דובר צה"ל עדכן הבוקר (ראשון) כי במהלך השנה האחרונה חלה עלייה משמעותית בהיקף סיכולי הניסיונות להברחות סמים ואמצעי לחימה בגבולות ירדן ומצרים.

זאת, לאחר שהשנה סוכלו כ-40 הברחות סמים בשווי כ-135 מיליון ש"ח. בנוסף לכך, סוכלו בגבול ירדן 18 ניסיונות להבריח אמל"ח בהן נתפסו כ-300 כלי נשק, זאת לעומת 21 הברחות שסוכלו בשנים 2020 ו-2021 יחד בהן נתפסו כ-300 כלי נשק ואמצעי לחימה.

מפת מיקומי סיכולי ההברחות בגבולות עם ירדן ומצרים  (צילום: דובר צה''ל)
מפת מיקומי סיכולי ההברחות בגבולות עם ירדן ומצרים (צילום: דובר צה''ל)

על פי דובר צה"ל בעוצבת 'אדום' (80), המגנה בגבולות עם מצרים וירדן, ישמו בחודשים האחרונים את תפיסת "הגנה בצבעים", שנועדה להגביר את ההגנה על הנכסים החיוניים ולמקסם את פעילות הכוחות המגנים בשטחים רחבים. לפי התפיסה, מוקצה לכל תא שטח צבע בהתאם לאיום במרחב ולתגובת כוחותינו. 

לצד זאת, במסגרת מיזם "תנופה בגבולות", בגבולות עם מצרים וירדן, חוזקו מנגנוני ההגנה בגבולות, התעצמו ושופרו אמצעי הניוד, האמל"ח ואמצעי האיסוף. הסבתם האחרונה של גדודי החי"ר קל לגדודים מרחביים שמתמקצעים ומתמחים בתוואי השטח בגבולות, גם היא תרמה לנתוני הסיכול בשנה האחרונה.

כמו כן, בשנה האחרונה הוקמו בפיקוד המרכז ובפיקוד הדרום חמ"לים משותפים ובהם נציגי צה"ל, משטרת ישראל, שירות הביטחון הכללי וגורמים נוספים אשר מתמחים בעולם ההברחות, מייצרים תמונת מודיעין מדויקת בזמן אמת ומגבשים מענה אופרטיבי אחוד ומשותף למול האתגרים וניסיונות ההברחה. 

סיכול הברחת נשק (צילום: דובר צה''ל)
סיכול הברחת נשק (צילום: דובר צה''ל)

בתוך כך, הבוקר הותר לפרסום כי לוחמי יחידת מג"ן של מרחב נגב במשטרה בשיתוף כוחות צה"ל סיכלו במהלך השבוע האחרון הברחת אמל"ח שיועדו עבור תושבי פזורת ערד במסגרת מבצע "באור אחרון". המשטרה ביצעה מעצרם של כלל חברי החוליה ותפסה עשרה אקדחים ארוזים בתוך שק שהובל על ידי מבריח ירדני.

סיכולה של החוליה בוצע בתאריך ה-21 באוגוסט, על ידי שוטרי יחידות מחוז דרום במשטרה, יס"מ נגב, היחידה האוירית, מתילן מג"ב איו"ש וכוחות מחטיבת הבקעה והעמקים, יחידת ספר המדבר ותצפיות מיחידת האיסוף 636. בשלב מסוים הבחינו הכוחות בבלדר שמגיע לגדר בקו הגבול סמוך לקיבוץ נווה אור שם קיבל לידו 10 אקדחים ארוזים בתוך שק ממבריח ירדני.

מיד עם מעצר הבלדר ותפיסת האקדחים נעצרו ראש הרשת ומאבטח נוסף של ההברחה ברכבים שונים תוך שהם מנסים להימלט ממרחב ההברחה. שלושת החשודים בשנות ה-30 לחייהם, תושבי פזורת ערד וערערה, הרכבים והנשקים הועברו להמשך חקירה ביחידת מג"ן ומעצרם הוארך מס' פעמים, בימים הקרובים חומר החקירה יועבר לפרקליטות מחוז דרום.

סנ"צ רונן כלפון מפקד יחידת מג"ן: "לוחמי יחידת מג"ן של מרחב הנגב עם כלל הכוחות השותפים מחטיבת הבקעה של צה"ל וממחוז דרום פועלים לאורך כל הגבולות במשך כל השנה על מנת למנוע מאמל"ח לא חוקי להגיע לשטח מדינת ישראל בכלל ולנגב בפרט, זהו אתגר מתמשך ואנו נמשיך לתקוף את רשתות ההברחה בכל מקום אליו יגיעו ובכל זמן".