השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר סיים לגבש היום (שישי) את הצעת החוק שלו לאיזוק האלקטרוני, יחד עם יו"ר הוועדה לביטחון לאומי צביקה פוגל והיא תובא לאישור וועדת שרים לחקיקה בעוד שמונה ימים, לאחר שמשרד המשפטים ומשרד הרווחה יקבלו לידיהם את הצעת החוק, יחד עם תוכנית נרחבת למאבק באלימות בתוך המשפחה.

על חודו של קול: הקואליציה הפילה את חוק האיזוק האלקטרוני
הסלבס יצאו נגד ביטול "חוק האיזוק האלקטרוני", ורק נטלי דדון טוענת: "אוזקים חפים מפשע"

הצעת החוק לאיזוק האלקטרוני שתובא קובעת כי שופט יוכל להצמיד אזיק אלקטרוני לגבר גם ללא הרשעה והוכחות, בכפוף לשני תנאים - קבלת הערכת מסוכנות, בנוסף לרקע של הרשעה בעבירה על החוק (למעט חוקי תעבורה, מיסים ותכנון ובנייה), או לחילופין מי שהוגש נגדו כתב אישום מבוסס על עבירות אלימות.

בנוסף להצעת החוק לאיזוק אלקטרוני, יציג השר בן גביר סל צעדים נוספים למאבק באלימות במשפחה, ביניהם העלאת עונש המאסר על הפרת צו הגנה מארבע שנים לחמש שנים, קביעת עונש מאסר חובה בחוק על אלימות בתוך המשפחה, וחקיקת סעיף חדש נגד "התעללות בבגיר בן משפחה".

בנוסף, מתכוון השר לאפשר העברת מידע רפואי לגורמי האכיפה הרלוונטיים, במטרה להתמקד בתלונות על אלימות במשפחה במקרים של נאשמים בעלי רקע נפשי. על פי הנתונים, אלו אחראים לחלק גדול ממקרי האלימות במשפחה.

איתמר בן גביר (צילום: פלאש 90)
איתמר בן גביר (צילום: פלאש 90)

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר: "אין תרופת פלא ולא ביום אחד נפתור את כל בעיית האלימות, אבל אנחנו מחוייבים למאמץ עקבי. מה שאנחנו מביאים עכשיו, זה מספר רפורמות חשובות מאוד למלחמה באלימות במשפחה, שיביאו אותנו בעזרת השם למקום טוב בהרבה". 

בן גביר גם התייחס להצעת החוק הקודמת שנפסלה על ידו לפני כחודש במליאת הכנסת, וציין כי "ההצעה שרצו להעביר לפניי, קבעה למעשה שניתן להצמיד לכל גבר איזוק אלקטרוני, ללא רקע, ללא קביעת מסוכנות וללא הוכחות. זו הצעה בלתי דמוקרטית שהייתה מאפשרת גם לכל בעל אינטרס זר לפגוע בקלות בחירותו של אדם".

"בהצעת החוק המתוקנת שהגשתי, קבעתי שלא ניתן יהיה לאזוק כל אחד באשמת שווא וללא הוכחות, אלא יהיה צורך במינימום רקע כמו בדיקת מסוכנות", הוסיף, "מנגד, החמרנו הענישה, כך שאותם עבריינים אלימים ופורעי חוק ישלמו מחיר כבד בהרבה מהקיים כיום בחוק. הסדרת איזוק אלקטרוני, לצד החמרת ענישה משמעותית בסל עבירות אלימות במשפחה, ישמש כלי אפקטיבי במאבק באלימות במשפחה".

יו"ר הוועדה לביטחון לאומי ח"כ צביקה פוגל: "החוק שלנו חכם מבחינה משפטית, יהיה קל ליישם אותו, ויהיה צודק מבחינה ציבורית, כי הוא ירתיע מביצוע מעשי אלימות במשפחה. תהליך השילוב של חקיקה, תקציב ואיכות אנושית, שעוצמה יהודית מובילה, ייתן את אותותיו בעתיד ויביא ביטחון אישי טוב יותר לכל התושבים".