מפקד מחוז תל אביב במשטרה, עמי אשד, הודח מתפקידו והועבר לתפקיד ראש אגף ההדרכה בעקבות הביקורת של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר על פעילות המשטרה כלפי חסימות הכבישים על ידי המפגינים. ניצב בדימוס אהרון אקסול, לשעבר מפקד מחוז תל אביב וחבר תנועת הביטחוניסטים, הסביר בשיחה עם פרופ' אריה אלדד ב-103FM מדוע לטענתו המפכ"ל שגה בהחלטתו.

בהוראת בן גביר: מפקד מחוז תל אביב הודח מתפקידו

בראש ובראשונה נשאל אקסול האם לדעתו משטרת תל אביב עשתה כל שביכולתה כדי למנוע את חסימת נתיבי איילון. הוא הודה כי הוא סומך על הפיקוד שעשה הכל על מנת לשחרר את החסימה, וביקש לגעת בנקודה חשובה: "לפעמים אנשים שיושבים על הכורסאות בבית ומסתכלים בטלוויזיה על חסימה באופן טבעי אומרים 'איפה המשטרה? למה המשטרה לא מפנה?', ומטילים ביקורת על המשטרה על אי פעילות כנגד אותם מוחים שחוצים את נתיבי איילון. צריך לזכור שמי שמקבל את ההחלטות זה המפקדים בשטח, ומה שרואים מהכורסה זה לא מה שרואים בשטח", אמר.

בהמשך אמר כי שוטרים מגיעים לפעילות אל מול עשרות אלפי אנשים, ולעתים גם מול מאות אלפי אנשים שמשתתפים בהפגנה. "יש ביניהם ילדים ואנשים מבוגרים. פיזור בכוח הוא אף פעם לא מחזה נעים, ולצערנו הרב לעתים תוך כדי פיזור כזה אנשים נפגעים. צריך לעשות הכל כדי להימנע מהסיטואציה הזו שאנשים יפגעו. נכון שזה גורם לאי נעימות ולעיכוב בתנועה - כל האמירות נכונות, אבל בסוף צריך לסמוך על המפקדים שבסופו של דבר תהליך קבלת ההחלטות הוא שלהם מול מה שעומד מולם. אני סומך את ידי שתהליך קבלת ההחלטות שהיה אתמול מול מפקד המחוז או מי מהמפקדים שעמדו מול אותה הסיטואציה בחן את כל האפשרויות וקיבל את ההחלטה שהוא קיבל".

פרופ' אלדד ביקש להבין איך מתנהלת קבלת ההחלטות באמצע מבצע שכזה, ושאל מתי יחליט מפקד מחוז שיש לסיים עם מכת"זית הפגנה, או דווקא לזרוק רימון הלם. "למה הוא מחליט ברגע מסוים להשליך רימוני הלם, ובהפגנה אחרת לא לעשות זאת? כשאותם נתיבים חסומים כמובן", שאל אלדד.

אקסול ביקש להזכיר כי המפקדים שנמצאים בשטח מנהלים שיח עם האנשים שנמצאים שם, ומבינים היטב את הלך הרוח. "לפעמים אומרים להם שזה ייקח 20 דקות, והם מוכנים להמתין. הם אומרים לעצמם שממילא אם הם יכנסו לפיזור אלים זה ייקח הרבה יותר מ־20 דקות. עדיף לי לתת להם את ה־20 דקות או את החצי שעה הזו, שילכו, ובתנאי שאחר כך יזוזו הצידה. כשאתה רואה שזה לא קורה ומתחילים להיות עומסים בלתי סבירים בעליל וזה כבר מתחיל להשפיע אתה מקבל את ההחלטה".

בהמשך התייחס אקסול להפגנה אמש: "צריך לזכור שמדובר, בסופו של דבר, במחאה בלתי חוקית. אגב, כבר משעות הבוקר יכלו השוטרים להתעמת עם המפגינים כי זו הייתה מחאה שלא קיבלה את אישור המשטרה. זו מחאה שהם הגדירו במילותיהם כשיבוש, זה יום ההתנגדות, יום המאבק, או כל כינוי אחר שהם קראו לעצמם ביום הזה. לכאורה, כבר משעות הבוקר היה אפשר להתעמת איתם, אבל המשטרה בחרה להחליק ולאפשר להם, אבל כשהבינו שהעסק הזה לא יגמר כל כך מהר ובכוונת המפגינים לשהות במקום עוד שעות ארוכות זה הזמן שבו, אני מעריך, המפקדים קיבלו החלטה שצריך לפנות אותם וגם להשתמש בכוח".

לדבריו, "הפינוי החל באופן הדרגתי. אתה מתחיל לדבר איתם, עובר לדחיפות קלות. אם אתה רואה שהעסק הזה לא עובד ויש עימותים ואלימות בין השוטרים לבין המפגינים אתה מעלה את המדרג. זה עולה לפרשים, וזה עולה לרימוני הלם אם צריך. אני מניח שלא ישתמשו באירוע כזה בגז כי זה שטח בנוי, אבל בואו נאמר ככה - זה שלב לא נעים. כשאתה עובר לשלבים האלימים זה אף פעם לא נראה טוב, זה נראה רע לכולם - גם למשטרה וגם למוחים".

עוד הוסיף: "זה מגיע אחר כך גם לשלב של מעצרים, ולשלב של תמונות שאנחנו לא רוצים לראות. מכת"זית, רימוני הלם ואלות נמצאים באותו המדרג וההפעלה היא של המפקדים. המכת"זית כמכת"זית שמשפריצה מים היא לפחות לטעמי פחות מסוכנת. נכון שלפעמים הזרם עצמו יכול לפגוע באנשים, אבל ישנן הוראות בטיחות והנחיות בדיוק איך להפעיל את זה ובאיזו עוצמה. זה נראה מאיים ומפחיד כזה, אבל אני חושב שזה הרבה פחות מפחיד מרימון הלם. בשורה התחתונה הכל מותאם למה שעומד מולך - יש לך ארסנל שלם של אמצעים והמפקד מחליט לפי שיקול דעתו מה האמצעי הטוב ביותר בהתאם למצב".

לפני סיום התייחס אקסול לסבב המינויים במשטרה ולהדחתו של מפקד מחוז תל אביב, ואמר: "ישנם סבבי מינויים בארגון, עושים את זה, וזה בסדר גמור. מה לעשות ששבוע לפני זה השר שולח מכתב למפכ"ל שייתן הערה למפקד מחוז תל אביב כשהוא מהבוקר עסוק במחאות ופתאום מגיע לו סבב משום מקום והוא לא יכול לנתק את זה מכל שרשרת האירועים שקרו בחודש האחרון. גם אם כוונותיהם היו טובות - ככה לא עושים סבב. גם אני עשיתי סבבים במשטרה, אבל אף פעם לא בצורה כזו מכפירה ומבישה. אתה רוצה לעשות סבב? זה בסדר גמור, אבל בטח לא בעיצומה של מחאה".

סייעה בעריכת הכתבה: עדן בן ארי, 103FM