המתיחות הביטחונית מול איראןטהרן מעוניינת להצטייד במערכות הגנה אווירית רוסיות מדגם S-400, כך דווח הבוקר (חמישי) ברשת "בלומברג" האמריקאית. על פי הדיווח, הצטיידות איראנית במערכות, עשויה לזרז את ההיתכנות הישראלית לתקוף את מתקני הגרעין ברפובליקה האסלאמית.

בתוך כך, הקרמלין לא אישר עד כה האם מוסקבה תספק לטהרן את המערכות. זאת, למרות ההתקרבות הדיפלומטית בין שתי המדינות מאז החלה המלחמה באוקראינה בחודש פברואר 2022. במידה ורוסיה אכן תספק את המערכת, יידרשו כשנתיים עד שתהפוך למבצעית. הדיווח האמריקאי מגיע על רקע ההצעה של מוסקבה לטהרן, לקיים "שיתוף פעולה הגנתי חסר תקדים" בין המדינות. דובר המועצה לביטחון לאומי, ג'ון קירבי, אף הזהיר כי "רוסיה עשויה לספק לטהרן מטוסי קרב".

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

הכור בבושהאר אירן (צילום: רויטרס)
הכור בבושהאר אירן (צילום: רויטרס)

לפני כשבועיים, הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית זיהתה כי איראן העשירה אורניום לשיעור של 84%, רק 6% פחות מהרמה הדרושה לפיתוח נשק גרעיני. שני דיפלומטים בכירים הדגישו בפני רשת "בלומברג", כי מאחר ש-90% היא הרמה הדרושה לפיתוח נשק גרעיני, האיראנים לא יוכלו לטעון עוד כי מדובר בהעשרה לצורך מחקר.

הדיפלומטים הבכירים הוסיפו כי פעילות הגרעין חסרת המעצורים של איראן עלולה לגרום למשבר חדש. לדבריהם, 84% היא הרמה הגבוהה ביותר שמצאו פקחי הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית באיראן. לפצצה גרעינית צריך אומנם מרכיבים נוספים והעשרת אורניום לרמות גבוהות הוא מרכיב חשוב, אך לא בלעדי. אך אם הדיווח נכון, זו כבר ממש לא זחילה.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים<<<

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית - סבא''א (צילום: REUTERS/Leonhard Foeger)
הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית - סבא''א (צילום: REUTERS/Leonhard Foeger)

במקביל, במהלך ביקורו של רה"מ נתניהו בצרפת, דווח בתקשורת המקומית, כי ישראל חוששת שאיראן תשיג נשק גרעיני ומבקשת להקים קואליציה צבאית יחד עם מעצמות המערב נגד טהרן. "על הנייר הכל מוכן. ישראל למדה לפרטי פרטים את האסטרטגיה שלה לתקיפה באיראן. גובשו כ-3,000 מטרות, והיא רוצה לפעול במהירות. אבל אין שאלה האם לצאת למערכה לבד", הודה גורם דיפלומטי המעורה בפרטים.

הרעיון של ישראל, הסביר אותו גורם, הוא למצוא בעלות ברית. קואליציה שכזו תכלול את צרפת, ארצות הברית ואולי כמה מדינות ערביות, בעיקר מהמפרץ, שגם עבורן איראן מהווה איום. "אחדות היא כוח. לברית כזו תהיה תפקיד מרתיע. ישראל תתקוף את איראן, אבל טהראן לא תוכל להגיב, כי זו תהיה הכרזת מלחמה על כמה מדינות במקביל", ציין והוסיף כי "פריז וושינגטון דחו מכל וכל את האפשרות הזו והעדיפו את הפתרון הדיפלומטי מול איראן, אבל המצב השתנה".