מבצע "עלות השחר": שלושה ימים לאחר שהגיע לסיומו, בצה"ל מעריכים כי היציבות הביטחונית בעזה תישמר בתקופה הקרובה לאחר המבצע האחרון, למרות המתיחות ביהודה ושומרון. במקביל, חושפים בצה"ל פרטים חדשים על השתלשלות האירועים שקדמו למבצע ואופן ביצוע החיסולים הממוקדים של בכירי הג'יהאד האיסלאמי.  

כמו כן, למרות הימצאותו בשבועיים האחרונים של מנהיג הגא"פ זיאד נחאלה בטהרן, בצה"ל סבורים כי איראן לכל היותר סיפקה השראה שלילית לארגון לפעול נגד ישראל, ולא יזמה את המהלך או העבירה הנחיות למנהיגות הג'יהאד האיסלאמי ליזום עימות מול ישראל בעת הזו. 

פעילות כוחות היבשה במבצע "עלות השחר". (צילום: דובר צה"ל)

חיסול ג'עברי: פרטים חדשים על התקיפה המדויקת

כזכור, המבצע התחיל במתקפה משולבת ויזומה אל מול איומי הגא"פ לבצע פיגוע נ"ט. בצה"ל אומרים היום כי ההתרעה לפיגוע נ"ט הייתה בעקבות מעצרו של בכיר הארגון בג'נין לפני שבוע, ולא קודם לכן, בניגוד לטענות אחרות שנשמעו בצה"ל. יחד עם זאת, הבהירו בצה"ל כי התרעות לפיגועי גא"פ מעזה גם במתווה של צליפה קיימות כמעט תמיד.

בצה"ל גם חשפו היום פרטים חדשים על חיסולו של תייסיר ג'עברי, מפקד הגזרה הצפונית של הגא"פ בתחילת הלחימה. חיסולו היה חלק מתוכנית שהוכנה מראש בפיקוד דרום וזכתה בהיותה על שולחן התכנונים לכינוי "אבנט שחור".

בפיקוד הדרום זיהו הזדמנות לבצע את התוכנית כבר בשישי בצהריים, כאשר ג'עברי היה בדירת המסתור בקומה השישית בבניין בן 14 קומות בשכונת סג'עיה לצד אשתו, משם פיקד בשבוע שקדם למבצע על הניסיון לבצע פיגוע נ"ט. בדירה סמוכה משפחה ואזרחים שאינם מעורבים בטרור.

תיעוד סיכולו של בכיר הג'יהאד האיסלמי תייסיר ג'עברי, דובר צה"ל

מפקד חיל האוויר אלוף תומר בר פיקד אישית על תכנון החיסול כדי לדייק את הפגיעה בג'עברי ולהימנע מפגיעה במשפחה שגרה בסמוך. על מנת לפגוע בג'עברי ולהימנע מפגיעה במשפחה הוחלט לשגר פצצה גולשת קטנה יחסית לקומה שמעל דירתו ולתזמן את רגע הפעלת המרעום כאשר הפצצה תהיה מעל דירת המחבל. כך הושגה המטרה מבלי שנפגעה המשפחה. 

התקרה שקרסה מעל ראשו של ג'עברי גרמה למותו ושל אשתו שהייתה עימו. לאחר הירי הראשון שוגרו תוך שניות 7 פצצות נוספות על מנת לוודא את חיסולו, אך גם זאת לפי תכנון ותוך חישובים הנדסיים ומתמטיים ששיקללו את ניפוצי החלונות בבניין, מיקום ואופי המבנים הסמוכים וכמובן נוכחות יתר האזרחים ברחוב. 

חיסולי הבכירים במבצע ''עלות השחר'' (צילום: דובר צה''ל)
חיסולי הבכירים במבצע ''עלות השחר'' (צילום: דובר צה''ל)

חיסול חאלד מאנסור

בשבת בצהריים, ניתן האישור לחסל את מקבילו של ג'עברי בגזרה הדרומית של הרצועה, מפקד הגזרה הדרומית של הגא"פ חאלד מאנסור, לאחר שזוהה מיקומו בדירת מסתור ברפיח. גם מאנסור נצמד לבני משפחתו, כולל ילדיו. בנוסף, בחיל האוויר זיהו זיהו ילדים בגן שעשועים סמוך לדירתו.

בשל כך, בצה"ל המתינו לשעת החשיכה, ולאחר שהילדים לא היו ברחוב ובשב"כ הבהירו שהבכיר עלול להיעלם בקרוב, בשעה 21:30 שוגרו ממטוסי קרב פצצות לעבר כל המבנה בו שהה: תחילה לקומת הקרקע ולאחר מכן לשתי קומות נוספות על מנת לוודא את חיסולו ולמנוע את בריחתו לצד עוזרו שגם חוסל. 

כמו כן, במהלך המבצע, צה"ל השמיד מנהרה התקפית ליד חאן יונס, שנחשבה כ"פרויקט הדגל" של מנסור, שהסתיימה בצד העזתי ליד גדר הגבול ודרכה הוא תכנן להחדיר מחבלים לתוך עוטף עזה.  

