שר החינוך יואב קיש שוחח היום (שלישי) עם ענת דוידוב וגדעון אוקו ב-103FM על יוקר המחיה וסערת קרן הארנונה והתייחס לשביתת הרשויות המקומיות בעקבות המהלך. הוא טען כי "זה ישנה את הרכב הבנייה, כנראה שעל זה כעס הרשויות", וציין כי "הרפורמה המשפטית הכרחית". 

סמוטריץ' על קרן הארנונה: "בני ברק צריכה להיות בצד המשלם, לא המקבל"
השביתה נמשכת גם היום: אלו הערים בהן לא יינתנו שירותים

בפתח הדברים אמר: "קודם כל אין ספק שהמאבק ביוקר המחיה זה המהלך המרכזי שאנחנו מחויבים אליו ומטפלים בו. יכול לתת לך לדוגמה את נושא התוכנית שלנו לילדים מלידה עד גיל 3, שיקח גם פה כמה חודשים אבל יקל על יוקר המחיה ויוריד את העלויות לזוגות צעירים עם ילדים. דוגמה שניה שהכנסנו את קרפור שתתחרה. היו מספר מהלכים שאם הממשלה הזו והשרים הנוכחים לא היו עושים אז גם לא היה קרפור.

"אני לא מזלזל בדברים שעשו בממשלה הקודמת, ובוודאי מה שאני אומר זה שהמאבק ביוקר המחיה בראש סדר העדיפויות. קרן הארנונה, נושא כל כך טעון שעבר בכנסת אתמול בא לטפל בדיוק בהגדלת ההיצע בבנייה למגורים מול כך שראשי רשויות בונים מסחרי. את הדבר הזה אנחנו באים לתקן. הדברים האלה יבואו לידי ביטוי בתקציב. 

מה יש בתקציב? הקרן זה אפילו לא טיפה בים, צריך רפורמה. 
"נתתי מספר דוגמאות. אמרתי לך את נושא קרן הארנונה שיגדיל את ההיצע של הדיור. הקרב להורדת מחירי הדיור קשה ומורכב, יש בלימה אבל בסוף בשביל לייצר אירוע שישפיע מהותית על המחיר אנחנו חייבים להגדיל את ההיצע. קרן הארנונה הוא כיוון אחד לדוגמה שבא לשנות את הרכב הבניה בתוך עיר, כנראה על זה יש כעס של ראשי הרשויות". 

מחאה מול ביתו של יואב קיש (צילום: טל לב רם)

כשנשאל אם לא טעו שהפנו את כל תשומת הלב לרפורמה המשפטית, אמר: "יש לך נקודות זכות שהוספנו עד גיל 18 להורים, הרבה מהלכים שקורים. הוספנו שכבת גיל נוספת וגם הארכנו. ראשית, הרפורמה המשפטית הכרחית, חלק מהבעיות ביוקר המחיה זה חוסר היכולת של הממשלה להוביל מהלכים, אנחנו רוצים לחזק את הדמוקרטיה הישראלית. אם יש מהלכים שהממשלה רוצה לעשות והיא כל הזמן נבלמת ממנגנונים ששולטים בכוח יותר מוגזם מאשר מה שיש".

בית המשפט גורם ליוקר המחיה?
"דיברתי במקרה הזה על הייעוץ המשפטי. יש בעיות קשות ביכולת לנהל משרד במקומות, ואני לא מדבר על דברים שאין בהם היגיון, ההפך, דברים שרוצים לעשות ואנחנו לא מצליחים בגלל בעיות בירוקרטיות. קרן הארנונה זו דוגמה טובה לנסות להוריד את מחירי הדיור, אני יכול להגיד עוד דברים. אתה שכחת כנראה שראינו שהממשלה השנייה לקחה 50 מיליארד על תוכנית חומש ורצתה להעביר אותם. הממשלה הקודמת חתמה הסכמים קואליציוניים על מעל 50 מיליארד למגזר הערבי, אבל פה פתאום הכול היה בסדר.

"כשאנחנו מדברים על חרדים, משרד החינוך עם החרדים, כספים הלכו להשוואת תנאים, למשכורות למורים. הכספים הקואליציוניים כוללים הרבה מאוד כספים שמיועדים למטרות של המשרדים השונים, כמו אלפי שוטרים שצריכים להיכנס, וגם במשרד שלי - רוב הכספים שאתם טוענים שהולכים לחרדים הולכים למורים כדי להשוות". 

הוא דחה את טענת המגישים כי "ההבדל המהותי שהם כספים שיועדו לצמיחה, לדברים שהיו אמורים להוריד את האינפלציה בניגוד לכספים שהולכים לחרדים" וטען: "זה לא נכון".

על המחסור במורים אמר: "זה אירוע קשה, אנחנו מתמודדים איתו, בונים תוכנית והיא יוצאת לדרך ממש בקרוב. המטרה שלה לאפשר פתיחת שנת הלימודים בצורה ראויה. במגזר הערבי אין חוסר של מורים, אנחנו עובדים קשה לתת מענה מהרבה סיבות ואנחנו יוצאים עוד מעט בקמפיין. 

על יו"ר ארגון המורים רן ארז אמר: "אני קודם כל איתו נפגשתי ביום חמישי שבוע שעבר, אני בעצם בתפקידי פה כמגשר מנסה לחבר בין האוצר. הוא צודק לחלוטין בדרישה שלו להעלאת שכר לארגון המורים, אני אומר את זה בצורה הכי ברורה. אני מתנגד לפגיעה בתלמידים וכן אני עושה הכול כדי שיקבל באמת את ההסכם החדש שיאפשר העלאה משמעותית למורים. בעניין הזה אני פונה לאוצר ולשר האוצר, אנחנו בשיחות".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm