צה"ל וכוחות הביטחון ממשיכים בחקירת האירוע הביטחוני שהתרחש בתחילת השבוע בצפון הארץ. הערב (רביעי) הותר לפרסום כי מדובר בפיגוע טרור שבוצע בידי מחבל שחדר משטח לבנון לישראל ונוטרל על ידי לוחמי הימ"מ והשב"כ. האלוף במיל' חבר הכנסת אלעזר שטרן (יש עתיד), לשעבר שר המודיעין וחבר פורום מטכ"ל, התייחס לפרשה הביטחונית ולשמועות שנלוו אליה בתוכניתם של בן כספית ופרופ' אריה אלדד ב-103FM.

"האירוע בצפון הוא אירוע חמור. מעבר לתחקיר המבצעי אנחנו נעשה תחקיר על עצמנו כחברה, איך נותנים לשמועות האלה לפגוע בשגרת רבים מאיתנו, ואיפה היינו צריכים לפעול אחרת בכדי שהמתחים בחברה הישראלית יהיו קצרים ונמוכים ככל האפשר", אמר שטרן בפתח הראיון.

אחת מהמטרות של כל ארגון טרור הוא להטיל פחד באוכלוסיה. יכול להיות שהתפוצץ מטען ועל ידי הערפול אנחנו משרתים את ארגון הטרור.
אני מסכים איתך בהגדרות של טרור ושל מטרות טרור. אני אכן חושב שהטלת הבלבול והפחד באוכלוסיה זו המטרה שלהם, ואנחנו צריכים לצמצם את זה ככל האפשר. לצד זאת, יש גם נושאים שקשורים לפעילות מבצעית ומודיעינית שמונעות מאיתנו לפרסם מיד את כל הפרטים. אני חושב שהמתח הזה בין מה שקורה לנו בתוך החברה לבין הצרכים המודיעיניים והמבצעים - את זה צריך לתחקר, ואני מקווה שזה יתוחקר. מקווה שלא צברנו דעת קהל מפוחדת על חשבון הצרכים המודיעינים-מבצעים או בכלל משיקולים זרים אחרים שאני לא רוצה להיכנס אליהם".

אבל זה לא פעם ראשונה שיש גל של שמועות, והצנזורה חוסמת. אנחנו בעידן הוואטסאפ - מתי אנחנו נשכיל להצטרף לעידן הזה?
"אני מסכים שאנחנו צריכים לתחקר את העניין גם מבחינה מודיעינית-מבצעית וגם את העניין של השמועות בחברה הישראלית. על המתח ביניהם, ואיך אנחנו מצמצמים את הנזקים. כבר הבנתם שיש תמונות שאנחנו מקבלים והן לא קשורות לאירוע".

אתה רואה את הרטוריקה של נסראללה, את הג'יהאד ואת אנשי חמאס. יש תחושה שישראל נחלשה. האריה פצוע, והצבועים מסתובבים סביבו. כל זה קורה מאז שהם החליטו להכניס לחיינו את מה שנקרא רפורמה. מה תגובתך?
"יש לנו גופי ביטחון מצוינים, ונסראללה יודע את זה. אנחנו אף פעם לא הסתרנו שחלק מעוצמתה של ישראל זה החוסן החברתי. הממשלה הרעה והמופקרת הזו משחקת בחוסן החברתי שלנו כאילו זה עוד צעצוע. בהקשר הזה, החברה הישראלית מאבדת מהחוסן שלה וזה נכון. זה לא פלא שבצד השני מזהים את זה - הם מזהים את מה שזה עושה לנו בצד המדיני, ואת מה שזה עושה לנו בעוצמה הכלכלית שלנו, והחברתית שלנו. מזהים את זה בצד השני, וגם אנחנו מזהים את זה. לכן, אני לא מבין את הטירוף הזה".

"שאלתי מעל בימת הכנסת 'הרי אתם כל הזמן אומרים כמה נהדר פה ב־15 שנה האחרונות. אז אם כל כך נהדר, תיזהרו קצת לפני שאתם מפרקים את הכל'. אתם רואים את הנתונים האובייקטיביים. אני לא צריך את נגיד בנק ישראל ב־CNN כשאני רואה את הנתונים ואת המספרים ושומע את האנשים. אני באמת לא מצליח להבין את הטרפת הזו, את הפוגרום הזה. למה הממשלה פוחדת מזה שהמועצה לביטחון לאומי תביא את חוות דעתה, ושמשרד החוץ ומשרד הביטחון ומשרד הכלכלה יביאו את חוות דעתם כמו שהן מחויבות להביא להצעת חוק ממשלתית".

היום ליברמן הביא הצעת חוק לספח את בקעת הירדן והקואליציה הצביע נגד. איך אתם הצבעתם?
אני לא הצבעתי. אני חושב שבקעת הירדן צריכה להישאר באחריותה של מדינת ישראל. אני לא משחק בבקעת הירדן או עם מדינת ישראל. אנחנו חושבים שצריך לעשות את זה במסגרת הסכם והבנות עם השותפים הכי חשובים שלנו, ולצערי הרב הממשלה שלנו לא חושבת ככה. הממשלה הזו חושבת שאפשר להתעלם מהידידים הכי חשובים שלנו, ואנחנו לא חושבים ככה. 

מתווה הנשיא יוצג הערב, ואם לא אז השבוע. איך אתם צריכים להגיב על זה?
"נשיא המדינה אמר שצריך פה מתווה חדש אז אנחנו נמתין ונראה. נאחל לו בהצלחה, לא משנה אם הוא עושה את זה בשיתוף עם כולנו או לא, אנחנו נסתכל על המתווה ואני מקווה שיהיה מתווה כזה שכל העם יתאחד מאחוריו - לפחות 80 אחוז. אני לא אומר שלא דיברתי עם הנשיא בחודש האחרון, ובשורה התחתונה אני מקווה שהוא יביא מתווה ש־80 אחוז מהחברה תרצה לחיות איתו".

לסיום נשאל על החוק שיאסור על אפליה של תלמידים מזרחיים במוסדות לימוד שהקואליציה הפילה. "זו הצביעות הקבועה שלהם. אתם יודעים שבחמישייה הראשונה של יש עתיד יש ארבע יוצאי עדות המזרח, אבל זה לא מפריע להם להסית. זה לא נעים להגיד את זה. הם משתמשים בכלים העדתיים האלה להסית בלי הפסקה. אתה היית בצה"ל הרבה שנים, וגם אני הייתי בצה"ל - תגיד, ממתי הסתכלנו על הדברים האלה? הם עושים מזה קופה פוליטית ולא משנה מה יקרה במדינה. לכן, המהפכה המשפטית, הפיצוץ שלה, זו תוצאה של שנים של הסתה".

סייעה בהכנת הכתבה: עדן בן ארי, 103FM