תקציב המדינה 2023: ברוב של 64 נגד 55 - חוק הצעת תקציב המדינה עבר הלילה (רביעי) בקריאה שנייה ושלישית. תקציב המדינה לשנת 2023 יעמוד על כ-484 מיליארד שקל וב-2024 על כ-514 מיליארד שקל.

בדרך לאישור התקציב: הליכוד ועוצמה יהודית הגיעו להסכם

תקציב משרד החינוך יעמוד על כ-77 מיליארד שקלים וכ-82 מיליארד שקלים בהתאמה, תקציב הביטחון על כ-63 מיליארד שקלים וכ-64 מיליארד שקלים ותקציב משרד הבריאות על כ-44 מיליארד שקלים בשנת 2023 ו50 מיליארד שקלים בשנת 2024.  כמו כן, אושר חוק ההסדרים הכולל בתוכו צעדים להאצת הצמיחה והעלאת רמת החיים ומתמקד בחמישה יעדים מרכזיים: האצת תשתיות וטיפול בשוק הדיור, הגברת התחרות והפחתת הריכוזיות, חיזוק ההון האנושי, הפחתת הרגולציה והבירוקרטיה למגזר העסקי ולאזרח וייעול המגזר הציבורי.

הדיון על הצעת החוק החל לאחר שהושגו הסיכומים בין הליכוד לאגודת ישראל ולעוצמה יהודית. בישיבת ראשי הקואליציה אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו: "אנחנו מעבירים תקציב אחראי, ששומר על המסגרת ומקבל שבחים מסוכנויות הדירוג", עוד טען כי "נפעל למאבק ביוקר המחייה, אני חושב שהיכולת שלנו לעשות זאת נובעת גם משיתוף הפעולה".

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ': "תקציב המדינה לשנים 2023-2024 הוא תקציב מדינה מצוין. הוא מוטה צמיחה, תשתיות, עידוד השקעות הון בהייטק, בחקלאות, השקעה אדירה במערכת הבריאות שהוזנחה במשך שנים, השקעה אדירה במשילות ובמערכת הביטחון, השקעה אדירה בהשכלה גבוהה ובמערכת החינוך על כל רבדיה.

"המשק הישראלי הוא משק חזק. הכלכלה שלנו היא מהכלכלות הטובות והיציבות בעולם. כשהיו סערות כלכליות בעבר, היינו הראשונים לצאת מהן. זה גם מה שיקרה עכשיו והרבה בזכות התקציב וחוק ההסדרים אותם אישרנו כעת", הוסיף.

כשראש הממשלה נתניהו עלה לנאום במליאה, צעקות רבות התחילו בינו לבין חברי הכנסת. ביניהם הייתה קריאתו של נתניהו לאופוזיציה: "תפסיקו להתבכיין", "אלו לא כספים קואליציוניים, תפסיקו עם השקר הזה". השר אמסלם קרא במליאה ליועמ"ש האוצר אסי מסינג: "החבלן המקצועי". בעקבות כך, סמוטריץ' רץ לעברו וביקש למחות על דבריו: ״הוא לא יכול להגיב״. חברי האופוזיציה החלו לצעוק במשך דקות: ״בושה, בושה״, והמהומה המשיכה.

"תפסיקו להתבכיין": נתניהו מגיב לקריאות האופוזיציה

במהלך ההצבעה על ההסתייגויות, נתניהו טעה והצביע יחד עם עמדת האופוזיציה. בהמשך, שרת המודיעין גילה גמליאל שוחחה עם ראש הממשלה נתניהו ולא הצביעה בשתי הסתייגויות. את עליזה בראשי, מנהלת סיעת הליכוד, זה הרגיז והיא צעקה לכיוונה :"הייתי שופכת עליה כוס מים".

