כנס "הפנים של ישראל", מטעם ג'רוזלם פוסט ומוזיאון הסובלנות בירושלים, נערך הבוקר (חמישי) לרגל יום העצמאות ה-75 של מדינת ישראל. את האירוע פתח נשיא המדינה, יצחק הרצוג, וכן ישתתפו בו שגריר ארצות הברית בישראל, תום ניידס, ומושל פלורידה, רון דה סנטיס, המבקר בארץ, וצפוי להכריז בקרוב על ריצה לתפקיד המועמד הרפובליקני לנשיאות ב-2024.

כל זאת, במסגרת הפתיחה הראשונית של מוזיאון הסובלנות, בה נחשפו לראשונה אתריו השונים של המוזיאון ואף הושקה תערוכת צילומים נדירה מקום המדינה ומרגעיה המכוננים של ישראל ב-75 שנות עצמאותה. מוזיאון הסובלנות אשר ממוקם ברחוב הלל בירושלים, נפתח למבקרים מכל הגילאים, הדתות, העדות והגוונים. המבנה אשר מכיל שני מוזיאונים, הינו רק חלק קטן מהחלל שעתיד לשמש כמרכז תרבות וחינוך שיארח לצד הפעילות המרכזית של המוזיאון, גם קונצרטים מגוונים, מיצגי אמנות, הצגות תיאטרון איכותיות ואירועים בינלאומיים בלב ירושלים. בחזית הבניין הוקם "גן תיקון עולם" שמוקדש למנהיגים ולזוכי פרס נובל, כאשר הגן מוביל לאמפיתיאטרון גדול בן 1,000 מושבים. 

יוני ריס, מנהל מוזיאון הסובלנות ומנכ״ל קבוצת קולרידג׳ בשליטת משפחת מייזל, אמר: "מדובר במוזיאון ומרכז תרבותי משמעותי אשר יהווה מגדלור למיצגי סובלנות ויוביל פעילויות תרבותיות וחינוכיות, מתוך הרצון לחזק את העיר ירושלים כמוקד תרבותי עולמי בו תהיה אווירה שוקקת חיים. בימים אלו אנו משיקים תערוכת צילומים נדירה מאת האוצרת אנה פטרישיה קאהן, אשר מעניקה לנו הצצה לרגעים המכוננים של ישראל ב-75 שנות עצמאותה. זאת, לצד הפעלת מעבדה חברתית מיוחדת שבמסגרתה יתנסו הנוכחים בקידום ערכים של סובלנות ויוכלו להתרשם כבר עכשיו מהמוצגים ברוח הזו במוזיאון. אנו שואפים לעודד במוזיאון תפיסות וחברה דמוקרטית, להילחם בשורשי האנטישמיות והקיצוניות, ולקדם יציבות דתית, הרמוניה גלובלית, הגינות ואהבת ישראל".

כל מה שחשוב לדעת - עכשיו באתר מעריב

הרצוג: "אעשה כל מה שאוכל כדי להגיע להסכמה רחבה בנושא הרפורמה"

נשיא המדינה, יצחק הרצוג, היה אחד הדוברים הראשונים בכנס הג'רוזלם פוסט. במסגרת דבריו התייחס למשבר הרפורמה במערכת המשפט, ואמר כי "המטרה שלי היא להבטיח שכל הקולות יישמעו ויכובדו. אעשה כל מה שאוכל כדי לעזור להגיע להסכמה רחבה ולצאת מהמשבר הזה כשאנחנו חזקים יותר מאי פעם".

לכתבה המלאה

הרצוג בכנס הג'רוזלם פוסט בירושלים (צילום: מרק ישראל סלם)
הרצוג בכנס הג'רוזלם פוסט בירושלים (צילום: מרק ישראל סלם)

ליאון: "יש לנו אחריות כלפי כל הקהילות בארץ הזו"

ראש העיר ירושלים, משה ליאון, אמר בכנס כי ירושלים היא מיקרוקוסמוס של כל האזור. כמדינה יהודית ודמוקרטית יש לנו אחריות כלפי כל הקהילות בארץ הזו, תוך הבטחת שוויון ובניית עתיד משותף בכבוד הדדי והבנה".

