מדינת היועץ המשפטי: ישראל הפכה לדמוקרטיה שבה פקיד גובר על ממשלה | עו"ד גיא בוסי

ישראל היא הדמוקרטיה היחידה בעולם שבה פקיד שאינו נבחר – היועמ"ש - מחזיק בעוצמה פוליטית, משפטית ומוסדית חסרת תקדים, שמאפשרת לו לשלול כל החלטה או צעד שנוקטת הממשלה

מעריב אונליין - לוגו צילום: מעריב אונליין
גלי בהרב מיארה
גלי בהרב מיארה | צילום: אורן בן חקון פלאש 90
5
גלריה
גלי בהרב מיארה
גלי בהרב מיארה | צילום: אורן בן חקון פלאש 90

זאת האחרונה, שמצאה עצמה ניצבת מול שוקת שבורה, פנתה אל היועמ"שית בבקשה לשכור את שירותיו של עו"ד פרטי שייצג אותה בהליך כדי לאפשר לה את "הזכות הבסיסית והיסודית ביותר להיות מיוצגת ושדברה יישמע בפני בית המשפט".

גיל לימון
גיל לימון | צילום: אברהם בלוך

נוכח חשיבותם של הדברים, נביאם ככתבם וכלשונם כפי שנכתבו בפסק הדין (שדחה מכל וכל את עמדת הייעוץ המשפטי ואישר את המינוי) של כבוד השופט סולברג: "הפכתי והפכתי, ולא מצאתי בסיס משפטי איתן לקביעת סטנדרט כאמור. במכתבו של המשנה ליועצת המשפטית לממשלה בעניין זה, ביקש הוא להסתמך על שורת אסמכתאות... ברם, לא שוכנעתי כי יש באסמכתאות אלה בסיס, או אף אזכור, לסטנדרט זה. מקום בו עסקינן בסוגיה כה רגישה, סבורני כי מוטב לצעוד על קרקע מוצקה ככל הניתן. ואידך זיל גמור".

נניח בצד את העוול הנורא שנגרם לד"ר מינס ולאזרחי ישראל. נשאלת השאלה - איך ייתכן שמי ששיקר לממשלת ישראל (ולבית המשפט העליון), ממשיך להעניק לה ייעוץ משפטי? האם חברה עסקית כלשהי הייתה מסכימה להמשיך לקבל ייעוץ ממי שזה עתה הניח בפניה פח יקוש? נדמה כי התשובה לכך נהירה לכל בר בי רב. מצב דברים זה, המנוגד לשכל הישר, יכול להתקיים רק במדינת ישראל, שבה העוצמה והכוח של היועץ המשפטי לממשלה הם בלתי מוגבלים.

הדמוקרטיה משלמת מחיר

ישנם נושאים בחייה של אומה, שאם לא אומרים אותם בקול ברור וצלול, הדמוקרטיה משלמת מחיר, ומכאן שבשלה העת לומר זאת בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים: מדינת ישראל היא הדמוקרטיה היחידה בעולם שבה פקיד אחד - היועץ המשפטי לממשלה - מחזיק בעוצמה פוליטית, משפטית ומוסדית, שמדינות אחרות לא היו מעיזות להעניק גם לרשות נבחרת. הלכה למעשה היועץ(ת) המשפטי לממשלה הוא פקיד עם כוח של מדינה, מה שמוביל לעוולות בלתי מתקבלות על הדעת.

העובדות הן שבישראל, ואך ורק בה, היועמ״ש אינו רק יועץ, אלא גם תובע עליון, מפרש אחרון של חוק, בעל זכות וטו על מדיניות ממשלתית, ומי שקובע מה "עמדת המדינה" בבית המשפט, גם במקרים שבהם הממשלה עצמה חושבת אחרת. אין עוד מודל כזה בשום מדינה בעולם בין שהיא דמוקרטית ובין שהיא מלוכנית או טוטליטרית. לא בארה"ב, לא בקנדה, לא בבריטניה, לא באוסטרליה, לא בקוריאה הצפונית ולא ברוסיה, ישראל היא החריג.