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד מסר הצהרה לפני ההצבעה על התקציב ואמר כי "קל לתאר מה היה אומר נתניהו שר האוצר על התקציב הזה. כשר אוצר הוא אמר 'אדם צריך להבין שיש לו אחריות ראשונית לדאוג לעתיד משפחתו, לא יכול להעביר את האחריות למדינה'", עוד הוסיף כי "הוא נכנס לחדר ונכנסים אנשים שסוחטים אותו, והוא נותן להן 14 מיליארד שקל שימוטטו את קופת המדינה. זוהי הפרת חוזה שילדינו ימשיכו לשלם עליה".

"ראש ממשלה שלא יודע מה קורה אצלו במדינה": יאיר לפיד תוקף את בנימין נתניהו

יו"ר ועדת הכנסת ח"כ אופיר כץ אמר כי "התקציב הזה כולל בתוכו בשורות גדולות לציבור הישראלי - ביטול קיזוז קצבאות אבטלה, נכות, זקנה והבטחת הכנסה, הגדלת מענקי חימום, פתיחת שוק המזון לתחרות והוזלת מחירים, ייעול הליכים וזירוז בנייה בתחום הדיור, חוק קרן הארנונה, שמתמודד פנים מול פנים מול משבר הדיור ומביא פתרון טוב, שמעודד בנייה למגורים ויוביל להורדת מחירי הדיור".

יו"ר ועדת הפנים ח"כ יעקב אשר: "מתארים אותנו כשודדי הקופה הציבורית, את התקציבים כמסע ביזה ואת הדמויות שלנו הפכו לקריקטורות שה'דר־שטירמר' היה גאה בהן. הבעיה של אלה שצועקים - שהם כבר מזמן לא יודעים על מה הם צועקים. גרונם ניחר מסיסמאות ונתונים אין".
יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ דוד ביטן מתח ביקורת מרומזת על הממשלה ואמר: "לא עשינו בעיות. אבל אם האוצר ומשרדי הממשלה חושבים שוועדת הכלכלה תעבוד רק בשבילם, אז יש להם טעות. גם הם צריכים לעבוד בשבילנו. על המלחמה ביוקר המחיה אנחנו לא נוותר".

"נכון להיום הממשלה והאוצר - לא רק הממשלה הזו, גם ממשלות קודמות - לא עושים את העבודה באופן הראוי במלחמה ביוקר המחיה, אז אנחנו מתכוונים לעזור להם לעשות את זה, לא להיות ילדים טובים. או שיעזרו לנו או שאנחנו נעשה את זה באופן עצמאי. אני רוצה להדגיש לממשלה שיש גם כנסת. הכנסת תעשה את העבודה ביי הוק וביי קרוק. עדיף שהממשלה תעשה את זה איתנו ככוח משולב".

באופוזיציה, כצפוי, מתחו ביקורת חריפה על התקציב. יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן אמר בישיבת הסיעה כי תקציב המדינה הוא "כתם שחור ענק בתולדות ישראל".

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ אמר בכנס הרצליה: "כפי שמשתקף בתקציב המדינה, הממשלה הנוכחית פועלת לפי סדרי עדיפויות פוליטיים רגעיים ולא לאומיים צופי פני עתיד. היא מנסה לשנות את הדנ"א הישראלי ואת הנתיב שבו הלכנו מאז הקמתנו".

בני גנץ (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
בני גנץ (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

ואילו ח"כ עאידה תומא סלימאן אמרה כי "לתקציב הזה היבטים שליליים רבים. שוד כספי הציבור כפי שראינו בימים האחרונים עם חלוקת הכספים הקואליציוניים, שיפגע בעיקר באוכלוסיות המוחלשות. פגיעה בחינוך, רווחה ובריאות. בנוסף לכך יגדילו את תקציב הביטחון עם מיליארדים נוספים שיועברו לצבא הכיבוש".

"כמו כן, היעדר תקצוב לתוכניות למניעת אלימות בחברה הערבית והיעדר תוספת תקציבית למאבק בתאונות עבודה. בנוסף, בנושא מיגור תופעת העוני ואי־הביטחון התזונתי קיימת חלוקה לא שיוונית, הפוגעת בחברה הערבית ותגרום לעוד קושי עבור המשפחות והילדים הערבים שחיים מתחת לקו העוני".