חבר הכנסת גלעד קריב (העבודה) שוחח היום (רביעי) עם בן כספית ואריה אלדד ב-103FM על מנת להתייחס לאמירתו של המפכ"ל יעקב שבתאי, שטען כי בפעם הבאה בה יפרצו מהומות כמו ב"שומר החומות", הוא יתמוך בסגירת הרשתות החברתיות. ח"כ קריב אמר כי "אלו דברים חמורים מאוד, אני קורא לשר עמר בר לב לערוך בירור עם המפכ"ל".

בפתח דבריו הסביר קריב כי "הדברים חמורים מאוד, ופעמיים. בפעם הראשונה בעצם הרעיון שהכלי בו צריך במדינה דמוקרטית להשתמש כדי להתמודד עם פרץ אלימות הוא השתקת השיח הציבורי. כלי שהוא לחלוטין לא יעיל. הדבר השני שמאוד מטריד הוא מי אמר את הדבר. כשהשוטר מספר אחד של מדינת ישראל, מי שעומד בראש הזרוע הכי חשובה אומר את העניין כאגב באיזשהו ראיון. מדובר ברעיון מופרח, גם מבחינה נורמטיבית. דווקא בתקופה של התמודדות עם אתגר ציבורי חייבים לשמור את השיח הציבורי פתוח. העובדה שבאמת איזה מן מסר עובר לעשרות אלפי השוטרים של מדינת ישראל לגבי הערכים הדמוקרטיים שהם אמורים להגן עליהם?".

עוד הוא טען: "אני בטוח שאתה תסכים איתי שהבעיה בתגובה של רשויות אכיפת החוק להתפרעויות בשומר החומות של ערבים ויהודים לא הייתה שליטה על הרשתות החברתיות אלא שהמשטרה לא הייתה בשטח. המשטרה לא הייתה בשטח כיוון שהרעיבו את המשטרה עשור שלם, לא הגדילו את סדר הכוחות שלה והתאימו אותו לאתגרים של בטחון הפנים שאנחנו מתמודדים איתם, והיו גורמים שאם ברשלנות ואם בכוונת זדון החלישו את המשטרה אבל הבעיה של המשטרה הייתה שהיא לא הייתה מוכנה".

"מי שחושב שמורידים את השאלטר על הפייסבוק ועל הטוויטר ואז לא צריך פלוגות של מ"גב בכבישי הדרום או לחסום לינץ' בבת ים הרי הוא משלה את עצמו ואת הציבור. כיוון שאני עסקתי כיו"ר ועדת החוקה גם באירועים של שומר החומות, כל ההתארגנות ללינצ'ים בבת ים, ההתארגנות בץשפה הערבית ואני מניח שגם ההתארגנויות לא היו בפייסבוק ולא בטוויטר, אלא הן היו בקבוצות וואטסאפ. אז מה אנחנו מציעים? להוריד את התקשורת הסלולרית במדינת ישראל? אתה יודע מה מטריד אותי מעבר לעניין הדמוקרטי? שמפכ"ל המשטרה כשהוא מדבר על האירוע הבא שעלול להתרחש במקום לומר 'אנחנו חייבים להכפיל את סדר הכוחות של המשטרה וצריך להשקיע בזה את התקציב הנדרש', הוא מספר לנו שאם נוריד את הרשתות החברתיות ניתן מענה. זה מאוד מטריד אותי", הוסיף חבר הכנסת.

לדבריו, כאשר מדינה מתמודדת עם איום קיומי, היא נאלצת להכריז מצב חירום, אך ישראל במצב חירום מיום הקמתה: " בשביל זה מפעילים את הסמכויות. אנחנו חווינו מספיק אירועים מלחמתיים במדינה, גם בתקופת הקורונה ברגעי השיא של האימה הופעלו צעדים, אבל זה לא היה המתאר של שומר החומות. אם המפכ"ל היה מתראיין שבמקרה כזה קיצוני נצטרך להפעיל כלים מרחיקי לכת בסדר, אבל העובדה שהמפכ"ל מרשה לעצמו לומר היום שבתרחיש שהוא תרחיש קשה אבל לא קיומי, מי שטוען שבשומר החומות מדינת ישראל הייתה בסכנה קיומית בעיניי מזלזל בכוחה של מדינת ישראל".

"אני לא מאלה שקוראים לא לפיטורים וכו', אבל טוב מאוד שנבחרי ציבור משמאל וימין יצאו נגד האמירה הקשה הזו. צריך להיות בירור, במדינה דמוקרטית הדרג הפוליטי הוא מעל הדרג המבצעי, אני בהחלט קורא לחברי השר עמר בר לב לערוך בירור עם המפכ"ל על האמירה הזו. יש אתגרים גדולים למשטרה, הסיפור הגדול של משטרת ישראל הוא העבודה שהחלישו את הגוף החשוב הזה במשך שנים. יש לנו משטרה שמתאימה בסדרי הגודל שלה לחברה הישראלית של שנות ה-80. בזה צריך לטפל. כן ראיתי את הסרטון של נתניהו ונסראללה, הוא לא יותר מאשר יריקה בפרצוף של כל החברה הישראלית אבל במיוחד של המשפחות השכולות ששכלו את הבנים והבנות במלחמה מול חיזבאללה. פשוט יריקה בפרצוף", סיכם.

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm