שלוש פעמים פלרטט אביגדור קהלני עם המוות, הסתכל לו בלבן של העיניים ושרד כדי לספר. הפעם הראשונה הייתה כשהיה בן 10 וכמעט טבע למוות. "לא ידעתי לשחות. הגלים כיסו עליי והמים זרקו אותי לקרקעית", הוא משחזר. "ראיתי תמונות רצות מול העיניים, אמרתי שלום לחיים, אבל ברגע האחרון יד גדולה משכה אותי למעלה וניצלתי".

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

הפעם השנייה הייתה במלחמת ששת הימים. קהלני פיקד על פלוגת טנקים, הסתער בראש, ובקרב הגבורה על מערך הג'יראדי עלה באש ונפצע אנושות. "נקלענו למארב וחטפנו אש תופת", הוא מספר. "הטנק שלי בער, אז קפצתי לטנק השני, שגם הוא עלה בלהבות. ניסיתי לצאת החוצה, התאמצתי להגיע אל הפתח ונפלתי לאחור. בתחילה שתקתי, כי כשמפקד הפלוגה מדבר, כל החיילים בשרשרת הטנקים שומעים אותו בקשר, ולא רציתי להבהיל אותם. אז ניסיתי שוב לצאת ושוב שקעתי פנימה. ואז צעקתי".

מה צעקת?
"'אמא'. לא 'שמע ישראל', לא 'אלוהים'. זה בכלל לא בשליטה. ברגעים כאלה אלוהים הוא רק אמא, והיא שמעה אותי עד נס ציונה. שוב נפרדתי מהחיים. שוב רצו לי תמונות מול העיניים. הייתי נשוי טרי, אשתי הייתה בהריון ראשון. אבל מהצעקה שצעקתי הבנתי שאני עדיין בחיים ואימצתי כל שריר והצלחתי לבסוף לצאת מהטנק כשכל הגוף שלי אחוז בלהבות. שכבתי על הדיונה וכיסיתי את עצמי באדמה כדי לכבות את האש. רק הראש בצבץ החוצה, רציתי לעצום עיניים, אבל אז הגיע טנק מולי והייתי מוכרח לקפוץ מתוך החול, אחרת הוא היה דורס אותי.

"רצתי 300 מטר כשאני ערום ושרוף, רק בנעליים. כל הגוף שלי מהצוואר ועד האשכים נשרף לגמרי, ומהגב ראו את הצלעות. ישבן אחד היה שרוף ואחד לא, כי היה לי ארנק בכיס שהגן עליו. אני זוכר שהרופא הצביע על שני חיילים ששכבו הרוגים לידי ואמר, פה זה איקס, פה זה עוד איקס, ואז הוא הצביע עליי ואמר, וזה עוד מעט איקס. הוא לא ידע שבגלל שאני לא שומע טוב, אני קורא שפתיים ומבין מה שהוא חושב על הסיכויים שלי".

איך ייתכן שאתה מספר את כל זה ומחייך?
"כי שלושה מקומות אסור שיישרפו: הידיים, הפנים ואיבר המין, ואצלי הם לא נשרפו".

אביגדור קהלני במלחמת כיפור  (צילום: טום היימן, באדיבות ארכיון צה''ל)
אביגדור קהלני במלחמת כיפור (צילום: טום היימן, באדיבות ארכיון צה''ל)

הפעם השלישית למשחק המחבואים עם המוות הייתה בשנה האחרונה. חיידק טורף השתלט על מחזור הדם של קהלני, שוטט שם להנאתו וזרע חורבן והרס. "באמצע הלילה הרגשתי כאב גב נוראי ולא יכולתי לזוז", הוא משחזר. "ממש רעדתי מכאב, אבל לא רציתי להעיר את אשתי. בבוקר לקחו אותי לבית חולים, תקעו לי מורפיום ובלילה כבר עמדתי על הרגליים וחזרנו הביתה. למחרת היה בר המצווה של הנכד ובקושי נכנסתי לאוטו. נסעתי באיילון ולא יכולתי לראות את הדרך.

"איכשהו הגעתי הביתה, נפלתי על המיטה כמו קרש ולא יכולתי לזוז, כאילו מישהו תקע לי עמוד חשמל. הזמינו אמבולנס ואמרתי לנהג, אני הולך למות פה ואתה נותן לי מורפיום עד שאני לא אדע מי זה אבא ואמא שלי. שוב פינו אותי לבית חולים, שוב נתנו לי משככים והחזירו אותי הביתה על הרגליים ולמחרת אותו סיפור. רק אז הרופאים הבינו שכנראה יש פה משהו קצת יותר רציני מפריצת דיסק. בדקו וגילו שהחיידק הטורף נכנס לגוף שלי דרך השיניים".

