איש העסקים היהודי-פורטוגלי, אלעד דרור, שוחרר ביום שישי האחרון ממעצר לאחר שנעצר בשבוע שעבר כתוצאה מתלונה אנונימית בחשד למעורבות בפרשיית שוחד בנדל"ן בפרויקטים בדרום המדינה. דרור משמש כמנכ"ל קבוצת פורטרה שהשקיעה כספים רבים בפורטוגל ונעצר בחשד למעורבות בפרשה שקיבלה את השם "בבל", על שם תוכניתה של חברת פורטרה לבנות את הבניין הגבוה ביותר בפורטוגל.

לטענת גורמים בקהילה היהודית בפורטו, ממהלך החקירות היה ברור שאיש העסקים "הולך שולל על ידי נאשמים אחרים במסגרת שיחות ומו"מ בנוגע לפרויקטים נדל"ניים". אותו גורם הוסיף כי "למרות הלחץ התקשורתי שהופעל על בית המשפט בתיק מורכב זה הנושא את השם 'בבל', התובע והשופט שניהלו את החקירות היו אמיצים מספיק כדי להורות על שחרורו של איש העסקים".

בתחילת השבוע, מבצע משטרתי הוביל למעצרם של שבעה בני אדם שהובאו לחקירה. שמות העצורים פורסמו בכל כלי התקשורת. פטרוסיניו אזבדו, סגן ראש עיריית גאיה; ז'ואאו לופס, עורך דינו; פאולו מלאפיה, איש עסקים ויועץ; אמנדיו דיאס, טכנאי בכיר במנהל התרבות צפון; נאמר כי שני עצורים נוספים הם עובדי עיריית פורטו. באשר לאלעד דרור, פורסם בתקשורת כי מדובר באיש עסקים יהודי שהשתייך לקהילה היהודית של פורטו שבסיסה בבית הכנסת מקור חיים כדורי.

דרור שדיבר מחוץ לבית המשפט הצהיר כי "מבחינתי ומבחינת פורטרה, מעולם לא ביקשתי מאף אדם לעשות משהו לא חוקי עבורנו. אנחנו לא צריכים את זה. יש לנו פרויקטים מרהיבים וברור שאנחנו צריכים את תמיכת העירייה. כל הפרויקטים יבוצעו. פורטרה תשגשג, אולי לא כשאני מוביל אותה", אמר אלעד דרור.

הקהילה היהודית בעיר מזועזעת מכך שעניין יהדותו של אלעד דרור היה מקור העניין המרכזי בו. נשיא הקהילה, גבריאל סנדרוביץ', אמר כי "מבין ששת העצורים האחרים אין לנו מושג מי מהם קתולי, פרוטסטנטי או מוסלמי, אך כל המדינה יודעת כי אחד העצורים, הוא, אשתו וחמשת ילדיו - הם יהודים. פרסום זה עלול לגרום מבוכה רבה לאותם ילדים בבית הספר, שם הם חשוב היה להם לשמור על פרופיל נמוך לגבי מוצאם. נראה כי אביהם נעצר באופן לא הוגן, שכן הוא כבר שוחרר, וזאת למרות הלחץ שהתקשורת הפעילה", אמר נשיא הקהילה.

בנוסף, במהלך השבוע פורסם בעיתונות הפורטוגלית כי דרור הוא פורטוגלי וכי אשתו ושותפיו לעסקים, כולם ישראלים, הממתינים לקבלת אזרחות פורטוגלית, לאחר שקיבלו אישור מהקהילה היהודית בפורטו.

״כולנו תחת מתקפה. השמות שלנו מופיעים בעיתונים. כולנו מקושרים לדברים רעים. אף אחד מעולם לא הודה לנו על המשרות וההשקעה של 800 מיליון שהבאנו לפורטוגל, ואף אחד לא הודה לקהילה על מה שהיא עושה כל יום בנוגע לחינוך של בני נוער פורטוגלים״, אמר מקורבו של אלעד דרור לעסקיו האחרים. 

גבריאל סנדרוביץ' אמר באותו יום כי "ללא קשר לעסקאות הנדל"ן שעל הפרק, כל מקרה ספציפי משמש כדי לתקוף את הקהילה כולה. הספרדים מוצגים כמהגרים שפורטוגל אינה זקוקה להם. אפילו ראש המוסד לשעבר כבר הופיע בעיתונים הקשורים לטריקים לכאורה של ויקיפדיה. דירקטוריון הקהילה היהודית בפורטו כבר הודיע למשפחתו של אלעד דרור שנעזור להם בכל מה שיצטרכו".