ההסלמה בפעילות הטרור בשטחים מתגברת, אבל גורמים ביטחוניים מבהירים ל”מעריב” כי ישראל אינה מעוניינת בהרחבת מבצע שובר גלים, המתנהל ביו”ש כבר כמה חודשים. עם זאת, מובאת בחשבון האפשרות שרצף נוסף של פיגועים קשים, בעיקר מול אזרחים, עשוי להוביל להחלטות אחרות.

“נמשיך לפעול במחנות הפליטים בג’נין ובשכם בכל פעם שיהיה מידע על פצצה מתקתקת ועל מחבלים שביצעו או מתכננים לבצע פיגועים”, אומרים במערכת הביטחון, “אבל אין כוונה ליזום מבצע נרחב כל עוד אין צורך ממשי בכך”.

ראש הממשלה יאיר לפיד נפגש אתמול עם ראש השב"כ רונן בר בקריה בתל אביב וקיבל סקירה מודיעינית ומבצעית על הנעשה בגזרת יו"ש ועל פעילות כוחות הביטחון בשטח. לפיד הדגיש כי המדיניות היא לפעול כל העת לסיכול הטרור בכל הגזרות, בדגש על גזרת איו"ש, שכן מדובר בתנאי הכרחי לקיום שגרת החיים ולחיזוק הביטחון לתושבים. הוא הוסיף כי יש להמשיך בהיערכות מוגברת בכלל הזירות.

בצה”ל קיימת תוכנית מגירה למבצע נרחב יותר, שהוצגה לדרג המדיני, אבל העמדה המובילה במערכת הביטחון, כולל בקרב בכירי הצבא, היא שגם לאחר האירועים האחרונים בג’נין יש להמשיך בפעילות הנעשית בחודשים האחרונים נגד גורמי טרור, בכפוף לצרכים ולמידע המודיעיני המגיע מהשטח.

מהומות בג'נין (צילום: נאסר עישתייה, פלאש 90)
מהומות בג'נין (צילום: נאסר עישתייה, פלאש 90)

אחת הסיבות היא סימני השאלה סביב האפקטיביות לאורך זמן של מבצע נרחב, מה גם שאין כוונה להיכנס למחנות הפליטים או לשטח אחר ולהחזיק בו לאורך זמן. במערכת הביטחון מדגישים כי לחץ פוליטי או ציבורי לא יגרור את הצבא למבצע שהאפקטיביות שלו מוטלת בספק.

גורם ביטחוני: “תפקידנו הוא להתמודד עם הטרור באופן אפקטיבי ויעיל, כפי שנעשה בחודש האחרון, וגם לקבל החלטות ענייניות ומקצועיות, במינון שלא יוביל להסלמה נוספת”. בצה”ל סבורים כי הפעילות תחת הגדרה של מבצע מוגבל בשם שובר גלים בחודשים האחרונים, מובילה לכך שברוב המקרים המגע והתקריות הם מול מחבלים בשטח ולא מול אזרחים.

לגבי אזור ג’נין סבורים במערכת הביטחון כי אין סיכוי שמנגנוני הביטחון הפלסטיניים ישתלטו על השטח ויפעלו באופן אפקטיבי. באזור שכם, לעומת זאת, רואים בישראל סימנים לפעולות שעושה הרשות הפלסטינית על אף הקשיים שיש לה בשטח. צה”ל יוסיף לפעול בשטח באינטנסיביות ויפחית את מעורבותו, אם מנגנוני הרשות הפלסטינית יפעלו לחיזוק האכיפה והמשילות במחנות הפליטים.

בינתיים המתיחות בשטח עולה עם התגברות הפיגועים והניסיונות לפגוע באזרחים ישראלים. בלילה שבין יום רביעי ליום חמישי התרחש פיגוע ירי בהר חברון, בכביש שבין אדורים לנגוהות. נהג ישראלי דיווח כי בוצע לעברו ירי מרכב חולף. הנהג המשיך בנסיעה ולא עצר, לאחר ששני קליעים לפחות פגעו ברכבו ובמזל לא גרמו לפגיעה בו או לאיבוד שליטה על הרכב במהלך הפיגוע. מאוחר יותר דיווח איש ביטחון ביישוב שבי שומרון כי שמע ירי לא רחוק ממנו, לא ברור בשלב הזה אם אכן בוצע ירי לעברו או לעבר היישוב.

אתמול בשעות הצהריים דיווח אזרח ישראלי אחר כי בשטחים חקלאיים הסמוכים לקריית ארבע הבחין ברכב חשוד, ולאחר מכן נשמע ירי לעברו. לא היו נפגעים, והיורים נמלטו לכיוון העיר חברון.

ראש מועצת קריית ארבע-חברון אליהו ליבמן אמר: "אנחנו דורשים משר הביטחון ומממשלת ישראל להשיב את ההרתעה ולחסל את המחבלים טרם יציאתם או בדרכם לעשות פיגוע, ולא רק אחרי שהם מבצעים פיגועים שכבר גבו את חייהם של תושבים".באירוע אחר, שהתרחש בכפר תקוע, מת ילד פלסטיני כבן 7 לאחר שקבוצת ילדים השליכה אבנים לכיוון הכביש. בצה”ל אומרים כי כוח צבאי נכנס לתוך הכפר במרדף אחר ילדים וצעירים שזרקו אבנים, והגיע עד לביתו של הילד שמת. במערכת הביטחון אומרים כי בכל שלב לא הופעל כוח נגד הילד. לפי חלק מהגרסאות לאירוע, הילד מת מנפילה מגובה לאחר שנמלט מפני הכוחות שנכנסו לכפר.