ראש העיר ירושלים, משה ליאון (צילום: מרק ישראל סלם)
ראש העיר ירושלים, משה ליאון (צילום: מרק ישראל סלם)

דה סנטיס: "ארה"ב צריכה להבין שלישראל יש זכות לקבל החלטות עצמאיות"

מושל פלורידה רון דה סנטיס, שצפוי להודיע על הצטרפותו למירוץ על נשיאות ארה"ב בחודש הבא, התקבל בתשואות עם עלייתו לבמה במוזיאון הסובלנות בירושלים. בפתח דבריו הצהיר כי "ירושלים היא הבירה הנצחית של העם היהודי". 

בהתייחס למתיחות בין ישראל וארה"ב לאיראן אמר מושל פלורידה כי "האידיאולוגיה של איראן יוצרת סכנה קיומית לישראל", והוסיף: "ארה"ב גאה לעמוד לצד ישראל".

דה סנטיס בכנס הג'רוזלם פוסט. צילום: Go Live

בתוך כך, הוא יצא גם נגד ההחלטה לחתום על הסכם הגרעין מול איראן: "ההסכם רק חיזק את איראן, הם קיבלו מיליונים, שבמקום ללכת לאזרחים, הלכו לטרור".

על רקע הביקורת בבית הלבן על קידום הרפורמה במערכת המשפט הבהיר חבר המפלגה הרפובליקנית כי "ארה"ב צריכה להבין שלישראל יש זכות לקבל החלטות עצמאיות".

את דבריו חתם באומרו כי "אנחנו צריכים להבטיח שלא משנה מה יהיה העתיד הפוליטי - השגרירות האמריקאית תישאר בירושלים".

רון דה סנטיס בכנס הג'רוזלם פוסט (צילום: מרק ישראל סלם)
רון דה סנטיס בכנס הג'רוזלם פוסט (צילום: מרק ישראל סלם)

ח"כ עבאס: "רוצים לקדם שלום בין שני העמים"

יו"ר רע"ם, חבר הכנסת מנסור עבאס, התייחס בכנס לאלימות הגוברת בחברה הערבית, ואמר כי "אין מקום לקשר אזרחים ערבים לכל התנהגות אלימה. בממשלה הנוכחית היכולת שלנו להשפיע על מדיניות מוגבלת מאוד, וזו הסיבה שאנחנו רואים שמספר מעשי הרצח מאז תחילת השנה הוכפל". 

הוא ציין עוד כי "המודל שאנחנו מנסים לייצר הוא מודל אזרחי, אתי, שיספק הזדמנות לשני העמים לחיות יחד. אנחנו רוצים לקדם שלום בין שני העמים בארץ הקדושה". 

כשנשאל האם יש אפשרות שהוא יצטרף לממשלה, אמר: "יש לנו עמדה עקרונית כי אנחנו מקבלים את החברה הישראלית כמו שהיא, למרות המחלוקות הפוליטיות שיש. אבל במציאות הפוליטית העכשווית אנחנו רואים שהממשלה מנסה לקדם נושאים שלא מקובלים עלינו. ראש הממשלה החליט להקים קואליציה שהוא מאמין בה, ואנחנו לא יכולים לכפות את עצמנו עליו, למרות שבשנתיים האחרונות ניהלנו משא ומתן עם הליכוד ולא פסלנו שותפות עם הצד הימני במפה הפוליטית. מה שמנחה אותנו זה היכולת להשפיע לטובת האזרחים בכלל ולטובת הערבים שיש להם בעיות קרדינליות, שאי אפשר לפתור אותן בכלים פרלמנטריים. צריך מדיניות ברמת הממשלה כדי שנוכל לתת מענה לבעיות השונות של החברה הערבית".

לכתבה המלאה

ח''כ מנסור עבאס בכנס הג'רוזלם פוסט (צילום: מרק ישראל סלם)
ח''כ מנסור עבאס בכנס הג'רוזלם פוסט (צילום: מרק ישראל סלם)

ניידס: "ישראל היא הידידה החשובה ביותר של ארה"ב"

"אמריקה היא השותפה האסטרטגית ביותר של ישראל, במיוחד בכל הקשור לנושאי ביטחון", אמר שגריר ארה"ב בישראל, תום ניידס, בכנס. "אנחנו הידידה הכי חשובה של ישראל וישראל היא הידידה הכי חשובה של ארה"ב".

שגריר ארה''ב בישראל, תום ניידס (צילום: מרק ישראל סלם)
שגריר ארה''ב בישראל, תום ניידס (צילום: מרק ישראל סלם)