חיסול שני הבכירים הוא מכה קשה לארגון. שני הפעילים, מפקדי המרחבים, היו אחראים לניהול המתרחש בארגון ברצועה והיו אנשי קשר למפקדה הבכירה מחוצה לה. ג'עברי וח'אלד שניהם תכננו טרם המבצע פיגועים שסוכלו על ידי צה"ל ובין היתר היו אחראיים על התרעת פיגוע הנ"ט שקדמה ליציאה למבצע. 

תקיפת המנהרה ברצועת עזה במבצע ''עלות השחר'' (צילום: דובר צה''ל)
תקיפת המנהרה ברצועת עזה במבצע ''עלות השחר'' (צילום: דובר צה''ל)

שני החיסולים בוצעו בידי אותה טייסת בחיל האוויר, טייסת 107 המטיסה מטוסי F-16 איי סופה מבסיס חצרים. בשתי הפעולות לקחו חלק מרכזי גם כלי טיס בלתי מאויישים כחלק מ-111 גיחות של מל"טים ב-55 שעות המבצע על פני עשרות מוקדי איסוף ותקיפה מהאוויר בשמי הרצועה.

לפי נתוני חיל האוויר, הוטלו לאורך המבצע 197 טילים ופצצות ממטוסי קרב, מל"טים ומסוקי קרב, הופעלו 2,149 אנשי מילואים, בהם שתי סוללות כיפת ברזל, שלוחמיה רשמו 450 יירוטים ב-97% הצלחה.

המטח המרוכז ביותר של הגא"פ כלל בין 60 ל-100 רקטות במקביל ולאותו מקום מתוך כ-1175 שיגורים - 200 מהם נפלו בשטח העזתי והרגו 15 אזרחים פלסטינים. 

בסך הכל, במהלך המבצע הותקפו על ידי טילי 'גיל', כטמ"מים, מסק"רים, טנקים וכלים נוספים: 17 עמדות תצפית – מתוכן 6 מאוישות, 45 מטרות תמ"ס, 8 מוצבים, 8 מחסני אמל"ח, 6 אתרי ייצור אמל"ח, 3 מטרות מערך ימי, 2 בכירים ומנהרה התקפית.

כמו כן, במקביל ללחימה, במערך ההגנה האווירי נערכו לשדרג בימים האחרונים את גרסת כיפת ברזל לחדשה, שתהיה יעילה בהרבה ביירוט הפצמ"רים ורקטות קצרות טווח. במידה והחמאס היה מצטרף למערכה, השדרוג היה מוכרז כמבצעי תוך כדי לחימה. 

פעילות אגף המבצעים בחיל האוויר ואגף המודיעין במבצע עלות השחר (צילום: דובר צה"ל)

מחיסול הבכיר בג'נין, דרך איום הנ"ט ועד היציאה למבצע: השתלשלות האירועים המלאה

השתלשלות האירועים שקדמו למבצע חושפים את הנקודה שבה התקבלה ההחלטה בצה"ל לצאת לפעולה, בשיאה של המתיחות והחשש מפיגוע נ"ט, שהוביל לסגירת הכבישים בעוטף עזה לאחר מעצרו של בכיר הג'יהאד בג'נין, באסם אל סעדי, בשבוע שעבר. לצה"ל לא היה מודיעין מדויק על החוליה שנערכה לבצע הפיגוע. בצבא מעריכים כי אם זהות חוליית הנ"ט הייתה ידועה באותו זמן היא הייתה מיד מותקפת.

ביום רביעי בשעה 19:45 כונסה הערכת מצב מטכ"לית בו המליץ מפקד פיקוד דרום אלוף אליעזר טולדנו להוציא לפועל את "אבנט שחור", תוכנית יזומה לפגיעה בג'יהאד האיסלמי, ברקע ההתרעה החמה לביצוע פיגוע נ"ט ע"י פעילי הארגון. במקביל, הוחלט על מיצוי האפשרויות למנוע הפיגוע באמצעים מדיניים, ולחץ של חמאס והמצרים בעיקר, אך גם מצד הקטארים. 

בחמישי בבוקר בוצע ריכוז מאמץ מודיעיני לאיתור בכירי הג'יהאד ברצועה, ובשישי בבוקר הגיע הרמטכ"ל כוכבי לאישור פקודות סופי בפיקוד הדרום ובאותן שעות ניתן גם האור הירוק ממערך ההגנה האווירית: כל סוללות התגבור נפרסו בדרום הארץ, בירושלים ובגוש דן.

ב-13:45 של צהרי שישי הרמטכ"ל נתן את האור הירוק הסופי לביצוע המבצע, ולאחר אישורי תוכניות אחרונים וקידום מוכנות הגנתית יצא צה"ל למכת הפתיחה של המבצע. עם הפיכתה לפקודה מבצעית, שונה שם התוכנית ל"עלות השחר", רמז לגוונו של הדגל השחור של ארגון הטרור. 

בפיקוד הדרום החליטו כאמור להקדים לשישי אחה"צ את מכת הפתיחה, זמן שנחשב "מנומנם" ברצועה. ב-16:15 בדיוק הותקפו בתוך 170 שניות עמדות מאוישות, מוצבים, מחסני אמל"ח וגם בכיר מערך הנ"ט בארגון עבדאללה קאדום, שנפצע קשה ולא ברור אם נהרג.

פעילות כוחות ההגנה האווירית ופיקוד העורף במבצע עלות השחר (צילום: דובר צה"ל)