הלוחמה בים עלתה רמה: ספינות הטילים החדשות של חיל הים "סער 6" נמצאות על סף מבצעיות מלאה וחלקן כבר לקחו חלק בפעילות מבצעית במהלך המתיחות הביטחונית של החודשים האחרונים. הספינות החדשות מהוות קפיצת מדרגה משמעותית ביכולות חיל הים וההצטיידות בהן היא חלק מתפיסה כוללת להגנת מרחב המים הכלכליים של מדינת ישראל. 

בחיל הים מציינים כי תהליך הפיתוח והמבצוע שנעשה בשנתיים האחרונות הפך את הפלטפורמה הימית לספינת מלחמה מבצעית, במהלכו כ-18 מערכות לחימה תוצרת כחול לבן שולבו יחדיו על מנת ליצור ספינת מלחמה מהמתקדמות בעולם. מדובר בספינת טילים עצמאית שרידה, בעלת יכולת שהייה לאורך זמן בטווחים רחוקים אשר מאפשרת יכולת הגנה משמעותית לנכסים האסטרטגיים. 

המשימה המרכזית של ספינות המגן היא קודם כל לשמור על מאגרי הגז של ישראל המרוחקים עד לכ-200 ק"מ מהחוף הישראלי, בעיקר מול האיומים הנשקפים מלבנון, אבל גם מול איראן. עם זאת, מכיוון שמדובר בספינת קרב מתקדמת ביותר, יש לה חשיבות מבצעית בהרבה הקשרים מבצעיים נוספים לחיל הים ולצה״ל. בחיל הים סבורים כי הספינות החדשות מהוות קפיצת מדרגה משמעותית ביכולות חיל הים בהיבטים רבים.

כוחות חיל הים במשימת הליווי לאסדת כריש (צילום: דובר צה"ל)

מענה מבצעי לאיומים מצד איראן וחיזבאללה

מול לבנון אתגר הטילים הוא המשמעותי ביותר, בחיל הים מגדירים את תהליך בניין הכוח של חיזבאללה בהצטיידות ביכולות מתקדמות המשפיעות על המרחב הימי באופן דרמטי. 

אחד האתגרים הוא מול טילי היאחונט המתקדמים שנמצאים בזירה הצפונית, בסוריה וגם בידי חיזבאללה. בחיל הים מעריכים כי לאורך חופי האויב בזירה הצפונית יש עשרות רבות של טילי חוף ים מתקדמים, בהם גם מסוג c-802, לאחר שבמלחמת לבנון השנייה היו ברשות חיזבאללה מספר טילים בודדים. 

ניסוי טילים באחד הספינות החדשות של חיל הים (צילום: דובר צה''ל)
ניסוי טילים באחד הספינות החדשות של חיל הים (צילום: דובר צה''ל)

המגוון של הטילים והיכולות שלהם שונה באופן מהותי מהאיומים שהיו בעבר. טווחי טילי החוף-ים שעימם חיל הים הישראלי יתמודד יחד עם חיל האוויר בעימות הבא יתפרס על בין 70 ל-700 ק"מ, כלומר כיסוי מלא ומדויק של כל החוף הישראלי.

חלקם, כמו החאליג' האיראני, מכילים ראש ביות מדויק ומגיעים לטווח של כ-500 ק"מ. על פי הערכות בצה״ל טווח האיום רחב עוד יותר שכן היכולות קיימות גם בטווח של עד כ-700 ק״מ. מדובר בטיל שסביר שימצא את דרכו ללבנון מתוך כך שלאיראנים עצמם יש כבר את היכולות הללו והם פועלים להעביר אותן גם לחיזבאללה.

העימות בים מתנהל גם אם בחתימה נמוכה גם מול האיראנים, חיל הים למעשה פועל גם הרבה מעבר לים התיכון. בצה"ל מעריכים כי האיראנים ממשיכים להפעיל אמצעי לחימה בים האדום, ומפעילים ספינות חלופית ל"סאביז" האירנית שהותקפה בנסיבות מסתוריות כאשר בתקשורת העולמית ייחוס את התקיפה המסתורית לישראל רק לפני כשנתיים.

בחיל הים סבורים כי האיראנים עושים שימוש בספינות גדולות במסווה אזרחי לשימושים מבצעיים, דוגמת  ספינה ענקית "אזרחית"  למראה שברשותם, שמכילה בתוכה מאות אמצעי לחימה שונים, ובהם כלי טיס בלתי מאוישים, טילים, רחפנים תוקפים ואמצעי ביון ולוחמה אלקטרונית שונים.

ספינת חיל הים ואסדת כריש (צילום: דובר צה''ל)
ספינת חיל הים ואסדת כריש (צילום: דובר צה''ל)

גיבוש תפיסה כוללת להגנת מרחב המים הכלכליים

האתגר הימי של ישראל הפך בשנים האחרונות למורכב הרבה יותר, אבל במערכת הביטחון סבורים כי מנגד חיל הים הישראלי קפץ בשנים האחרונות כמה מדרגות ביכולות שלו ובשילוב הידיים עם חיל האוויר והמודיעין, כך שגם המענה של ישראל אל מול האיומים טוב יותר.

ההצטיידות בספינות המתקדמות היא חלק מפרויקט מגן של זרוע הים, האמונה על הגנת המים הכלכליים והנכסים האסטרטגיים בים. הפרויקט כלל תהליך תכנון והצטיידות בארבע ספינות סער 6, פיתוח מערכות לחימה ייעודיות, וגיבוש תפיסה כוללת להגנת מרחב המים הכלכליים של מדינת ישראל. 

ספינת חיל הים ואסדת כריש (צילום: דובר צה''ל)
ספינת חיל הים ואסדת כריש (צילום: דובר צה''ל)

בשבועות האחרונים שלוש מתוך ארבע הספינות סיימו פרק נוסף חשוב מאוד ומרכזי בתהליך ההטמעה המבצעית העיקרי שלהן, שכלל התקנה של כל 20 מערכות הלחימה, רובן מתוצרת ישראלית, שכן הספינות הגיעו מגרמניה כאשר המערכות הישראליות אינן מותקנות עליהן. גם הספינה הרביעית שהגיעה אחרונה מגרמניה תהפוך למבצעית בחודשים הקרובים.

בחיל הים אומרים כי תהליך הפיכת ספינות הטילים החדשות למבצעיות הוא חסר תקדים בקנה מידה בינלאומי, שכן מדובר בזמן שיא להטמעה מבצעית של ספינת מלחמה, כאשר תהליכים דומים קודמים בחיל הים ארכו בין 5 עד 10 שנים. בעוד הספינות החדשות הפכו מבצעיות בתום פחות משנתיים מאז הגעתן לישראל.

כמו כן, ספינות הטילים החדשות כבר רשמו שעות מבצעיות ראשונות בים מתוך סה״כ כ-4,000 שעות ים שצברו. מהסטי"לים החדשים נורו כבר עשרות טילים במסגרת ניסויים שונים.

בין האמצעים שהותקנו על הספינה: 

  • כיפת ברזל ימית שהותאמה להפעלה מהים
  • מערכת הגנה אווירית נוספת לאיומים ארוכי טווח בשם אלרד
  • מערכות לוחמה אלקטרונית מתקדמות
  • מכ"ם ״אדיר״ לאיתור ואחיזה של מספר מטרות אויב מטווח של מאות קילומטרים
  • מנחת למסוקי הים סי-הוק המחודשים מארה"ב, שיחליפו את העטלפים
  • כל נשק שונים: טיל ים-ים גבריאל 5, תותח גדול בקוטר 76 מ"מ בקצב אש של 120 פגזים בדקה, תותח טייפון של רפאל ועוד אמצעים רבים נוספים.

שילוב לוחמות 

בניגוד לספינות קודמות, 25% מהחיילים על הספינה הן לוחמות המתגוררות במגורי בנות נפרדים. בסך הכל, יש בסטי"ל כ-80 אנשי צוות, מספר אנשי צוות דומה לסער חמש למרות שהספינות החדשות הן בעלות יכולות גבוהות יותר מערכות לחימה שהותקנו על הספינה לעומת ספינות הטילים הישנים.

איתור ויירוט המל"ט האיראני ב-2021 (צילום: דובר צה"ל)

סט"יל של חיל הים איתר את המל"ט האיראני ב-2021

בתוך כך, בחיל הים חשפו פרטים חדשים על גילוי המל"ט האיראני ששוגר לישראל ב-2021, ועדכנו כי כוחות חיל הים באחד הסטיל"ים הישנים יותר הם אלו שגילו את המל"ט איראני שעשה את דרכו לארץ. המל"ט יורט ע"י מטוסי אדיר אף 35 של חיל האוויר, מחוץ לשטח מדינת ישראל. את המל"ט האיראני זיהו לוחמי ספינת נירית סער 4.5 והם אלה שתיאמו עם עמיתיהם המקבילים מחיל האוויר את הירוט.

לפי הפרטים שנחשפו, בחודש מרץ 2021 התגלה ע"י מערכת הגילוי של סט"יל זרוע הים מל"ט איראני שהיה בדרכו למדינת ישראל. הסט"יל על לוחמיו אחזו במטרה והכווינו אליה את מטוסי האדיר לטובת יירוטה ובכך נמנעה חדירה לתוך שטח ישראל. 

תרגיל חיל הים להגנת אסדת ׳כריש׳ (דובר צה"ל)

מבצע ליווי אסדת כריש

בנוסף, בחיל הים הציגו תיעוד מאחת המשימות הרגישות שביצעו לוחמי הזרוע בשנה האחרונה: ליווי אסדת כריש לשטח המים הכלכליים של מדינת ישראל מסינגפור, לאחר שיוצרה בסין.  הליווי חוצה האוקייאנוסים ארך שבועיים, כלל איסוף מודיעין מקדים ובוצע בסיוע חיל הים האמריקאי, לעיתים בקרבת חופים עוינים באזור איראן. 

פעילות זו מצטרפת ל-55 מבצעים שונים שביצעו כוחות חיל הים לאורך שנת 2022 על פני 44 אלף קמ"רים בים וכן 14 תרגילים בינ"ל. תנופת הפעילות נמשכה גם השנה, עם 13 מבצעים בכל הזירות מחודש ינואר.