ביום ראשון הקרוב תתקיים בשארם א-שייח', שבמצרים, פסגה ביטחונית ישראלית-פלסטינית, בנוכחות נציגים מארה"ב וירדן. זאת, כדי לדון בהסלמה הביטחונית ביהודה ושומרון ולנסות ולהגיע לרגיעה במהלך חודש הרמדאן. בתוך כך, מקורות המעורים בפרטים חשפו היום (חמישי) בעיתון א-שארק אל-אווסט, היוצא לאור בלונדון, כיצד לחצו ארה"ב, ירדן ומצרים על ישראל והפלסטינים כך שייקחו חלק בפסגה.

המקורות אישרו כי התקיימו לאחרונה מגעים אמריקאים, בראשותו של ויליאם ברנס, ראש ה-CIA, עם ישראל והפלסטינים כדי להרגיע את השטח לפני הרמדאן. זאת, לצד תיאום ישיר והדוק בין מנגנוני הביטחון הירדנים והמצרים, שהעבירו מסרים משותפים לנתניהו, לרסן חלק מהשרים בממשלה, "שדוחפים את המצב להסלמה". עוד ציינו הגורמים, כי המהלכים המצריים נהנו מגיבוי מצד האמריקאים, מה שדחף את לחידוש הדיאלוג בין ישראל לפלסטינים. לדברי אותם גורמים המעורים בפרטים, ישראל דחפה כי הפסגה עם הפלסטינים תוגבל להיבט ביטחוני בלבד, בעוד שהפלסטינים רואים בפסגה גם היבט פוליטי. 

עימותים בין פלסטינים ליהודים בחברון (צילום: רויטרס)
עימותים בין פלסטינים ליהודים בחברון (צילום: רויטרס)

מוקדם יותר, דיווח העיתון כי האמריקאים הבטיחו לפלסטינים כי ישיגו עבורם ערבויות ליישום ההחלטות בפסגה הביטחונית שנערכה בעקבה. חוסיין א-שייח', מזכיר הוועד הפועל של אש"ף, וראש המשלחת הפלסטינית לפסגה, נפגש אמש במשרדו ברמאללה עם האדי עמר, סגן עוזר שר החוץ האמריקאי לענייני ישראל-הרשות הפלסטינית, במסגרת ההתייעצויות בין האמריקאים לפלסטינים לפני הפסגה במצרים. גורמים המעורים בפרטים מסרו כי הצדדים דנו בהסתייגויות הפלסטיניות לגבי המחויבות של ישראל ליישם את ההחלטות מפסגת עקבה.

בהודעה הרשמית שיצאה ממשרדו של א-שייח', נמסר כי הצדדים דנו ב"יחסים הבילטרליים וההתפתחויות האחרונות לאחר פסגת עקבה. פגישה זו נערכה לקראת הפסגה בשארם א-שייח' ביום ראשון". במקביל, הנציג האמריקאי נפגש גם עם מוחמד אשתייה, ראש הממשלה הפלסטיני, שגם קרא ללחוץ על ישראל להפסיק את צעדיה החד-צדדיים ולעמוד בהסכמים שנחתמו. אשתייה מסר כי "העם שלנו נמצא תחת לחץ חסר תקדים מבחינת ההפרות הישראליות, כולל ההסלמה בהתנחלויות, הרג, פשיטות והריסת בתים". כמו כן, אשתייה קרא לוושינגטון ללחוץ על ממשלת ישראל על מנת שתפסיק את כל "ההפרות נגד העם הפלסטיני ולשחרר את הכסף שהיא מנכה באופן לא חוקי".

חוסיין א-שייח', אנתוני בלינקן (צילום: רויטרס)
חוסיין א-שייח', אנתוני בלינקן (צילום: רויטרס)

עד כה, השתתפותם של הפלסטינים בפסגה במצרים הייתה מוטלת בספק, בשל הטענה כי ישראל מפרה את הסיכומים מפסגת עקבה. הפלסטינים שידרו לאמריקאים כי לא ניתן להמשיך בדיונים הביטחוניים, כל עוד "ישראל מתחמקת ולא מכבדת את ההבנות, ומבצעת הפרות כנגד הפלסטינים בשטחים". עם זאת, יש גורמים בהנהגה הפלסטינית שהביעו תמיכה בהשתתפות בפסגה, ושההגעה אליה תגרום לישראל להיות נבוכה ותחת לחץ.

בתוך כך, בארגון חמאס תקפו את ההחלטה הפלסטינית להשתתף בפסגה. דובר הארגון, חאזם קאסם, הצהיר כי "השתתפותה של הרשות הפלסטינית הפסגה היא זלזול בדם הפלסטיני, שנשפך על ידי צבא הכיבוש ומתנחליו הפשיסטים. אנו קוראים לרשות לחזור בה מהחלטתה להשתתף בפסגה, שרק משרתת את האינטרסים של ישראל, בביסוס כוחה ושליטתה באדמות שלנו". כמו כן, קאסם קרא גם להפסיק את התיאום הביטחוני בין הרשות לישראל, ולהימנע מ"תעתועי ההבטחות האמריקאיות". יש להתיישר עם רצונו של העם הפלסטיני להתנגד עד לתבוסתו של הכיבוש הפשיסטי, והקמת מדינה פלסטינית שבירתה ירושלים".