גלי בהרב מיארה, יריב לוין
גלי בהרב מיארה, יריב לוין | צילום: פול אורן בן חקון, פלאש 90

בכל מדינה מערבית מובהקת קיימת הבחנה חדה: תפקידו של היועץ הוא לייעץ ולא להחליט. תפקידו של המייצג הוא להביא את עמדת הרשות הרלוונטית בפני הטריבונל המשפטי הראוי. ותפקידם של נבחרי הציבור הוא לקבוע מדיניות. אלא שבישראל, שלוש הסמכויות האלה נארזו יחד ונמסרו לידיו של פקיד אחד. לאורך השנים הפך היועמ״ש לקובע בסמוי מה שממשלות נבחרות אינן יכולות לבצע בגלוי.

מבחינה מוסדית, מדובר באנומליה דמוקרטית: הרשות המבצעת משועבדת לייעוץ. הרשות המחוקקת מנוטרלת מפסיקה יצירתית, והרשות השופטת הופכת לשותפה סמויה של הרשות המשפטית־המבצעת. זהו מבנה כוח שלא נבחר בקלפי, לא עוגן בחוק יסוד, ולא אושר על ידי אף ציבור.

חשוב להדגיש. זה איננו ויכוח פוליטי. זה לא ימין מול שמאל, אלא ויכוח על מבנה כוח - ועל גבולות דמוקרטיים. רבים וטובים לפניי כבר הציפו את הבעיה, אולם דבר לא נעשה. להפך. כוחו של הייעוץ המשפטי מְהַלֵּךְ מקצה הארץ ועד קצהָ. אבקש להביא מעט המעיד על המרובה.

פרופ' יואב דותן כתב: "כאשר פרשנות היועמ״ש מחייבת כמו פסק דין, אין הפרדת רשויות". דותן, שאינו מזוהה עם שום מחנה פוליטי, מציג את האבחנה המשפטית הפשוטה: אם היועמ״ש הוא גם מייעץ, גם מחליט וגם מייצג, אין יותר שלטון נבחר.

במחקר מקצועי טענו חוקרי המכון הישראלי לדמוקרטיה, שאינו גוף ימני לכל הדעות, כי: "היועמ״ש בישראל הוא שומר סף חזק במיוחד, המגביל בפועל את יכולת השרים לממש את מדיניותם". כאשר אפילו מי שמגן באופן מסורתי על שומרי הסף (לעיתים גם כשהם אינם כאלה) ועל בתי המשפט אומר שהעוצמה הזו מוגזמת, סימן שהמבנה כולו יצא משליטה.

במקום הפרדה - איחוד

וחשוב להדגיש, אין מדובר בביקורת ישראלית בלבד. העולם מזהיר זה שנים מפני "Judicial Overreach". כדי להבין עד כמה מדובר במצב מסוכן, צריך רק לקרוא מה אומרים המשפטנים הגדולים בעולם על מצבים שבהם גורם משפטי מקבל כוח יתר.

גלי בהרב מיארה
גלי בהרב מיארה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

והתוצאה עגומה ביותר: ממשלה ללא משילות ויועץ ללא גבולות. שרים נכנסים לתפקיד ומגלים מיד שהם שבויים של "מניעות משפטית". ממשלה מנסה לבצע מדיניות ונתקלת ב"אי־סבירות משפטית". לשון אחר, הציבור מצביע, והייעוץ המשפטי מבטל. זוהי איננה דמוקרטיה, אלא שלטון פקידותי שמחליף את הכרעת הציבור.

הגיע הזמן לומר את האמת: המודל הישראלי חייב שינוי, לא כדי להחליש את שלטון החוק, אלא כדי להצילו, לא כדי לפגוע ביועמ״ש, אלא כדי להחזירו לתפקידו הטבעי: יועץ, לא מושל. ישראל לא יכולה להמשיך עם מודל שבו דמוקרטיה נבחרת מתבטלת על ידי פקידות משפטית. זוהי סכנה משטרית ולא מחלוקת פוליטית. אם חפצים אנו שישראל תוכל להישאר דמוקרטיה, הממשלה חייבת לשוב ולמשול, והיועמ״ש חייב לשוב ולייעץ.

תגיות:
נועם סולברג
/
גלי בהרב-מיארה
/
עו"ד גיל לימון
/
יועמ"שית
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף