המתיחות הביטחונית עם איראן: ברקע היום השני לביקורו בישראל של נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, באתר "אל-ג'זירה", דווח הבוקר (חמישי) כי גורמים איראנים שלחו מסר מאיים לכיוונה של ישראל. זאת, לאור הדיווחים כי היא פועלת לקידום ברית הגנה אזורית עם מדינות ערב והמפרץ.

על פי הדיווח, בכירים במשטר האיראני מסרו כי "הסכמה של כמה מדינות ערביות להשתלב צבאית עם ישראל לאור צעדי הנורמליזציה, תסכן את ביטחונה". כמו כן, מועצת הביטחון האיראנית הזהירה את ארה"ב ומסרה כי "שינוי המאזן במזרח התיכון מסכן את מעבר התחבורה, האנרגיה ומוצרי במזון באזור".

נשיא איראן ראיסי (צילום: רויטרס)
נשיא איראן ראיסי (צילום: רויטרס)

מוקדם יותר, הנשיא האיראני, איברהים ראיסי, התייחס לביקור הנשיא ביידן בישראל ואמר כי "אנו עוקבים בקפידה אחר ההתפתחויות באזור". הוא הדגיש כי "לא ננטוש את הסכם הגרעין, וכי מדיניות הלחץ המקסימלי לא השיגה את מטרותיה". ראיסי הצהיר שאיראן תגיב בתקיפות לכל מהלך "הקל ביותר" המכוון כנגד שלמותה הטריטוריאלית, וציין כי "המאמצים של וושינגטון באזור לא ישיגו ביטחון לישראל". במקביל, דובר משרד החוץ האיראני, נאסר כנעני, קרא לארה"ב להפסיק את המאמצים לכריתת ברית אזורית ולכבד את ריבונותן של מדינות האזור. הוא הדגיש כי "המדינות התומכות בישראל נושאות באחריות לכל פעולה ישראלית בלתי חוקית נגד ארצו".

כזכור, תא"ל ידאללה ג'ואני, ראש האגף לעניינים מדיניים במשמרות המהפכה, תקף השבוע את ביקור הנשיא האמריקאי בישראל ואמר כי "ישנן ספקולציות לגבי המטרות והתוצאות של הגעתו של ביידן לאזור".

ג'ואני הוסיף כי "הספקולציות סביב הגעתו כוללות את עידודה של סעודי להגדיל את יצוא הנפט, בעקבות משבר האנרגיה הבינלאומי, וגם ניסיון להאיץ את פרויקט הנורמליזציה בין ממשלות ערב לישראל. במיוחד ביסוס היחסים בין הממשלה בסעודיה לציונים". לגבי עתידה של ברית ההגנה האזורית, אמר ג'ואני כי "כמובן שפועלים על מנת להקים ברית הגנה האזורית כדי להתמודד עם חזית ההתנגדות והרפובליקה האסלאמית. לכן, בכל הנוגע לאפשרות זו אנו מציעים מספר תרחישים".