ארצות הברית הודיעה היום (שני) כי לא ניתן לקבוע בוודאות מי הרג את עיתונאית אל-ג'זירה שירין אבו-עאקלה במחנה הפליטים ג'נין בחודש מאי האחרון, אך סביר להניח כי הכדור נורה על ידי כוחות צה"ל.

בהודעת משרד החוץ האמריקאי נאמר כי המומחים שבדקו את הקליע שפגע בעיתונאית קבעו כי היא נפצעה בצורה קשה, ומשכך הם התקשו להגיע למסקנות נחרצות באשר למקור הירי. 

יחד עם זאת, נציגי הממשל האמריקאי בחנו את ממצאי התחקירים שנערכו בישראל וברשות הפלסטינית, והגיעו למסקנה ש"הירי ככל הנראה בוצע מנקודה בה היו כוחות צה"ל, אבל אין סיבה להניח שהפגיעה באבו-עאקלה הייתה מכוונת".

ראש הממשלה יאיר לפיד אמר בתגובה כי "הפעילות המבצעית של צה"ל למיגור הטרור תמשיך בכל מקום שידרש. התחקיר הצה"לי מבהיר כי לא ניתן לקבוע מי אחראי למותה המצער של העיתונאית שירין אבו-עאקלה, אך בוודאות ניתן לקבוע כי לא הייתה כוונה לפגוע בה. ישראל מביעה צער על מותה".

לדבריו, "בשנים האחרונות נהרגו מאות עיתונאים באזורי קרבות ברחבי העולם. מובן מאליו שישראל מעוניינת להגן על עיתונאים ועל חופש העיתונות בכל מקום ובכל תנאי. כראש ממשלת ישראל אני נותן גיבוי מלא וחד משמעי ללוחמי צה"ל שמסכנים את חייהם כדי להגן על אזרחי ישראל אל מול הטרור ועושים ימים ולילות למען בטחון ישראל".

שר הביטחון בני גנץ אמר בתגובה לפרסום ממצאי החקירה: "אני מבקש שוב להביע צער על מותה של שירין אבו עאקלה. מערכת הביטחון רואה בהגעה לחקר האמת ערך עליון. במקרה שלפנינו, למרות החקירה המעבדתית של הקליע וכלי הנשק הרלוונטי, לא ניתן לשייך את הקליע לקורבן ולנשק. ולכן, לצערי, לא ניתן לקבוע מי ביצע את הירי - והתחקיר בנושא יימשך".

עוד אמר, כי "חשוב לזכור - גם באירוע המבצעי המדובר, נורו מאות כדורים לעבר חיילי צה"ל שהשיבו אש לכיוון מקורות הירי בלבד. מי שנושא באחריות לאירוע הם קודם כל הטרוריסטים שפועלים מתוך אוכלוסייה אזרחית. לחיילי צה"ל ומפקדיו יש את החובה להגן על אזרחי ישראל ואת כל הגיבוי מהדרג המדיני למלא את משימתם. לצד זאת, אנו שומרים על טוהר הנשק ועושים מה שאף צבא לא עושה בכדי להימנע מפגיעה בבלתי מעורבים ובשמירה על חופש העיתונות: מהבחירה בחימושים, דרך המשימות ועד לתחקיר והנכונות לשתף פעולה כמו עם ידידתנו ארה"ב בחתירה להגעה לחקר האמת. האמת המבצעית והמוסרית היא חלק בלתי נפרד מסוד עוצמתנו ומהחוסן הישראלי וכך ימשיך להיות״.

חברת הכנסת עאידה תומא-סלימאן (הרשימה המשותפת) אמרה בתגובה להודעה של ארה"ב, כי "המומחים האמריקאים קבעו, בדיוק כמו מספר רב של תחקירים עצמאיים של הניו יורק טיימס, הוושינגטון פוסט ונציבות זכויות האדם של האו"ם, ששירין אבו-עאקלה נורתה, על פי כל הראיות, על ידי כוחות הכיבוש הישראלי. נמשיך להיאבק עד שהצדק ייצא לאור והאחראים להרג של שירין יועמדו לדין - מהחייל שלחץ על ההדק עד הפוליטיקאים שאחראים על המדיניות ועל העלמת האמת".

