שר הביטחון בני גנץ נפגש בסוף השבוע עם הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט, עם שר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר אהוד ברק ועם שר הביטחון לשעבר עמיר פרץ, במסגרת סבב התייעצויות לקראת מינוי הרמטכ"ל ה־23 של צה"ל.

לאחר שקיבל מהיועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה את האישור המשפטי למנות רמטכ"ל עוד לפני הבחירות לכנסת ב־1 בנובמבר, מתכוון גנץ להודיע על זהות המועמד הנבחר תוך שבועות ספורים. אם לא יהיו דרמות של הרגע האחרון, מסתמן כי יהיה זה סגן הרמטכ"ל המכהן האלוף הרצי הלוי, שמולו מתמודד על התפקיד סגן הרמטכ"ל הקודם האלוף אייל זמיר.

סבב ההתייעצויות עם הבכירים לשעבר הוא בגדר חלק מנוהל סדור בהליך מינוי הרמטכ"ל. עם זאת, נראה כי בסבב הזה - יותר מבפעמים אחרות - רוצה גנץ להראות שהוא פועל במסגרת אותה רוח "ממלכתית" שהוא מנסה להנחיל, וכי עשה סבב רחב ככל הניתן במהלך תקופת זמן זו של ממשלת מעבר. גנץ גם רצה להתייעץ בנושא עם ראש הממשלה לשעבר וראש האופוזיציה בנימין נתניהו, אך נתקל בכתף קרה מצדו.

נתניהו מנגד קרא בשבוע שעבר לגנץ להאריך את כהונתו של הרמטכ"ל הנוכחי אביב כוכבי, והוסיף: "אל תמנה רמטכ"ל בתקופת בחירות. הכרחי שמינוי זה ייעשה בדרך ממלכתית והרחק מכל הקשר פוליטי".

נתניהו נימק את קריאתו בכך ש"מינוי רמטכ"ל הוא אחד המינויים הרגישים והחשובים לביטחון ישראל. מינוי בכירים צריך להיקבע על ידי ממשלה קבועה, ולא על ידי ממשלת מעבר בעיצומן של בחירות. כך נהגו בעבר ממשלות ישראל, כולל הממשלות בראשותי, וכך צריך לנהוג גם היום".

נתניהו ציין כי כוכבי עתיד לסיים את תפקידו ב־15 בינואר 2023, חודשיים וחצי אחרי הבחירות לכנסת. "אם יש צורך בכך, הממשלה יכולה גם להאריך את תפקידו בכמה שבועות, כפי שנעשה בעבר במינויים דומים של ראש שב"כ וראש המוסד", הוסיף. היו מי שאמרו כי האלוף זמיר הוא המועמד המועדף על נתניהו ולכן הוא פועל ברוח זו.

מנגד, באופוזיציה טענו שידיו של גנץ אינו "נקיות" כאשר הוא נאחז באמתלה של מינוי רמטכ"ל, וכי שיקוליו פוליטיים. הוא עצמו דחה את דבריו של נתניהו ומסר: "צר לי שנתניהו בוחר לגרור את הנושא להקשר הפוליטי באופן שעשוי לפגוע בביטחון ישראל ובצה"ל".

שר הביטחון גם ציין כי הזמין את נתניהו "להשמיע את עמדתו ולתרום לתהליך", והוסיף: "גם אם הוא יבחר שלא לבוא, אמשיך להתקדם בתהליך המקיף והמעמיק, ואמנה רמטכ"ל בשבועות הקרובים".

אחד המכשולים הגדולים למינוי רמטכ"ל חדש הוסר כשראש הממשלה יאיר לפיד החליט למנות את השופט העליון לשעבר מני מזוז לתפקיד ראש הוועדה למינוי בכירים במגזר הציבורי. מזוז גם שימש בעבר כיועץ המשפטי לממשלה.

לצד הליך היוועצות ולצד נתניהו יש מי שמותח אף הוא ביקורת: אלוף (מיל') עוזי דיין לשעבר סגן הרמטכ"ל ויו"ר המטה לביטחון לאומי אמר כי האופן בו מבקש שר הביטחון  גנץ למנות רמטכ"ל - במהלך כהונת ממשלת מעבר ובהתייעצות עם שרי ביטחון לשעבר מהשמאל - הינו מחטף המזהם את התהליך ומסכן את הלכידות הנדרשת ביחסי דרג מדיני-דרג צבאי.

לדברי דיין, "מאז ומתמיד היו כללים ברורים בעניין זה על מנת לשמור על מעמדו של הרמטכ"ל ושל צה"ל,  והתנהלותו של גנץ בעניין זה חסרת אחריות. מינוי הרמטכ"ל חייב ויכול להתבצע על ידי הממשלה החדשה שתבחר בעוד כ־4 חודשים".