שלושה כלי טיס של חיזבאללה זוהו ויורטו היום (שבת) בעת שהתקרבו מכיוון לבנון לעבר המרחב האווירי של אסדת כריש בשטח המים הכלכליים של ישראל. מדובר צה"ל נמסר כי הכטב"מים זוהו על ידי מערכות הגילוי ונעקבו לכל אורך טיסתם ע"י יחידת הבקרה האוויריות. המל"טים זוהו בשלב מוקדם ויורטו בנקודה המבצעית המתאימה ביותר.

מתחקיר ראשוני של האירוע עולה כי הכטב"מים לא היוו איום ממשי בכל זמן טיסתם ועד ליירוט מעל הים התיכון.  אחד המל"טים יורט על ידי מטוס קרב, ואילו השניים הנוספים יורטו באמצעות טיל ברק, שהינו כחלק ממערכת להגנה מפני טילים נגד ספינות. בצה"ל מעריכים כי מדובר בניסיון לפגוע במו"מ עם לבנון על המים הכלכליים.

יירוט של שלושה כלי טיס בלתי מאוישים עוינים שהתקרבו למרחב האווירי במים הכלכליים של ישראל, דובר צה"ל

עוד עולה מהתחקיר כי המל"טים המריאו מלבנון וטסו בגובה נמוך וחלקם במהירויות נמוכות. הכטב"מים יורטו ממרחק של מיילים בודדים עד עשרות מיילים מאסדת כריש. בצה"ל ציינו כי מערכות הגילוי וההתראה פעלו כנדרש, ומימשו את תפיסת ההגנה האווירית הרב-שכבתית באופן מיטבי, בהפעלה מקצועית של הלוחמים בים ובאוויר שעמדו במשימת ההגנה בהצלחה רבה. 

בתוך כך, חיזבאללה ציינה לאחר האירוע כי "שלושה מל"טים לא חמושים שוגרו לעבר אזור שנוי במחלוקת עם ישראל בשליחות סיור והמסר הועבר". 

בעקבות התקרית, קיים שר הביטחון בני גנץ חיתוך מצב בהשתתפות הרמטכ"ל, ראש אמ"ן ובכירים נוספים במערכת הביטחון. בסיום, מסר גנץ: "מדינת ישראל ערוכה להגן על תשתיותיה מול כל איום. ארגון הטרור חיזבאללה מחבל ביכולת של מדינת לבנון להגיע להסכם על הגבול הימי שהוא חיוני לכלכלת לבנון ולאזרחיה. זאת על אף כוונותיה של ישראל להתקדם במשא ומתן לפתרון הסוגיה. ישראל תמשיך להגן על נכסיה, ורואה לעצמה את החובה והזכות לפעול ולהגיב מול כל ניסיון לפגוע בה".

הפרשן הצבאי של חדשות 13, אלון בן דוד, כתב בטורו השבועי ב"מעריב" כי נסראללה לא מחפש הרפתקאות, אבל הוא עשוי לפגוש דרישה איראנית בלתי מתפשרת לממש פעולה נגד ישראל. התירוץ יכול להיות קידוח הגז במאגר "כריש" או תגובה לטיסות היומיות של חיל האוויר בשמי לבנון. כשאנחנו נשאבים לעוד מערבולת בחירות מיוזעת, ובירושלים מכהנת שוב ממשלת מעבר – הפיתוי עשוי לגבור על חיזבאללה.

כאמור, האירוע מתרחש בצל המשא ומתן בין ביירות לירושלים לפתרון הסכסוך הימי בין המדינות. שליח הממשל האמריקאי עמוס הוכשטיין קיים בשבוע שעבר פגישה מקצועית עם צוות המשא ומתן של ישראל לגבול הימי, כדי לדון בהצעה שהציג הצד הלבנוני. צדדים דנו בגיבוש כיוונים כדי להתקדם במו"מ תוך שמירה על האינטרסים הביטחוניים של ישראל ותוך כוונה לסכם את הסוגיה בתקופה הקרובה. 

בתחילת החודש שעבר אמר מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה כי לארגון הטרור שהוא עומד בראשו יש את היכולת למנוע מישראל להפיק גז מאסדת הקידוח "כריש". "יש לנו את היכולת הצבאית, הלוגיסטית והמודיעינית בכדי לגרום לאויב לא להפיק גז ממאגר 'כריש'", אמר נסראללה בנאום שנשא והוסיף: "העושר הימי שלנו הוא התקווה היחידה שיש ללבנון אם היא רוצה להציל את עצמה מקריסה כלכלית".

"האויב שלח ספינות מלחמה ליד השטח הימי מחשש לאיומים מלבנון", אמר מנהיג הארגון. "כל הצעדים של האויב לא יסייעו לו להגן על פעילותו בהפקת הגז של אסדת כריש. ההתנגדות מסוגלת מבחינה צבאית למנוע מישראל את הפקת הגז".