יואל זילברמן, מייסד ומנכ"ל השומר החדש, התראיין היום (רביעי) בתוכניתם של בן כספית וינון מגל ב-103FM, והתייחס לדוח הפשיעה של הארגון שהתפרסם לאחרונה, ממנו משתקפת תמונת מצב עגומה של תחושת הביטחון האישי בישראל.

מפקד מחוז דרום לבעלי המפעלים: "הפסיקו לשלם פרוטקשן"

"אנחנו כבר ארבע שנים מוציאים את הדוח הזה", אמר זילברמן בפתח דבריו, "גילינו שהפשיעה החקלאית היא סוג של קו קדמי להרבה תהליכים שצמחו משם והפכו מגניבה של אבטחים הפכה קבוצה למומחים של פרוטקשן. התופעות האלו התחילו בשטח מלמטה, התחלנו לחקור וללמוד אותן. הנושא של הפרוטקשן, עד היום אף אחד לא הצליח להביא נתונים אמיתיים והצלחנו פעם ראשונה להבין את התופעה מבפנים לעומקה, להבין כמה התופעה הזו גם מחרידה אבל בעיקר כמה היא מסוכנת".

"איך נוצר מצב שבישראל יש לך ספר ברמלה, ובעל חברה של משאיות או עבודות תשתית שמפסידים כל שנה מאות אלפי שקלים ומשלמים לקבוצות של עבריינים שסוחטים אותם?", הוסיף, "יש גם מאות רבות של מקרים שבהם עסקים פשטו רגל ונסגרו. האזרחים האלה לא רק שלא מקבלים הגנה, הם נמצאים בסיטואציה של אובדן אמון מאוד גדול במדינה. אני חושב שהנושא של הביטחון האישי הולך לפגוש אותנו בעוצמה יותר גדולה, רמת הביטחון האישי של אנשים נמצאת בקריסה". 

לאחר מכן, התייחס זילברמן להיקף התופעה, והשיב: "בעולם התשתיות 90% פוגשים את בעלי העסקים, בעולם החקלאות באזור 70%. הדבר המעניין הוא בסקר שעשינו, ש־95% מהאנשים אומרים שהם מכירים אנשים שמשלמים פרוטקשן. אם אתה אומר שאתה מכיר מישהו ששילם פרוטקשן ואתה מגיע מאותו תחום כנראה אתה לא נמצא בעולם ורוד". 

לסיום, השיב האם הוא זיהה שינוי מאז חילוף הממשלה: "התקציב שעבר לא היה כמותו מעולם. אם באמת יעבור תקציב של תשעה מיליארד ש"ח כמו שאמרו, זה בלי ספק יהיה מהלך מהפכני ביכולת להקים משמר לאומי. בלי משהו כזה שיכפיל את המשטרה כמעט שום שינוי לא יקרה". 

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM