מוביל "מחאת הטייסים", אל"מ גלעד פלד, הודח אמש (חמישי) מתפקידו בשירות מילואים בחיל האוויר. על פי גורמים צבאיים, פלד "עודד אי התייצבות", ובעקבות כך, הוחלט על השעייתו, החלטה שעוררה כעס רב בחיל. פלד עצמו הכחיש את הטענות שיוחסו לו ונראה כי מתנהלים מגעים ושיח, ולא תהיה זו הפתעה אם ימצא פתרון שיסדיר את האירוע. 

כאמור, בקבוצות טייסי המילואים קיים כעס גדול על ההחלטה על השעייתו. רבים טוענים שגלעד היה זה שבלם יוזמות של חוסר התייצבות לאימון ולא להפך. בקבוצה שבה משתתפים נציגים מכל הטייסות, שמשקפת תמונת מצב בכל היחידות ובעיותיהם של אנשי המילואים, נתפסת בעיני מח"א כבעייתית וכזו שעלולה לפגוע בציר הפיקודי הסדיר. אפשר להבין את ההחלטה, אך לא זו הייתה כוונתם.

גלעד היה בקבוצה, אך כמוהו עוד רבים. במקביל, לאור המגעים שמתנהלים בנושא, לא תהיה זו הפתעה אם ימצא פתרון שיסדיר את הדברים וירגיע את המצב. הרבה שיחות מתנהלות מאחורי הקלעים, סיכוי טוב לפשרה בחיל האוויר.

הרמטכ"ל לאנשי המילואים: "סרבנות היא 'קו אדום', לא צריכה להיות בפרוטוקול הצבאי"

הידיעה התקבלה בהלם בקרב אנשי המילואים, שמכחישים בתוקף את הטענות כי אלוף משנה פלד עודד אי התייצבות של אנשי צוות אוויר, ואף מוסיפים כי בכמה מקרים הוא היה זה שבלם יוזמות כאלה ואחרות. בהתחלה חשבו רבים בקבוצות המחאה כי אין סיכוי שהחלטה כזו קורית, אך לאחר שהתבררו הפרטים, אמרו כי לאחר השיחות עם מפקד חיל האוויר והרמטכ"ל, ההחלטה שהתקבלה בצורה הזו ובעיתוי הזה, אחרי שנעשו שיחות ליישור קו, היא החלטה שפוגעת באמון.

אל"מ פלד הגיב להחלטה: "בשבועות האחרונים יחד עם כמה מחברי, אנשי המילואים מטייסות החיל, ניסינו להבין את משמעויות החקיקה עלינו כלוחמים. לצערי, החיל טרם עסק בהשלכות החקיקה הבהולה הזו. השלכות החקיקה הובילה אותנו לפנות למפקד החיל ולהציג לו את התמונה המורכבת".

"במעלה הדרך מנענו כמה יוזמות לפעולה של אנשים שקיבלו מאיתנו אוזן קשבת וראו שהפערים והאתגרים סופסוף מוצפים מעלה. קבוצת הלוחמים היקרה הזו מעולם לא קראה ולא ביקשה מאף לוחם בחיל לבצע פעולה כלשהי. נהפוך הוא. רק ביקשה לשמור על לכידות החיל ולהימנע מכל פעולה. אנו נמצאים בתקופה סוערת ושבירה. אני יודע שרבים חשים סערת רגשות בעקבות השעייתי", ציין.

לסיום, כתב: "אני פונה לכל אחד מכם ומבקש שיעביר לחבריו - נשבענו להגן על מדינת ישראל הדמוקרטית ועל ערכי צה"ל שבין השאר באים להגן על הדמוקרטיה הישראלית. נשבענו כך ואנו נחושים לעמוד בשבועתנו. פיקוד החיל היקר שלנו נמצא באתגר על סף הבלתי אפשרי.  המשיכו לעמוד מאחורי המפקדים. הקבוצה שלנו יחד איתי תמשיך להציף את הסכנות החמורות שבתהליך החקיקה וכולנו נמשיך לשמור ולהגן על מדינה יהודית ודמוקרטית".

אל"מ ג' היה מפקד בסיס בכנף 1 רמת דוד. בהמשך להחלטה, קציני מילואים שאלו: "על איזה מידע הטיעון הזה מתבסס?". גם בתוך הצבא נשמעת ביקורת על הדרך בה יצאו הדברים, כאשר מנגד צה"ל לא נימק באופן מסודר ולא נתן תשובות ברורות בנוגע להחלטה.

בקרב טייסים במילואים ההבנה היא כי בשלב זה מדובר בהשעייה זמנית ולא הדחה. טייס במילואים שפעיל במחאה אמר כי "שני הצדדים מבינים את גודל השעה, צריך להמשיך יחד וצריך עכשיו לפעול באחריות ולא לעשות צעדים בלתי הפיכים".

מדובר צה"ל נמסר כי "אמש קיים מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר, שיח פיקודי עם אל״ם (מיל׳) ג׳. השיח עסק בהמשך שירות המילואים של אל"ם (מיל׳) ג' לאור התנהלותו סביב אירועי השעה. בסיום השיחה הודיע מפקד חיל האוויר לקצין כי לאור התנהלותו, לא יוכל להמשיך במילואים עד הודעה חדשה, מאחר שפעל בניגוד להנחיותיו של מפקד החיל, באופן שלא הולם את דרגתו ומעמדו של הקצין".

עוד נמסר כי "הקצין יהיה רשאי להביא את טענותיו בפני הרמטכ"ל, טרם קבלת החלטה סופית בעניין המשך שירותו".

שיח הרמטכ''ל הרצי הלוי עם אנשי המילואים (צילום: דובר צה''ל)
שיח הרמטכ''ל הרצי הלוי עם אנשי המילואים (צילום: דובר צה''ל)

ההחלטה על השעיית אל"מ ג' מתפקידו בחיל מגיעה יממה לאחר שראש המטה הכללי, רב-אלוף הרצי הלוי, קיים מפגש עם עשרות מפקדים במילואים מיחידות היבשה, המודיעין, האוויר והים. במפגש התקיים שיח בין הצדדים, והרמטכ"ל הודיע לאנשי המילואים: "אני אחראי לכך שהמשימות שצה״ל מבצע הולמות את ערכי צה״ל ומבוצעות באופן חוקי וממלכתי".