היית בסכנת חיים?
"כן. לחיידק טורף יש כוח שאי אפשר להתגבר עליו אלא אם הוא הולך למקומות הפחות מסוכנים. במקרה שלי אלוהים אהב אותי והחיידק פנה לגב. הרופא אמר לי, אם החיידק היה פונה לכיוון הלב, תוך כמה שעות כבר לא היית איתנו. אם הוא היה פונה למעלה, הוא היה משתק את המוח והיית מת במקום. מזלך שהוא הלך לצדדים והתחיל לאכול את החוליות של הגב. והוא ממש אוכל אותן, ממש מכרסם את החוליות. אבל אני הייתי בהשפעת המורפיום ולא הרגשתי כאב. מורפיום זו אגדה מהלכת. תחת ההשפעה שלו, גם אם יחתכו לך את היד, אתה תסתכל ותצחק. הייתי בעולם שלא מודע למצב, שלא מצליח להבין מה עובר על הגוף. לא סבלתי, אבל היו לי המון הזיות.

"לילה אחד אמרתי לאשתי ולילדים, יאללה, לכו הביתה, מספיק לשבת לידי, אסתדר לבד. ודווקא באותו הלילה היו לי הזיות שאני אח של שייקספיר, ואני נמצא באנגליה והבית נשרף ואני רוצה לקום ולחלץ את עצמי מתוך הלהבות ולא מצליח לקום מהמיטה. זה היה נורא כי הרגשתי שאני נשרף ולא ידעתי איך להציל את עצמי. ראיתי מחוץ לחדר אנשים הולכים ברחוב עם טלית ותפילין, ואני דופק להם מהחלון ולא מצליח להוציא הגה מהפה. היה לי ברור שהלכתי לעולמי. בשש בבוקר נכנסה האחות לביקורת. שאלתי אותה, סליחה, מי את? כי חשבתי שאני בעולם הבא. אחרי הסיוט הזה אמרתי, איזה מטומטם הייתי ששלחתי את אשתי והילדים הביתה בגלל טוב לבי. וסיכמתי איתם שבכל לילה מישהו יישאר לישון איתי עד שיפסיקו עם המורפיום".

עיטור הגבורה לקהלני עם מוטה גור יצחק רבין ושמעון פרס  (צילום: יעקב סער, לע''מ)
עיטור הגבורה לקהלני עם מוטה גור יצחק רבין ושמעון פרס (צילום: יעקב סער, לע''מ)

מה ההבדל בין הפציעה במלחמה לבין המחלה?
"בזמן הפציעה, למרות ש־60% מגופי היו שרופים, הייתי בשליטה מלאה. קלטתי את המצב ואמרתי לעצמי, אני אלחם ואני אנצח. המשכתי להגיד את זה גם כשעשו לי אמבטיות של מי מלח כדי להפריד ממני את הסדינים שנדבקו לעור, והמשכתי להאמין בזה גם כשלקחו פיסות עור ממעט המקומות שלא נשרפו והשתילו ברגליים ובגב. ידעתי שבסופו של דבר מדובר בפחחות, מסגרות ונגרייה, ושהנפש שלי בשליטתי ולכן ההחלמה תלויה בכוח הרצון שלי וניתנת לתיקון.

"בחיידק הטורף שום דבר לא תלוי בך, כי המערכות הפנימיות נפגעות, ואני לא יודע לטפל בהן, זה נשגב מבינתי. לא הייתה לי שליטה על ההחלמה, הייתי תלוי לגמרי בכדורים, ברופאים, בחיידק. זה כמו אנשים שסובלים מפוסט־טראומה. הם מאבדים שליטה על החיים והופכים לעלה נידף ברוח. כששכבתי בבית חולים, הייתי עלה נידף ברוח. החיידק הפך אותי לחסר אונים".

חששת שלא תצא מזה הפעם?
"אדם לא חושב שהוא הולך למות. הוא תמיד מאמין שאלוהים יושיט לו יד ברגע האחרון. הוא לא מאבד זיק של תקווה. אני מניח שגם אלו שנכנסו לגוב האריות ולכבשנים הבוערים קיוו שמשהו יקרה ברגע האחרון ואיזה נס יבוא ויציל אותם".

איפה יותר מפחיד, במלחמה או בבית חולים?
"בבית חולים, חד־משמעית. במלחמה אתה בקונטרול. מתי אתה פוסט־טראומטי? כשאתה מפסיק לשלוט והחיים מטלטלים אותך כרצונם. אחרי השריפה אמרו לי, בוא, תנסה להתיישב, לעבור לאלונקה, ואתה חורק שיניים ומתרומם. בבית חולים אף אחד לא מבקש ממך שום דבר, כי אתה מרחף, יש לך הזיות, אתה פסיבי. בגלל החיידק הטורף רק השנה, בפעם הראשונה, הבנתי את ההבדל בין פחחות ומסגרייה לבין המנוע הפנימי".

עמנואל קהלני  (צילום: באדיבות המשפחה)
עמנואל קהלני (צילום: באדיבות המשפחה)

אביגדור קהלני, 78, השריונר והאגדה, גיבור ישראל - בעל עיטור המופת ועיטור הגבורה, הוא בן אדם שמח. הקרבות העקובים מדם, החללים והנעדרים, ואחיו עמנואל ז"ל שנפל בקרב, עיצבו את אישיותו אבל לא המיתו את שמחת החיים ולא פגמו ברוחו הטובה תמיד.

אפילו היום, כשהוא סובל מכאבים וממתין שהחוליות שהחיידק כרסם יבראו את עצמן מחדש, הוא כל הזמן מחייך. בתחילה כלל לא היה מסוגל לקום או ללכת. אבל הכריח את עצמו לעבור לכיסא גלגלים ואחר כך למקל ולבסוף לעמוד על הרגליים. "אני אדם חזק", הוא מעיד על עצמו בפשטות. "אני לא מאלה שיש להם טענות של 'אכלו לי, שתו לי, בלעו לי ולמה זה קורה לי'. אני חוטף ומתמודד".

בכאב אתה מבין.
"בכאב אני מבין, ועל כאב אפשר להתגבר. כששכבתי בבית החולים אחרי הפציעה במלחמה, הבנתי שכווייה היא הכאב הקשה ביותר מכל סוגי הכאבים. הייתה לי שיטה: החזקתי לידי מגבת, וכשמאוד כאב, שמתי אותה בין השיניים ונשכתי אותה. לא הוצאתי הגה, כדי שלא אבייש את עצמי. הרופאים אמרו לאשתי ולהורים: 'יש לנו ניסיון בטיפול בכוויות בדרגה שלישית עד מקסימום 40%. ואצלו זה 60%, אז תדעו שהמצב שלו קשה'. וקילפו את העור שנותר עליי כמו תפוח אדמה ושתלו על הכוויות וסגרו עם תחבושות ואחרי עשרה ימים היו בודקים אם העור השחיר כי לא נקלט, או שהוא שולח זרועות לאזור החשוף וככה נוצרת רקמה. היו רגעים שהגוף לא עמד בכאב ובלחץ, ואני הייתי לוקח את הסדין ומכסה את ראשי ובוכה. אבל ידעתי שזה המבחן שלי והחלטתי לנצח בו".

שנה תמימה נאבק קהלני בפציעה בבית החולים ובסיומה התעקש לחזור אל הצבא. "הייתי הפסיכולוג של עצמי", הוא צוחק. "הבנתי שכדי לשחרר את הטראומה צריך לדבר על החוויה ולחזור אל הטנקים. רציתי לעבור קורס צניחה, אז אמרתי שפנקס השבוי שלי נשרף במלחמה, לקחתי פנקס חדש וזייפתי פרופיל 97 והלכתי לקורס צניחה. אחרי יומיים גילו וכמעט הרגו אותי, אבל אני הספקתי לצנוח 12 פעמים. בתחילה נתנו לי תפקיד הדרכה כמפקד מדור תותחנות בבית הספר לשריון. אחר כך חזרתי לפעילות מלאה".

במלחמת ההתשה הוא לא השתתף, אך נלחם בגבורה במלחמת יום הכיפורים. הקרב בעמק הבכא ברמת הגולן הפך אותו למיתוס. "יחסי הכוחות בינינו לבין האויב היו שמונה טנקים שלהם מול טנק אחד שלנו", הוא מספר. "והטנקים שלהם גם היו הרבה יותר טובים. התותח ירה לארבעה קילומטר והיה מצויד באמצעי ראיית לילה. לא הפנמנו בכלל את יחסי הכוחות. ביום אחד חיל האוויר שלנו איבד 25 מטוסים וגמר את המטרייה האווירית שלנו.

"אני זוכר את האפקט של הארטילריה שלהם. הכל רעד מסביב ומרבית רמת הגולן כבר לא הייתה בשליטתנו. הייתה החלטה של יאנוש לסגת, אבל בשלב מסוים הוא החליט לשנות את התוכנית ולהזניק אותי עם אמי פלנט לקו הראשון. יאנוש שאל בקשר, 'כמה טנקים נשארו לכם?', ואני שידעתי שהסורים מקשיבים, אמרתי, 'קבל הודעה בלשון סגי נהור, יש לנו 40 טנקים וכרגע קיבלתי עוד 40 כתגבורת'.

"ברגע הקריטי היו 160 טנקים סוריים סביבנו, והייתי צריך להוביל את הכוח ולהסתער מחדש על הגבעה, אחרת הם היו שוחטים את כולנו וממשיכים לגליל. אבל החיילים כבר היו עייפים ופחדו להתקדם. פתחתי את הקשר ואמרתי להם, 'תסתכלו על הסורים, תראו איזה בית ספר הם עושים לנו'. ואז הרבצתי שאגה, 'מה קרה לנו? אנחנו יהודים, אנחנו הרבה יותר טובים מהם. האם אני רואה כאן פחדנים? מי שרוצה שיצטרף אליי'. ואז הצטרף טנק אחד ועוד אחד ועוד אחד, ועלינו לגבעה וירינו כמו משוגעים, ומצד ימין עלה יוסי בן חנן עם הטנקים של חטיבה 188 וביחד עצרנו אותם".

קהלני הסתער בראש הכוח בהיותו מחוץ לצריח. באחד המקרים השמיד לבדו שלושה טנקים ובמהלך המלחמה השמיד עם הכוח בפיקודו מאות טנקים סוריים והצליח לכבוש מחדש את העמדות. בסיום המלחמה הוענק לו עיטור הגבורה, שהצטרף לעיטור המופת שקיבל במלחמת ששת הימים.

יוסי בן חנן (צילום: פרטי)
יוסי בן חנן (צילום: פרטי)

"זה כמו מגן דוד על המצח", הוא אומר היום. "אני לא רואה, האחרים רואים. כן חשוב לי שאחי עמנואל ז"ל קיבל את עיטור המופת על גבורתו במלחמת יום הכיפורים. הוא נהרג באמצע המלחמה. אבא שלי היה בתעלה ואמרו לו, סע הביתה. לקח לו 24 שעות להגיע וכל הדרך הוא שאל את עצמו, מי מבין שלושת הבנים שלי שנמצאים בקרב הוא הנופל.

"כשהגיע הביתה, הוא סיפר שהיה בטוח שזה אני, כי אני הייתי המשוגע מבין השלושה. ובסוף זה היה עמנואל, אחי השלישי, שהיה בן 23, והתחתן עשרה ימים לפני כן, ומהחתונה הקפיצו אותו לסיני. הוא בכלל היה מיועד לחיל החימוש. אבל הוא בא אליי ואמר לי, מה, אני אהיה הג'ובניק של המשפחה? אז סידרתי לו בפרוטקציה להפוך לטנקיסט".

וכשנפל, היו לך ייסורי מצפון על זה שעזרת לו?
"לא. כל אדם וגורלו".

גם גיסו של קהלני, אילן שמעיה ז"ל, נפל במלחמה ההיא, ולמרות השנים שחלפו מאז, השכול לא נהיה יותר קל. קהלני מספר שלפני שנתיים עלה לקבר אחיו וכשאלמנתו הביאה עמה תמונות נדירות, נחנק בדמעותיו. "אתה לא חושב על זה כל היום, אבל הצלקת נשארת וכשאתה מגרד, היא מגירה דם", הוא אומר. "גם אני וגם אשתי למדנו לחיות עם הכאב הנפשי".

והכאב הפיזי?
"גם הכאב הפיזי ממשיך, אבל אני עושה כל פעולה כדי לצמצם אותו. אחרי שחזרתי הביתה מהחיידק הטורף נסעתי לבריכה. הרופאים אמרו, נראה אם הוא בכלל יהיה מסוגל להגיע לצד השני. אבל אני עשיתי 30 בריכות על הפעם הראשונה. אמיתי! אני לוקח את הג'יפ ועושה טיולים מאתגרים עם נכים אל מקומות שרגל אדם לא דורכת בהם. יש אנשים שפוחדים מסיכון, ויש אנשים שהסיכון מדליק אותם. אשתי למשל לא נוסעת איתי אף פעם בשטח. היא לא מוכנה.

"פעם לקחתי את הנכד וטיפסנו לרמה עם הג'יפ בדרך תלולה מאוד והוא פחד, אז החליט לרדת את הדרך חזרה ברגל.כשהגענו לנקודת המפגש, שאלתי אותו, למה ירדת? והוא אמר לי, יש אנשים שנולדו עם פחד, אבל לך יש בעיה הפוכה. אני כל הזמן בתנועה. עולה לרמת הגולן כמה פעמים בשבוע או בחודש כדי לתת הרצאות. הילדים שלי אומרים, אבא, אתה כבר לא ילד, הסתכלת בתעודת הזהות שלך לאחרונה? אבל אני צריך להספיק. לכתוב, ללמד. אני לא מרוויח מההרצאות. אני מוכר תמורתן את הספרים שלי. זה ממש לא הכסף. למדתי בדרך הקשה שבתכריכים אין כיסים".

אמי פלנט (צילום: אריאל בשור)
אמי פלנט (צילום: אריאל בשור)

הדרך הקשה כוללת גם את הפרידה מאמי פלנט, לוחם אגדי, קצין שריון ראשי ובעל עיטור העוז, ששירת תחת אביגדור קהלני כמפקד פלוגה במלחמת יום הכיפורים והיה חלק מהכוח שבלם את חיל השריון הסורי בקרב בעמק הבכא. פלנט היה חברו הקרוב של קהלני, שליווה אותו עד פטירתו בחודש שעבר ממחלה קשה.

"הוא היה אחד האנשים האמיצים שהכרתי", אומר קהלני. "תמיד היה הראשון להסתער. היה אומר לי, 'המג"ד, אני מבקש שתפנה לי את המקום הראשון, זוז ותן לי להסתער לפניך'. ארבע שנים הוא נאבק בסרטן וערב אחד הוא קרא לי ואמר, 'החלטתי להפסיק לקחת תרופות. עברתי כבר את כל הטיפולים והתרופות הניסיוניות ואני עייף. אין לי כוח יותר'.

"מה אפשר להגיד על דבר כזה אחרי 50 שנות חברות קרובה? אז רק הסתכלתי לו בעיניים ושאלתי אם אני יכול לעזור במשהו. עד שחלה היה אומר לי, 'אתה תחיה עד 127, כי אני קטן ממך בשבע שנים ואני רוצה שתספיד אותי'. אז כשהוא נפטר, הכנתי את ההספד ובפעם הראשונה כתבתי אותו. אני מדבר בהרצאות מהראש, מהבטן, מהלב, אף פעם לא כותב על דפים. הפעם כתבתי כי ידעתי שאחנק והייתי צריך את הדף".

קברת לא מעט חברים.
"קברתי חיילים שלי בארונות, ותמיד דמיינתי אותם שוכבים בתוך הארון עם ידיים מקופלות. אנחנו זורקים מלמעלה את האדמה והם בפנים, שומעים את הצליל שנופל על הארון החלול כמו תוף, בום, בום, בום. והם רוצים להרים את היד המקופלת, להגיד, תעצרו רגע, עוד לא נטעתי עץ, לא שתלתי פרח, לא כתבתי ספר, לא עשיתי ילד, לא ראיתי את העולם. תמיד חשבתי שאני רוצה להגיע למצב שאני שוכב באדמה ואומר, תמשיכו, זה בסדר, כי לפחות השארתי עקבות. רק מי שנוגע במוות רוצה בכל מחיר להשאיר אחריו עקבות וסימני דרך".

אריאל שרון כשהיה ראש ממשלה  (צילום: יעקב סער, לע''מ)
אריאל שרון כשהיה ראש ממשלה (צילום: יעקב סער, לע''מ)

קהלני סיים את שירותי הצבאי ב־1989 בדרגת תת־אלוף. לאחר שחרורו מצה"ל מונה ליו"ר רשת בתי הספר עמל וליו"ר ועדת ההנצחה לחיל השריון. ב־1992 נבחר לכהן כחבר כנסת מטעם מפלגת העבודה.

"המצע שלה היה לרוחי באותה תקופה: להיפרד מהפלסטינים, להישאר בגולן ובבקעת הירדן משיקולי ביטחון ולא לשלוט בקלקיליה, שכם וג'נין", הוא אומר. "אבל כשהביאו את אוסלו ב' אל השולחן, הייתה לי בעיה. ניהלתי שיחות רבות בארבע עיניים עם רבין. אמרתי לו שאני לא יכול לחיות עם הפגיעה בבקעת הירדן, שהיא הגבול הכי חשוב של מדינת ישראל.

"חשבתי שהוויתורים לערפאת מופלגים מדי. רבין כבר עמד להחזיר את הגולן, אז הקמתי כוח פוליטי נגדו ובלמנו את החוק. רבין אמר לקלינטון, אני לא יכול להעביר את החוק כי משוגע אחד, קהלני, עם עוד כמה חברי כנסת בלמו אותי. ואז הקמנו את מפלגת 'הדרך השלישית', שתחזק את התפיסה הביטחונית".

בשעתו העדפת לעזוב את הכנסת ולהתמודד על ראשות עיריית תל אביב, למה?
"כי בתפקיד חבר כנסת לא היה לי שום אתגר. מה זה חבר כנסת? גדר חיה בחזית המפלגה שכל יום שני בצהריים יוצא בעל הבית עם המזמרה ומקצץ אותה עם הפרחים בגובה שווה, נותן לך הוראות מה להצביע ואיך, וגם אם יש לך רעיונות חדשים, קשה לך להעביר אותם לקדמת הבמה, כי אתה צריך להגן על הבית במקום לבטא את עצמך. אז העדפתי להתמודד על ראשות עיר, ואמרו לי, משוגע, איך תל אביב, אם אתה מגיע מנס ציונה. והתעקשתי כי כבר גרנו בתל אביב, אבל הקמפיין היה קשה מאוד. הביאו בחור תימני, מסעדן מכרם התימנים, וצילמו אותו אומר בכל בוקר, 'אני עם קהלני מוכן לשתות קפה, אבל הוא לא מתאים לתל אביב'. בכלל לא הכרתי אותו, אבל תימני שאומר על תימני שהוא לא מסוגל, עושה נזק גדול".

שנתיים לאחר מכן הקים קהלני את מפלגת הדרך השלישית ונכנס איתה לממשלת נתניהו כשר לביטחון הפנים. "זו הייתה תקופה קשה, הרבה פיגועים, הרבה תאונות", הוא נזכר. "ובכל פעם שמישהו פשע או רצח או גנב רכב, היו מעלים אותי לשידור ושואלים, מה עשית, כבוד השר, כדי למנוע את זה?".

איך היה לעבוד עם נתניהו?
"נתניהו נתן לי חופש עבודה מלא. הייתה לנו מערכת יחסים טובה של אמון הדדי. יש לי נשמה של קצין שיש בו אינטגריטי, ולכן גם אם היו לי השגות, אמרתי לו אותן בארבע עיניים".

ארבע שנים לאחר מכן הואשם קהלני בכך שניצל את מעמדו כשר הפנים לסייע לעופר נמרודי במידע סודי על שלבי החקירה נגדו במשפט האזנות הסתר. "אני נבחר ציבור", הוא אומר עכשיו. "הייתי מסיים כל חתונה עם 30 מעטפות של בקשות בכיס, לא כולל מעטפות של הנהג והעוזרים. בבוקר היינו שמים אותן על השולחן ומתחילים לעזור.

"עורך הדין של שרה נתניהו, יוסי כהן, פנה אליי וביקש לפגוש את ראש אגף החקירות. לא התערבתי, לא ידעתי בכלל שהייתה חקירה בעניינו של נמרודי. למחרת הייתה לי ישיבה עם המפכ"ל. אמרתי לו, פנה אליי עורך הדין שרוצה לפגוש את ראש אגף החקירות, וזהו. אחרי כמה זמן פתאום מספרים לי שנפתחה חקירה.

"הייתי בהלם. מהר מאוד הבנתי שהפרקליטות בכלל לא מעוניינת באמת הפשוטה. מבחינתם הייתי משימה כדי להביא לעצמם כבוד ואולי דרגה. גיליתי גם שמעגלי הצדק טוחנים לאט ובעיקר טוחנים אותך. במשך שלושה חודשים האזינו לשיחות שלי כאילו הייתי אחרון הפושעים. כאילו הייתי בן לאדן. הייתי שר בממשלת ישראל והתייחסו אליי כאילו אני סוחר סמים".

מי עזר לך?
"כל הפוליטיקאים הפנו לי עורף. פחדו להתקרב. אפילו לא הרימו טלפון לשאול לשלומי. רק אריאל שרון קרא לי לארוחת צהריים. אמר לי, 'אביגדור, אתה יודע שאני לא יכול להתערב אבל לפחות אוכל לתמוך בך'. אמרתי לו, 'עצם זה שקראת לי לשבת לאכול ביחד זה עולם ומלואו'. כן, הייתה בדידות גדולה. אפילו בציבור היו שאמרו, 'אין עשן בלי אש, וקהלני בחור נחמד, אז אולי הוא לא פשע, אבל הוא בטח מעד'. הייתי נכנס לבית המשפט ומנסה להגן על שמי הטוב, וכל יועצי התקשורת אמרו לי, אל תדבר עם אף אחד, אבל אני התעקשתי. אמרתי, את שולה מזרחי מעפולה אתם מכירים? לא? גם אני לא, אבל כשהיא תראה את הפנים שלי בטלוויזיה ותשמע את האמת שלי, היא תגיד לעצמה, אני מאמינה לו".

גם השופטים האמינו לו. במרץ 2001 זוכה קהלני מכל אשמה, תוך שהשופטים מותחים ביקורת חריפה על הפרקליטות. "בגין אמר פעם, יש שופטים בירושלים. מזלי שהם גם היו אמיצים, כי הרוח הנושבת הייתה שברגע שאתה פוליטיקאי, אתה אשם מראש", אומר קהלני.

המשפט פגע בלויאליות שלך כלפי המדינה?
"לא. ברגע שאתה מבין שהמדינה היא לא הפרקליטה שמנסה בכל דרך להאשים וממציאה שקרים שלא היו ולא נבראו, אתה יודע לעשות את ההפרדה. המשפט פגע באמונה באנשים מסוימים שגיליתי שיהיו מוכנים לדרוס כל אדם כדי להשיג את מטרתם".

הנושא המשפטי הוא אחד מסלעי המחלוקת העיקריים לקראת הבחירות. מה אתה אומר על ההתפלגות הפוליטית ומפת הגושים?
"אני חושב שגוש המרכז מונה בערך 90 חברי כנסת, ואם הם היו יודעים להתאחד ולא היו בעיות אגו, הייתה פה ממשלה חזקה. אבל אגו, שנאה וקנאה הם כנראה טבע האדם, ולכן אני לא רואה אותם מתאחדים".

איך הגעת ל־90?
"הליכוד זה מרכז, גם גנץ ולפיד. הדתיים יצטרפו למרכז, הם חלק ממנו. מלבדם יש את מרצ שקיצונית לשמאל ואת בן גביר שקיצוני לימין. ואת הגוש הערבי. כל השאר יכולים לעבוד האחד עם השני".

נתניהו ראוי להנהיג את הגוש?
"החוק אומר, ראש ממשלה יכול להמשיך בעמדתו וחברי כנסת ושרים צריכים לצאת מעמדתם עד שתוכח חפותם. לנתניהו יש אמונה שהוא זכאי. אז הוא ייאבק".

אפשר לנהל מאבק אישי ולכהן במקביל כראש ממשלה מיטבי במדינה מאתגרת?
"כשאדם הולך בג'ונגל, הוא יכול להיאבק בכמה חיות בו זמנית כדי לשרוד. אם הוא ימסור את הכיסא שלו למישהו אחר עד שיסתיים המשפט, האם ייתנו לו את הכיסא חזרה? סביר שלא. הוא חושב שעושים לו עוול, אז הוא נלחם. מאיזו עמדה יהיה לו יותר קל להילחם? כשהוא ראש ממשלה".

מה דעתך על כהונתו הקודמת?
"הטעות החמורה שנתניהו עשה הייתה כשהוא לא קיים את החוזה בינו לבין גנץ ולא נתן לו להיות ראש ממשלה. גנץ לקח סיכונים קשים מאוד בהחלטתו להצטרף לממשלה, ומי שהפר את החוזה איתו היה נתניהו. זה דבר שלא ייעשה. את לפיד הוא כבר שרף, וגם את גנץ ואת ליברמן. אבל הבעיה היא לא הבחירות וגם לא איראן שנתניהו כל כך הרבה לדבר עליה, אלא המשילות.

"אנחנו מכוונים את התותחים החוצה, כשהמדינה מתאבדת לנו מבפנים. בגלל ריב אחים גונבים לנו את המדינה מתחת לרגליים. כל שטחי האש בנגב כבר לא ברשותנו, כל הפרוטקשן משתלט על הצפון והדרום ומגיע גם למרכז. לא ייאמן איך מדינה שמגיעה לחלל ומפתחת את כיפת ברזל ומובילה בהייטק לא מסוגלת להתגבר על כמה עבריינים שמדליקים את הטרקטורים לחקלאים ומאיימים על בעלי העסקים בפרוטקשן.

"אנחנו לא חכמים כלפי פנים. יצרנו חוקים שאנחנו משועבדים אליהם. אסור לירות, אסור להעניש בחומרה. אני אישית הולך עם אקדח בכיס, כי אני לא סומך על המדינה שתציל אותי אם ינסו לפגוע בי. אני יודע שאציל בן אדם אם יקרה משהו סביבי, כי כל המערכות לא מסונכרנות. יושבים שוטרים לילה שלם במארב, תופסים גנבי רכב על חם, עוד לא חזרו הביתה וכבר השופט משחרר את הגנבים. מה זה כל העונשים הקלים האלה לעבריינים שיורים ברחובות, ששורפים מכוניות, שמאיימים בפרוטקשן?".

אם היית היום השר לביטחון הפנים, מה היית עושה?
"בזמני נכנסתי לג'והריש, בניגוד להמלצתו של ראש עיריית רמלה יואל לביא ומפקד המשטרה במחוז מרכז זאב אבן חן. הם אמרו, אתה משוגע, תשקול בשנית, ואני אמרתי לא, אפס סובלנות לעבריינות. ונכנסתי לג'ואריש בשלוש בלילה ועשינו שם פשיטה והוצאנו כמויות אדירות של נשק. אבל היום הממשלה לא חושבת לטווח ארוך. כל אחד רוצה לגמור את הקדנציה שלו בשקט. פוליטיקאים מסתכלים על ניהול המדינה בעיניים של 'איך אבחר בפעם הבאה'. מי שלא היה בפוליטיקה לא מבין את זה. ממשלה לא יכולה לראות עשר שנים קדימה. היא עוסקת בהישרדות".

