עוזי דיין, ח"כ לשעבר מטעם הליכוד, שוחח היום (שני) עם גדי נס בתכניתו ברדיו צפון 104.5FM על דברי ח"כ צביקה פוגל, שצידד בהתפרעות בחווארה.

בן כספית תוקף את הממשלה: "הבטיחו משילות וקיבלנו אנרכיה על מלא"
בן גביר על המהומות בחווארה: "מבין את הכאב, אבל אסור לקחת את החוק לידיים"

דיין הגיב להתבטאות של חבר הכנסת מטעם עוצמה יהודית, שלמעשה צידד בתגובת המתנחלים לפיגוע שבו נרצחו הלל ויגל יניב ז"ל: "מה שהוא אמר זו הסתה לאנרכיה, אבל לא רק, זה מפריע לצה"ל לתפוס את המחבלים. אני מציע באופן מעשי לגנות ולהתעלם, ממילא לא יעמידו אותו לדין כי יש לו חסינות, הוא מצטרף לשורה של אומרי דברים חמורים".

כשנשאל דיין כיצד מחזירים את הביטחון, השיב: "על ידי ציר ברזל. במקום שאתה לא מצליח לסכל, לא להשאיר חשבון פתוח ולרדוף עד סגירת חשבון, וברור מה זה אומר. בנוסף, צריך הרתעה, ההרתעה מתקדמת אבל לא מספיקה. היא צריכה להיות קשורה לשלילת זכויות. לדוגמה, לא להיענות לבית המשפט שמסביר שעיריית ירושלים צריכה לקבל לאחר חופשת לידה את אשתו של המחבל שרצח שלושה אנשים".

דיין ביקש לשים לב כי חלק מנימוקי השופטים היו שחלק מהאנשים לא שפויים: "אף פעם לא ראיתי כל כך הרבה אנשים לא שפויים כמו המחבלים הפלסטינים האלו", הוסיף בעוקצנות. "אפשר למצוא דרך איך לשלול זכויות. אולם לגבי המחבלים יש ללכת על הריסה מהירה של הבתים ולא המתנה של ארבעה חודשים". דיין הציע במקום הליך חקיקה, להקים ועדה שתאשר את הפעולה, ותקשה לאחר מכן על בית המשפט לשלול את ההחלטה: "ברור שצריך להרוס ולגרש. אם לא מצליחים אז יש להעביר ממקום למקום. אם תיקח משפחה מחווארה ותזרוק אותה לדרום הר חברון, אז זה עונש מאוד רציני מבחינתה, כי החברה מורכבת מחמולות ושבטים. דבר נוסף הוא התיישבות. זו נקודה עדינה. אבל צריך להמשיך את ההתיישבות".

כשנשאל דיין מדוע דברי צביקה פוגל אינם נחשבים כאפקט התרעה, ענה: "מקווה שאתה לא מנסה להצדיק אותו כי בזכות הצדקות כאלו מגיעים ללזרוק פצצות גרעיניות. ברגע שאתה לא עושה את זה על ידי המדינה, ומאפשר את זה, אז זה יעבוד לכל הצדדים. רמת השנאה בציבור היא לא תאמן ולכן ברמה הלאומית יש לעשות את מה ששניים עשר ראשי מועצת המטה לביטחון לאומי בראשותי הגישו לכנסת – 'עוז להידברות בטרם פורענות'. ברור שמה שקורה מחליש אותנו ואת ההרתעה שלנו".

עוזי דיין  (צילום: יוסי אלוני)
עוזי דיין (צילום: יוסי אלוני)

דיין קרא להמשיך בפעילות הביטחונית וההתיישבותית, וסיים: "לכן הפסגה בירדן היא בסך הכל ניסיון ראוי. לא בגלל הרשות הפלסטינית שאין לסמוך עליה".

עריכה: ירון זאבי