התקופה הנוכחית של מסיק הזיתים היא מתוחה ואלימה במיוחד, ובמערכת הביטחון מזהים עלייה משמעותית בהיקף אירועי הפשיעה הלאומנית מצד קיצונים יהודים – כ־100 אירועים בשבועיים האחרונים - ומזהירים מפני הסלמה נוספת. גורמי ביטחון אומרים כי יש לגלות יד תקיפה באכיפת החוק, במטרה לעצור את המגמה השלילית.

העימות האלים בין יהודים לחיילים בשומרון: "נשים ידנו על כל המעורבים ונמצה עמם את הדין"

בסוף השבוע תועד אירוע אלימות חמור נוסף: במהלך עימותים בין מתנחלים לפלסטינים סמוך לכפר בורין תועד רבש"צ (רכז ביטחון שוטף צה"לי) הר ברכה, לבוש במדי צה"ל, כשהוא מעביר לאחד הצעירים היהודים רימון גז ומנחה אותו לאן לזרוק אותו. האירוע מתוחקר על ידי צה"ל.
אירוע נוסף באותו מקום, שבו חיילים נמצאים בקרבת מתנחלים, ואינם עושים דבר כשאלה מיידים אבנים בפלסטינים. באחת התמונות מתועד חייל עומד סמוך לצעיר יהודי רעול פנים המיידה אבן בפלסטינים באמצעות רוגטקה.

מצה"ל נמסר כי נזרקו אבנים על ידי שני הצדדים בעימות. הכוחות שהוקפצו לנקודה פעלו לפזרם, והסרטון אינו מציג את התמונה המלאה. עם זאת, גורמים בצבא מסכימים כי מצופה מהחיילים שיפעלו במצב כזה ולא יעמדו מנגד. לנוכח האירועים האחרונים מתכוונים בפיקוד המרכז לחדד את הנהלים כדי למנוע חריגות, וכבר הבוקר יתבצע תחקיר על האירועים בבורין.

גורמים ביטחוניים אומרים כי אומנם העדיפות היא שפעולות מול האוכלוסייה היהודית ייעשו על ידי שוטרים, אבל לוחמים לא יכולים לעמוד מנגד - ומצופה מהם לנהוג כפי שהיו נוהגים מול מתפרעים פלסטינים.

מצה"ל נמסר בתגובה: "כוחות צה"ל פיזרו כמה הפרות סדר אלימות וחיכוכים שהתפתחו במספר מוקדים ברחבי החטיבה המרחבית שומרון. הסרטון אינו מייצג את המתרחש בצורה מלאה. הלוחם שמופיע בסרטון כמי שאינו מגיב הינו מהכוח הראשוני שהגיע לאירוע. לאחר זמן קצר הגיע כוח נוסף ופעל למנוע מפגש וחיכוך בין הצדדים, תוך שימוש באמצעים לפיזור הפגנות".