אז מה הפתרון?
"אני הייתי מביא שבעה תותחים מקצוענים מהמשטרה, מהמשפט, הכלכלה, השב"כ, המוסד והחינוך, שבעה חכמים משוחררים מהפוליטיקה, סוגר אותם בחדר כדי להכין לנו תוכנית חירום לאומית לטווח הקצר והארוך איך לשמור על המדינה ולהביא הצעות חוק לשעת חירום. הם יכינו רשימת חוקים וכללים שהממשלה תאשר פה אחד בלי חשבונות כי זה לא היא, זה מועצת החכמים ואנשי המקצוע. הם יחשבו חכם, לא פוליטי. למשל שאדם שנתפס על גניבת רכב, קודם כל הוא מבלה חודש בבית סוהר לפני שבכלל מתחילים לדבר איתו. ומי שינסה פרוטקשן, דינו כדין רוצח, 20 שנה לכלא.

"כל מבנה המשטרה חייב להשתנות. מה שקרה בשומר החומות זה נורא. שימי שוטר רגלי אחד שיעמוד במרכז כל עיר, ואף אחד אפילו לא ייסע בקורקינט על המדרכה. אבל שוטרים לא הולכים היום ברגל. הם לא יוצאים לשטח בלי ניידת. צריך להכין חוקים וכללים שמשתלבים גם בחינוך ובכלכלה. הרי גם את אל קפונה תפסו דרך הכלכלה, ואם עבריינים נוסעים במרצדס שרשומה על שם מישהו שמעולם לא הרוויח משכורת, מה לא ברור פה? חייבים לקחת מועצת חכמים ולהושיב אותם עד שייצא עשן לבן אם אנחנו רוצים שתהיה לנו מדינה. אם לא, בעוד חמש שנים הילדים שלנו יסתובבו בדיזנגוף עם אקדחים".

קהלני ורבין (צילום: ראובן קסטרו)
קהלני ורבין (צילום: ראובן קסטרו)

הוא נשוי ואב לשלושה ילדים שכולם שירתו בשריון. "כשהבן שלי נשר מקורס טיס, הוא הגיע הביתה ואמר שהוא מתייצב למחרת בבוקר בשריון", הוא מספר. "לא התערבתי. בלילה אשתי ירדה עליי, מה דחפת אותו לשריון, לא מספיק איבדנו אחים במלחמות? אמרתי לה, זה הוא החליט, ועליתי לחדרו, והערתי אותו באמצע הלילה והורדתי אותו למטה ושאלתי אותו, מי החליט? אמר אני. שאלתי, מי השפיע עליך? אמר לנו, אף אחד, החלטתי לבד. אמרתי לו, יצאת זכאי בוועדת החקירה. לך לישון".

נולדת במושבה נס ציונה. חווית גזענות?
"אני לא במקום הזה בכלל. אמא שלי לא ידעה לקרוא עברית, כי בגיל 6 הוציאו אותה לשטוף רצפות בתל אביב. אבא שלי היה תימני שחום שדיבר יידיש על בוריה, כי בילדותו הוא חילק מצרכים בתל אביב. וכשאתה גדל בבית כזה, יש לך מנוע פנימי למצוא את הצפון, את הצדק ואת האמת שלא יפגעו בך. הייתי חניך מצטיין בקורס מפקדי טנקים. אמרו עליי בקורס, איזה כבוד, תימני מנס ציונה. שבר את כל תקרות הזכוכית. אבא שלי עלה לתורה ואפילו לא היה צריך לשלם מרוב הגאווה בבית הכנסת.

"אבל אז נשלחתי לקורס קצינים והודחתי. אמרו שאני לא מתאים. וכדי לנמק את זה, כתבו 'ללא כושר פיקוד ומנהיגות'. אני, שזכיתי בשני העיטורים הגבוהים במלחמות ישראל בגלל כושר פיקוד ומנהיגות, נזרקתי על סעיף עמום כזה. ולא נעלבתי מזה שזרקו אותי מהקורס, אלא בגלל שכתבו את מה שכתבו.

"תגידו שאני לא יפה, שהבלורית שלי לא באה לכם טוב בעין, אבל ככה לשחוט אותי? איך אפשר בכלל להוכיח כושר פיקוד ומנהיגות כדי להילחם על ההדחה? ובכל זאת לא תמצאי בשום מקום שאני אומר שאני הרבה יותר טוב מהם. אני לא מתעסק עם זה. אני קם ועושה מעשה, כי העולם לא אוהב מסכנים. העולם אוהב לרחם על המסכנים ולהצטרף לחזקים שמרחמים עליהם".

קהלני מנהל פרלמנט פעיל של 15 תתי־אלופים במיל' שבכל שבוע מתווכחים ומנהלים את המדינה. הוא שוחה שעות ארוכות מדי יום כדי לחזק את גופו מתוצאות השריפה והחיידק הטורף. ובכל בוקר הוא בודק את עצמו בשלושה דברים: "האחד, אם אני מגיע לשרוכים של הנעליים, שזה סימן שאני משרת את עצמי. שתיים, שאני עושה פיפי לבד, בלי קתטר, ושלוש האם אני מרוצה מהאיש שמתגלח מולי במראה". 