גורמים ישראליים העריכו היום (שני) כי במידה שהמשא ומתן על קביעת הגבול הימי עם לבנון יימשך בקצב הנוכחי, ההסכם צפוי להיחתם כבר בחודש הבא. מוקדם יותר השבוע, אתר "ספוטניק" הרוסי דיווח כי ישראל ולבנון מתקרבות להסכם על תיחום הגבולות הימיים ביניהן.

כבר בשבועות הקרובים? המתווך בין לבנון לישראל משדר אופטימיות מפתיעה
המתיחות עם לבנון: ההצעה של ישראל לפתרון המחלוקת על הגבול הימי  

ראש הממשלה יאיר לפיד מעל אסדת כריש (צילום: עומר מירון, לע"מ)

על פי הדיווח, מקור לבנוני אמר כי "אנחנו קרובים להסכם, ונודיע על כך למתווך האמריקאי, עמוס הוכשטיין". זאת, על רקע האיומים מצד מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, כי ארגונו יגיב בהתאם, במידה וההסכם לא ייחתם עד לאמצע חודש ספטמבר. 

"אין שום מטרה בים או ביבשה שאינם בטווח הטילים המדויקים של חיזבאללה. אף אחד לא מייחל למלחמה וההחלטה בידי ישראל, לא בידינו. הכדור כעת לא במגרשה של לבנון. פעולה כזו, בין אם בכריש או מעבר לכך, תלויה בהחלטה ישראלית יחד עם ארה"ב", אמר מזכ"ל חיזבאללה.

חה"כ אורית סטרוק: "הסיפור של המו"מ האינטנסיבי שמנהלת מממשלת המעבר לפיד-בנט על שטח ריבוני ענק של ישראל, תוך התעלמות מוחלטת מחוק יסוד משאל עם, ששני ראשי הממשלה המכהנים: גם לפיד וגם בנט, היו בין הח"כים שהצביעו בעדו במליאה - הוא סיפור שמעיד כאלף עדים עד כמה ההגה של המדינה נמצא בידיים חסרות-אחריות, ועד כמה מי שהיו אמורים להיות כלבי-השמירה של הדמוקרטיה (חברי הממשלה מימינה ומתקוה חדשה) ולהשגיח על לפיד - הפקירו את משמרתם. בהעדר מבוגר אחראי בממשלה, חברי יריב לוין ואני לקחנו על עצמנו את תפקיד הבייביסיטר. אבל חברים, אסור שזה ימשך ככה! בז' במרחשון, יום הבחירות לכנסת, כולנו מגיעים לקלפיות בהמונינו, כדי להחזיר את ההגה של המדינה לידיים נכונות ואחראיות".

כזכור, במהלך השבועות האחרונים, הוכשטיין נפגש עם בכירים במערכת הפוליטית בלבנון, ביניהם, מישל עאון, ראש הממשלה, נג'יב מיקאטי, ויו"ר הפרלמנט, נביה ברי. לאחר הפגישה, אמר הוכשטיין כי "אנו יכולם להתקדם באופן רציף, ואני מצפה לחזור לאזור על מנת לקיים את ההסדר הסופי".

ראש הממשלה הלבנוני האשים בחודש שעבר את ישראל ביצירת משבר מים במדינתו, באמצעות פלישה והשתלטות על משאבי המים. "האויב הישראלי מנסה ליצור משבר חדש באמצעות השתלטות על העושר הימי של לבנון, על ידי קביעת עובדות בשטח באזורים בהם לבנון נצמדת לזכויותיה, וזה מסוכן מאוד", אמר מיקאתי.