שבוע לסיום מבצע "עלות השחר": גורם ביטחוני בכיר אמר היום (ראשון) בשיחה עם הכתבים הצבאיים לציון שבוע לסיום המבצע ברצועת עזה כי ישראל לא הסכימה לשום שחרור אסירים בהפסקת האש עם הג'יהאד האיסלמי, והודיע כי מערכת הביטחון משנה את המדיניות ברצועה. במקביל, הודיע מתאם פעולות הממשלה בשטחים אלוף רסאן עליאן כי ישראל תחדש את הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה.

בחינת בגרות: מבצע עלות השחר הגיע בעיתוי מושלם ליאיר לפיד | בן כספית
העסק שלכם נפגע במהלך מבצע "עלות השחר"? אלו הפיצויים שתקבלו
כיסוי מבצע עלות השחר ב"ניו יורק טיימס" לא עשה חסד עם ישראל

לדברי הגורם הבכיר, הסבבים החוזרים ונשנים ברצועת עזה הובילו את מערכת הביטחון לשנות גישה, כך שבמקום תגובות ממוקדות על ירי רקטות תורחב המדיניות האזרחית כלכלית כלפי עזה, כאשר המדיניות מוכוונת להיטיב עם הציבור בעזה ולהגדיל את הפער שבין העזתים לחמאס. 

"אנחנו עוברים ממדיניות אזרחית מגיבה עם הגב לקיר, למדיניות אזרחית יזומה, מרחיבה ורציפה, במטרה להרחיב את מרחב הדילמה של החמאס, כאשר המאמץ האזרחי משתלב במאמץ הצבאי", הסביר. בימים הקרובים יגבשו בפיקוד הדרום ובמתאם פעולות הממשלה בשטחים הערכת מצב שתוגש לשר הביטחון בני גנץ באשר למדיניות החדשה, כדי לבחון האם כדאי להמשיכה על רקע המשך בחינת הפסקת האש. 

סיכום מבצע "עלות השחר". (צילום: דובר צה"ל)

המטרה: להפעיל לחץ על חמאס ולמנוע את הסבב הבא

במערכת הביטחון מסבירים כי צעדים אלו לשיפור הכלכלה העזתית יסייעו להפעיל לחץ על חמאס לשמור על יציבות ברצועה ולמנוע סבבים נוספים כאשר לפי ההערכות זה גם מה שמנע את כניסת החמאס לסבב האחרון. בראש הצעדים נמצאת העלאת מכסת הפועלים שיורשו להיכנס מהרצועה ל-20 אלף, לעומת 14 אלף היום, לצד צעדים נוספים להקלה על הייבוא והייצוא ואספקת דשן ומים לחקלאים ברצועה. 

לדברי גורם ביטחוני בכיר "המדיניות החדשה עמדה במבחן משמעותי ראשון לפני כשבוע, כאשר חמאס לא הצטרף לסבב הלחימה בין צה"ל לג'יהאד האיסלמי , וישראל מצידה מיהרה לפתוח מחדש את מעבר ארז לכ-14 אלף הפועלים העזתים שעובדים בישראל מתוך מכסה של כ-20 אלף."

הגורם הביטחוני אף חשף כי שלושה ימים לפני פרוץ המבצע בעזה הודיע החמאס לג'יהאד: "אתם תישארו לבד במערכה. אין לחמאס כוונה להיכנס למערכה מול ישראל עכשיו". על סמך אמירה זו של החמאס הובאה ההערכה בדיונים לפני המבצע שחמאס יישב על הגדר, כפי שאכן קרה לבסוף.

עוד סיפר הגורם כי בימי המבצע נהרגו ארבעה פעילי חמאס, כולם מירי רקטות של הג'יהאד. שני פעילי חמאס נהרגו בנפילות רקטות במחנה ג'בליה, ושני פעילים נוספים נהרגו בעת ניסיונות לחלץ משפחות וילדים לאחר הירי הכושל של הג'יהאד. הגורם הוסיף והעריך כי "אם המבצע היה נמשך עוד שבועיים שלושה לחמאס לא הייתה ברירה אלא להיכנס למבצע. לחמאס היה טוב שהג'יהאד האיסלמי הוכה. בישלת? חטפת". 

כאמור, במערכת הביטחון הבהירו כי סוגיית שחרור האסירים ובהם בכיר הג'יהאד בשומרון באסם אל סעדי לא עלתה על השולחן כתנאי להפסקת האש, אך ציינו ישראל צפויה לאשר להם ביקורים של גורמי או"ם.

לדברי הגורם הבכיר, "כיוון שהפיקוד הצבאי של הג'יהאד חוסל, המצרים דיברו בסוף עם בכיר הג'יהאד חאלד אל באטש כדי לסגור את הסבב. סוגיית האסירים לא הייתה על השולחן". בנוסף, סיפר כי סיום המבצע התעכב בגלל ש"המצרים לא הצליחו לתפוס בטלפון את בכירי הג'יהאד שירדו למחתרת". 

במערכת הביטחון מזהים עוד כי הג'יהאד מנסה למזער נזקים בעקבות המבצע מול הציבור העזתי, בדמות מענקים של מאות דולרים למשפחות עזתיות שנפגעו – גם מאש הארגון.

סיוע הומניטרי לרצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)
סיוע הומניטרי לרצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)

ישראל מחדשת את הסיוע ההומניטרי

במקביל, המתווך הישראלי שהביא לסיום סבב הלחימה מול המצרים, מתאם פעולות הממשלה בשטחים האלוף עליאן, הודיע היום על חידוש הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה. 

אלוף עליאן מסר: "המדיניות שלנו מורכבת ממאמץ צבאי לסיכול התעצמות צבאית ופגיעה אנושה בכל ניסיון לפגיעה בביטחון מדינת ישראל, לצד מדיניות אזרחית יוזמת וממוקדת ציבור. בשבוע שעבר במהלך מבצע "עלות השחר", נתקפו יעדים אסטרטגיים וסוכלה צמרת הפיקוד של ארגון הג'יהאד האסלאמי – לאחר שזה בחן את סבלנותה של ישראל".

"עם סיום המבצע והסרת האיום על ביטחון אזרחי ישראל – חזרנו ליישום המדיניות האזרחית כלפי הרצועה עם מגבלות בנושא השיקום, עד להתקדמות בסוגיית השבויים והנעדרים. על תושבי עזה לדעת שאין לנו עניין להיגרר למלחמה נגדם, ומערכת הביטחון הישראלית תוסיף לאפשר מדיניות אזרחית הומניטרית כלפי הציבור העזתי, אך זאת כפופה לשימור היציבות הביטחונית".

"ככל שחמאס ויתר ארגוני הטרור ברצועה ינסו להפר את השקט – המדיניות הישראלית תשתנה בהתאם. מציע לתושבי עזה להסתכל על איו"ש, ועל הצעדים שמקדמת שם ישראל, ולהפנים מה על הפרק ומה הנזק שמסבה להם חמאס. חמאס היא אויב של מדינת ישראל ולצערי גם של תושבי עזה", סיכם אלוף עליאן. 

פועלים פלסטינים נכנסים לישראל (צילום: דובר צה''ל)
פועלים פלסטינים נכנסים לישראל (צילום: דובר צה''ל)

הרצועה במספרים

כאמור, המדיניות החדשה ברצועת עזה כוללת כמה פעימות קצובות של הגדלת מספר הפועלים העזתים שעובדים בישראל, הגדלה של היקף הייצוא והיבוא מהרצועה ולרצועה, הגדלת הכנסת התרופות והציוד הרפואי לרצועה והגדלת היקף המים לחקלאים העזתים בכמות של כ-5 מיליון קוב. בנוסף, מתכוונים במתפ"ש להתחיל בפיילוט שיכלול הכנסה של כמה מאות נשים עזתיות לעבודה בישראל כחלק ממכסת 14 אלף ההיתרים. 

צעדים נוספים הם הסדרת רישום המעמד של כ-7,000 עזתים במרשם האוכלוסין הפלסטיני, באופן שיוכר ע"י ישראל על מנת שיוכלו לצאת מהרצועה בעתיד בכפוף לאישור ישראלי, הכנסת דשן לחקלאים העזתים בכפוף לפיקוח הדוק של האו"ם ותחת מעורבות הרשות הפלסטינית ותמיכה בהקמת שלושה שכונות מגורים חדשות ברצועת עזה ע"י המצרים. 

הכלכלה ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)
הכלכלה ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)

לפי מתאם פעולות הממשלה בשטחים, למדיניות יש תוצאות שכבר נראות בנתוני הרבעון האחרון: ירידה של 5.5% באבטלה ברצועה ל-44.7%, עליה של כ-14% במועסקים ברצועה אל מול ירידה של כ-11% בכמות המוחלטת של המובטלים, ועלייה קלה בשכר הממוצע היומי ברצועת עזה, מ-60 ל-61.7 שקלים.

לשם השוואה, 14 אלף הפועלים העזתים שנכנסים לעבוד בישראלים משתכרים מדי חודש ב-7000 שקלים לכל הפחות, פי 6 מהשכר החודשי הממוצע בעזה.

ייצוא מעזה לישראל (צילום: דובר צה''ל)
ייצוא מעזה לישראל (צילום: דובר צה''ל)

ייצוא מעזה ליו''ש (צילום: דובר צה''ל)
ייצוא מעזה ליו''ש (צילום: דובר צה''ל)

מבחינת המעברים, השנה חל גידול של 311% בכמות התנועות במעבר ארז עם 672 אלף פעמים בהם עבר עזתי במעבר המפוקח, ובמעבר כרם שלום חל גידול של 27% בהיקף היצוא ליהודה ושומרון.

כמו כן, בשבועות האחרונים הוכנסו לרצועת עזה מספר מחרטות למפעלים חדשים, בהם מפעל של קוקה קולה, לאחר בחינה ואישור מהנדסים בגופי הביטחון הישראלים. 

גידול בהיקף התנועות במעברים (צילום: דובר צה''ל)
גידול בהיקף התנועות במעברים (צילום: דובר צה''ל)

במערכת הביטחון מציינים בעידוד כי לראשונה בהיסטוריה של הסבבים מול עזה שעו עזתים בישראל במהלך סבב לחימה. כ-7,000 עזתים שהו בישראל לאורך שלושת ימי מבצע עלות השחר בגלל סגירת מעבר ארז, ושהות זו הסתיימה ללא אירועים חריגים.

"המצב החדש גורם להלך רוח חיובי ברצועה, עם סימנים להתרחקות של עזתים מתנועת החמאס, וכבר 250 אלף עזתים שנרשמו אצל גורמי הרשות הפלסטינית בעזה כדי להתקבל לעבודה בישראל", אמרו גורמי ביטחון ישראלים, שהדגישו כי "כל אישור ניתן לאחר סיווג בטחוני קפדני של שב"כ".

לדבריהם, "שנים ניסינו גישה אחרת שהביאה אותנו לאותו מקום. ביהודה שומרון במקביל נכנסים רק כמה מאות שב"חים לעבוד בישראל בעקבות הפעילות בקו התפר ואנו מסדירים מעמד לכ-170 אלף פלסטינים מהגדה כדי שיהפכו משב"חים לחוקיים, כאלה שיכנסו לעבוד בישראל במעברים המפוקחים". 

גורם ביטחוני הוסיף וציין כי עשרות אלפי עזתים כבר הורידו לטלפונים שלהם את אפליקציית המתפ"ש למרות שהיא אינה עובדת בעזה אלא רק בשטחים, כיוון שהעזתים רוצים "כרטיס חכם" כמו שיש לפועלים בשטחים המכניס אותם לעבודה לישראל עם פחות תורים בעקבות מערכת חכמה לזיהוי פנים.