אזהרת המסע של ישראל לאיסטנבול, ולטורקיה בכלליות, הוחזרה היום (שלישי) לרמה 3 לאחר שבועות ארוכים של מתיחות וחשש מפני פגיעה איראנית בישראלים השוהים בעיר. בעקבות כך, ראש חטיבת המודיעין של המל"ל יוסי אדלר הסביר בתדריך לעיתונאים כי "אנחנו מתייחסים לאזור כמו אל שדה מוקשים, כרגע חוזרים למה שהיה עד לפני מספר שבועות, אזהרת המסע לא הורדה לחלוטין רק הוחזרה לרמה 3". למרות זאת, המל"ל ממליץ לבחון נחיצות נסיעות לטורקיה, זאת על רקע אפשרות להמשך מאמצים איראנים להוציא אל הפועל פיגועים בזירה זו גם בעתיד.

בפתח דבריו אמר אדלר כי "יש סוגייה שצריך לחדד. אין חזרה אחורה לגמרי והורדת אזהרת המסע בכל טורקיה. ביצענו הערכות מצב, בחנו את הדברים בצורה שיטתית ולא מיהרנו להוריד את אזהרת המסע. גם הטורקים ביצעו שורת פעולות משלהם, רובן הגדול משותף עם ישראל או בתיאום איתנו ונעשו מעצרים. בין העצורים היו גם אזרחים טורקיים".

"אנחנו מכירים את השיטה האיראנית, מנצלים גם מקומיים בחלק מהמדינות והם עשו את זה גם בטורקיה. במעצרים שביצעו הטורקים אפשר להבין את עומק האירוע וריבוי החוליות שהיו באיסטנבול. היו פה מאמצים שנעשו במקביל, הכנות ברמת בשלות גבוהה ביותר במוטיבציה איראנית עם חוליות בשטח ומטרות ישראליות שסומנו", הוסיף ראש רח"ט המודיעין במל"ל, שטען כי נעשו באיסטנבול פעולות חריגות, אפילו לא שגרתיות ביחס לאירועי עבר מצד מערכת הביטחון.

אדלר ציין גם כי יש שביעות רצון מההקשבה של הישראלים לאזהרת המסע: "אם וכאשר נאתר סיטואציה דומה, נצליח לנהל את השיח עם הציבור. הייתה ירידה בכמות הנוסעים הישראליים וחלק ממי שכבר שהו שם נקט צעדי זהירות דיי חריגים ביחס לתייר ישראלי בחו"ל והקשיבו לשורת ההמלצות שהעברנו".

הוא אף שיבח את צורת העבודה המשותפת לישראל ולטורקיה, אשר הובילה בסופו של דבר להורדת רמת האיום באיסטנבול. "בנה מצוינת של הטורקים על משמעות הדברים ושילוב זרועות באמת יוצא דופן. בסופו של דבר, באזורים בהם יש סיכון לחיי ישראלים ופגיעה ממשית בהם, השיקול הביטחוני הוא לוקח את העדיפות הראשונה על כל שיקול אחר. עוד לא הגענו למנוחה ולנחלה, לא בטורקיה ולא ברחבי העולם", אמר.

בנוסף, הוא העריך כי המוטיבציה של איראן לפגוע בישראל לא נפגעה ולכן יש להמשיך ולהיזהר בבחירת היעד לנסיעה לחו"ל: "איראן ממשיכה לגשש ולפעול ולפתח תשתיות לפגיעה בישראלים בעולם. בכל מקום בו אנחנו נאתר אירוע יוצא דופן, יהיו פעמים שנבצע פעולות עם המקומיים או שהמקומיים יאתרו וישתפו אותנו. אם וכאשר נראה לנכון, גם בעתיד לבוא ובהינתן אירוע בסדר גודל דומה למה שהכרנו באיסטנבול, אז נאלץ לפעול בדרכים דומות למה שעשינו עד כה".

הוא אף טען כי אם בהמשך בישראל יבינו כי יש פוטנציאל נמוך יותר להתפרצות, לא יהססו להוריד פעם נוספת את רמת אזהרת המסע. 

איסטנבול, טורקיה (צילום: רויטרס)
איסטנבול, טורקיה (צילום: רויטרס)

ראש הממשלה נפתלי בנט מסר: "אני מבקש להודות לכוחות הביטחון שלנו, יחד עם כוחות הביטחון הטורקיים, שעשו בחודשים האחרונים, וביתר שאת בשבועות האחרונים - פעולות לסיכול פגיעה בישראלים באיסטנבול ובטורקיה.  הפעולות שלנו היו מוצלחות, והצליחו לשמור על חיי אדם. אנחנו בהדרגה נחזור לשגרה. אני קורא לישראלים לשמור על עירנות. תודה מיוחדת לנשיא ארדואן, ולאנשיו, על שיתוף הפעולה בסיכול פגיעה בישראלים בטורקיה".

כאמור, אזהרת המסע הורדה לרמה 3, כפי שהייתה עד לפני מספר שבועות, אך במערכת הביטחון מדגישים כי המוטיבציה האיראנית לא נפגעה וכעת הם מסמנים ישראלים באשר הם ישראלים, ולאו דווקא בעלי דרג כזה או אחר. המקרה באיסטנבול נחשב לחריג בנוף הביטחוני, שכן אזרחים שנסעו לחופשה היוו את המטרה עבור המפגעים.

בהינתן התפתחות איומים חדשים אשר יצביעו על עליה מחודשת ברמת האיום, תישקל העלאה מחודשת של אזהרת המסע לרמה שתשקף את אופי האיום לישראלים במדינה.

בנוסף, במל"ל ממליצים לנוסעים להימנע מפרסום פרטי הנסיעה ברשתות חברתיות, טרם ההגעה לטורקיה ולכל מדינה אחרת ולהימנע פרסום תמונות ופרטי ביקור בזמן אמת. מומלץ למסור את פרטי הטיול/ביקור (מסלול, מקומות שהייה, טיסות) ודרכי יצירת קשר לקרוב משפחה בארץ,  שמירה על ערנות בעת שהייה ביעד, שימת לב למתרחש סביבכם,  להימנע מהחצנת סממנים ישראלים ולא לקיים שיח אודות שירות במערכות הביטחון של ישראל עם גורמים שאינם מוכרים, להימנע ממסירת פרטים אישיים ו/או אודות הנסיעה לזרים, שלא לצורך ולהימנע מיצירת קשר עם זרים שאינם מוכרים לכם.