משפחתה של אבו-עאקלה אמרה בתגובה כי היא "מקבלים בספקנות את הודעת מחלקת המדינה האמריקאית".

אחמד טיבי מאשים את בנט: "אתה יודע מי הרג את העיתונאית שירין" (צילום: דוברות הכנסת)

חוסיין א-שייח, בכיר ברשות הפלסטינית, איים לפנות בנושא לבית הדין לפשעי מלחמה בהאג, ואמר כי "ממשלת ישראל נושאת באחריות לרצח שירין אבו-עאקלה. נשלים את צעדינו בבית הדין הבינלאומי, לא נאפשר להסתיר את האמת".

יודגש כי דובר צה"ל ביצע בדיקה בליסטית בקליע שהעבירה הרשות הפלסטינית לידי האמריקאים. מתחקיר צה״ל עולה כי לא ניתן לקבוע האם אבו-עאקלה נהרגה מירי חמושים פלסטינים אשר ירו בסביבתה באופן בלתי נשלט או ע"י לוחם צה"ל בשוגג. התחקיר קבע בצורה חד משמעית כי לא התבצע ירי מכוון מצד כוחות צה"ל לעבר אבו-עאקלה.

הלווית העיתונאית שירין אבו עקאלה (צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90)
הלווית העיתונאית שירין אבו עקאלה (צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90)

בקליע נערכה בדיקה בליסטית במעבדה לזיהוי פלילי על ידי גורמים מקצועיים ישראלים, ונכחו בה נציגים מקצועיים של ה-USSC, על מנת לזהות את כלי הנשק ממנו נורה. הבדיקה נערכה בישראל, ולכל אורכה נכחו בה נציגים מה-USSC.

על אף המאמצים נמצא כי לאור מצבו הפיזי של הקליע ואיכות הסימנים עליו, קיים קושי של ממש בביצוע הזיהוי, ובהתאם לא התאפשר לקבוע האם הקליע נורה או לא נורה מהנשק שנבדק.

"הירי היה לא מכוון אז לא הייתה כוונה להרוג"

בתוך כך התארח הפרשן והכתב המדיני של "וואלה!", העיתונאי ברק רביד, בתוכניתם של בן כספית ופרופ' אריה אלדד ב-103FM, והתייחס להודעה של ארה"ב: "ההודעה האמריקאית הייתה מלאכת מחשבת שנועדה לרצות את שני הצדדים בפרשה העגומה הזו", אמר רביד. "הבדיקה הבליסטית הראתה שבגלל הנזק שנגרם לקליע לא ניתן לקבוע מאיזה נשק הוא נורה, אומרת מחלקת המדינה האמריקאית. המתאם הביטחוני האמריקאי נפגש עם החוקים הישראלים והפלסטינים, לקח את הדוחות של כל צד, סיכם אותם והגיע לשתי מסקנות: ככל הנראה הירי היה של חיילי צה"ל, ובגלל שהירי היה לא מכוון, לא ירו עליה מתוך כוונה להרוג אותה. היא עמדה בקו האש ומותה היה, אני מצטט: 'תוצאה של צירוף נסיבות טרגי'".

לדבריו, מדובר ב"ניסיון לתת משהו גם לישראל וגם לפלסטינים ולנסות לשים את הפרשה מאחוריהם מסיבה פשוטה - ביידן מגיע לפה בשבוע הבא והדבר האחרון שהוא צריך הוא לשמוע ולו מילה על הפרשה. נשאלת השאלה האם כל צד יצעק 'ניצחתי', או שאחד הצדדים או שניהם יגידו שיש להם בעיה עם המסקנות. נראה שבישראל מחבקים את המסקנות בשתי ידיים".

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, רדיו 103fm