בעניין. 

בפתח דבריו הבהיר: "אני תומך מאוד בגיוס נשים לצה"ל. אני חושב שצה"ל מרוויח מגיוס נשים הרבה מאוד בתחומים מסוימים". יחד עם זאת אמר: "אני חושב שגיוס נשים ליחידות לוחמות, בעיקר כאלה שמצריכות מאמץ פיזי גדול מאוד ונשיאת משקלים כבדים מאוד, יזיק לנשים ויזיק ליחידות".

מגל שאל: "למה יזיק ליחידות?". 

עמידרור הסביר: "משום שלא תהיה ברירה, יורידו את סף הדרישות על מנת לקבל נשים והתוצאה הכוללת של היחידה תהיה פחות טובה, מאשר אם היו בה רק כאלה שיכולים לשאת את המשא הזה. תחשוב על צוות שצריך עכשיו לסחוב פצוע במשקל של 90 ק"ג עם הציוד שלו למרחק של X ק"מ. ברור ש-99% מהנשים תעשנה את זה יותר לאט, לכן התועלת לצבא מהגיוס הזה תהיה קטנה מאוד, ולעומת זאת, הנזק ליחידות יהיה משמעותי".    

כספית התערב ואמר: "אני מכיר כמה נשים, נניח ירדן ג'רבי עושה בית ספר פיזי גם לינון וגם לי כשהיינו צעירים. אם בהנחה שמה שדורשים ממני, ידרשו מן האישה, אותו אחוז אחד של נשים שעומד בזה, למה למנוע את זה מהן?". 

עמידרור השיב: "כי אתה הולך עכשיו להפוך את כל צה"ל, לשנות את כל המערכת, להביא קבוצה מאוד גדולה של אנשים שלא תוכל לשרת ביחידות האלה, משום שיש שם נשים, והכול כדי שביחידה הזאת תהיה אחת שהיא ג'רבי, שזה לא הגיוני פשוט מנקודת המבט של צה"ל. פעם אחת אמר לי מפקד חיל האוויר, 'אני יכול לעשות מכל בן אדם טייס, אני רוצה את אלה שאני עושה מהם את הטייסים הכי טובים בזמן הכי קצר'".

כספית: "אל תשנה כלום בצבא, מי שעומד בתנאי הסף הקיימים, יתקבל. זה הכול".

עמידרור: "אבל ברור לך מה יקרה. יש בציבור הישראלי קבוצה לא קטנה, שמספרה ביחידות הלוחמות הוא הרבה מגודלה בחברה הישראלית, והם אומרים, 'אתם יכולים לעשות מה שאתם רוצים עם נשים. אנחנו במקום שבו משרתות נשים, לא נהיה'".

כספית: "אז זה כבר אירוע אחר. דיברת קודם על העניין הפיזי".

עמידרור: "אם לאף אחד לא היה אכפת שמשרתות נשים, אז אתה היית צודק. הייתי אומר, 'חבר'ה, אני שם תנאי סף, מי שיעבור אותם, ייכנס, מי שלא יעבור, לא ייכנס'. דרך אגב, בכל הניסיון בעולם, איפה שהיו נשים, הורידו בסוף את הסף כי הסתבר שבשביל אישה אחת לא כדאי את כל המאמץ. אבל לצורך הדיון, נאמר שהיית אומר, 'היא עוברת את הסף, היא נכנסת', אבל אתה לא יכול להתעלם מהמציאות. המציאות במדינת ישראל היא שאתה תפסיד חלק ניכר מהחיילים שכן נמצאים ביחידות האלה. אתה לא יכול להתעלם מזה, זה חלק מהמשוואה".

כספית התרגז ואמר: "איפה המקומות הבאים שבהם תדירו את הנשים?"

עמידרור הבהיר: "אני לא בעד להדיר. אני רק אומר שכשהמדינה מקבלת החלטה, היא צריכה לקחת בחשבון מה הצבא יפסיד מהעניין ומה הוא ירוויח. זה לא ויכוח אידאולוגי. אני רוצה שתבינו את הטיעון. הוא פיזיולוגי. אם הייתה כמות גדולה של בנות, אז הייתי אומר, 'אז אלה ייצאו, אלה תיכנסנה, מה אכפת לי?' מנקודת המבט של המדינה".

מגל שאל: "אין מבחינתך שיקול בעניין של להכניס גברים ונשים ביחד לאותה יחידה? במהות של מתח בין המינים. זה מפריע למטרה לנצח".

עמידרור: "אני לא מכיר שום השערה שאומרת שמתח מיני מפריע לנצח. אולי יש כזה דבר, אני לא מכיר".

כספית: "אתה מכיר את העובדה שחלק ניכר מהכוח הלוחם של מג"ב אלה שוטרות מג"ב, אנחנו רואים אותן בכל מקום. מה ההבדל בין יחידה לוחמת לבין חדר ב-8200 שאתה נמצא בו כל הלילה ומאזין למי שאתה צריך להאזין. נשים וגברים. איפה זה ייגמר?". 

עמידרור: "זה נגמר כבר. אני הייתי מפקד קורס קמ"נים הראשון שהסכים לקבל בנות. היום אני לא יודע להגיד אם שליש או חצי מקורס קמ"נים הוא בנות ואני מברך על כך. בסופו של דבר אבל, אתה יכול לעבוד בחלל ריק ולהגיד 'אותי לא מעניין אף אחד, אני רוצה שבנות תהיינה בכל מקום. היא עוברת את תנאי הסף? שתיכנס'. יכול להיות שהן יהיו בסוף, בינתיים זה נראה שהצבא צריך לעשות את החשבון שלו - האם הוא מוכן לקבל בנות - בהנחה שהוא לא יוריד את הסף, אם כי, בכל העולם, איפה שהיו בנות, הורידו את הסף. הניסיון של הצבאות האחרים עם גיוס בנות ליחידות לוחמות הוא מאוד גרוע".