נשיא המדינה יצחק הרצוג צפוי לחזור הערב (חמישי) ארצה בתוך ביקור קצר בבאקו, בירת אזרבייג'ן. "היא מדינה חשובה מאוד, מפגש בין אומות ותרבויות, אומה ששמרה על זהותה", אמר בראשית שיחת הסיכום שערך עם עיתונאים, "הנשיא יצחק הרצוג, אילהם אלייב רוצה להתחרות בתיירות של ישראל לגיאורגיה, הם רואים את הביקור פה כביקור שורשים. הם רוצים לעודד מאד את התיירות ולהעלות את כמות הטיסות".

הנשיא הרצוג בארמון הנשיאות באזרבייג'ן: "שוחחנו על האיום האיראני"
הנשיא הרצוג נחת באקו: "מעבר ליחסים - היא שכנתה של איראן"

"לא הכל רק איראן וצבא, אלא להפך - תיירות, מסחר, אנרגיה, גז, הם מדברים על כניסה לתעשיית הגז הישראלית, הציעו להם להיכנס שותפים גם במצבורי הגז בישראל דרך החברות הבינלאומיות. יש להם צינור גז מכאן ועד איטליה", הדגיש, "בעקבות המלחמה בין רוסיה לאוקראינה, הערך האסטרטגי של המדינה הזו עלה כספקית אנרגיה".

הנשיא ציין עוד כי "הם תומכים לגמרי באוקראינה וזה מעניין. הם גם שותפים ובני ברית אסטרטגיים של טורקיה. סיפרתי לו שארדואן אמר לי שהביקור הראשון שלו יתקיים פה, והוא סיפר לי שכל פעם אחרי בחירות יש להם מסורת לבקר במדינה ההדדית".

רג'פ טאיפ ארדואן (צילום: REUTERS/Murad Sezer)
רג'פ טאיפ ארדואן (צילום: REUTERS/Murad Sezer)

לדבריו, המזרח התיכון חוזר קצת לשחק בקלפים הבינלאומיים. "מרגישים כמובן גם את הסינים והרוסים ואת מדינות ערב", הדגיש, "בהיותה מדינה שיעית, אזרבייג'ן היא מדינה חשובה מאד לישראל. נשיאם מודע לעוינות האיראנית כלפיו, עוד מההיסטוריה בין המדינות. חלק מהמתח קשורים לכינון המדינה הזו והעוינות האיראנית איתם, והגבולות בין המדינות היו פתוחים עד הקורונה".

"עושה את הדבר הנכון"

בהמשך דבריו התייחס הנשיא לשיחות המשא ומתן בנושא הרפורמה המשפטית, שמתקיימות בהובלתו מזה מספר חודשים ואמר: "אני לא תמים, אני מאמין אבל שאפשר להגיע להסדר. זה תהליך ארוך ואין לי דד ליינים. הדיונים הם דיוני עומק, שמנסים לייצר תשתית לפתרונות ועולים הרבה מהם במהלך השיחות, חלקן מצומצמות וחלקן לא. אנחנו מנסים לייצר עקרונות יסוד ומשם לנוע לפרטים". 

"אני יודע שהדברים שאני עושה הם הדבר הכי נכון למדינת ישראל - להגיע להסכמה רחבה, ולצאת מהמיצר הקשה שמאיים לפורר אותנו מבפנים", הסביר, "לא בכדי אמרתי בנאומי הראשון בפברואר שאני רואה חומרים שהאויבים שלנו חוגגים. בפסח אף אחד לא הרים גבה. זה לא בכדי. אנחנו קצת טומנים ראשנו בחול. אני יודע שאני עושה את הדבר הנכון". 

כאמור, השיחות המעמיקות בבית הנשיא נמשכות - כאשר כל המשתתפים בהן מבינים כי מדובר בסוגייה בעלת השפעה לדורות - בנושאים דוגמת גבולות הגזרה בין הרשויות, עצמאות בתי המשפט, חוקי יסוד כתשתית לחוקה, זכויות אדם, הליך מינוי שופטים, ביקורת שיפוטית, סבירות, יועמשים. בהקשרים הללו ישנו תהליך של בניית אמון בין הצדדים, ובהמשך בנייה של כללי המשחק, כאשר במקביל ישנם ספינים רבים ופערים בין פנים לחוץ. תרחיש בו השיחות בין הצדדים קורסות - עשוי להוביל לעימות פנים ישראלי שיחליש את המדינה, יאכל אותנו ויעורר חרדה בעולם היהודי. 

מאמצי ההידברות: השיחות בבית הנשיא על הרפורמה (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
מאמצי ההידברות: השיחות בבית הנשיא על הרפורמה (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

מתווה הנשיא שנחשף בחודש פברואר השנה עורר תגובות רבות, כאשר יש מי שמתחו ביקורת על חלק מהסעיפים שהוא כולל. מאז פתיחת השיחות בבית הנשיא, מתנגדים רבים למתווה - שהקואליציה הודיעה במהרה על התנגדותה אליו - נפגשו עם הנשיא הרצוג. במהלך השיחות הללו הוטחה ביקורת קשה, ובסופו של דבר המתווה שהציג הנשיא הוזז מעט ועבר מספר שינויים. 

ההבנה הנוכחית היא שישנן הבנות בשיחות המשא ומתן, כאשר במקביל - נתניהו רוצה להגיע להבנות רחבות מאוד, וישנם כוחות משמעותיים בקואליציה שחושבים אחרת ממנו. 

כאמור, זהו ביקורו הראשון של הנשיא הרצוג במדינה המוסלמית, שכנתה של איראן, כאשר בינתיים נראה שלא מתוכנן ביקור הדדי של נשיא אזרבייג'ן בישראל. הסיבה לכך היא המצב המורכב באזור, שמושפע בין היתר מסוגיית הר הבית, שנמצא תחת ריבונות ישראלית. עם זאת, הסוגייה כלל לא עלתה בשיחה בין המהיגים. למעשה, היהודים והמוסלמים לא יודעים על הזיקה של האחר להר הבית. בנוסף, הנשיא ארדואן אף פנה לנשיא הרצוג והפציר בו לוודא כי בישראל יכבדו את עשרת הימים האחרונים של הרמדאן בהר הבית.  

אחת הסיבות לחשיבותה הרבה של אזרבייג'ן עבור ישראל היא קרבתה לאיראן, אם כי כעת לא מסתמנת ברית משותפת איתה ועם טורקיה - נגד טהרן. בכל מקרה, ירושלים ובאקו מקיימות שיתופי פעולה שונים בתחום הביטחוני, אם כי הסוגיות הללו לא עלו במהלך ביקור הרצוג.

לגבי ארצות הברית- הייתה לי הזמנה להופיע בבתי הנבחרים. הוגשה לי על ידי ננסי פלוסי והמנהיגות הקודמת, בביקור האחרון של יור בית הנבחרית קווין מקרתי זה עלה שוב ואנחנו מסכמים תאריך אבל אין שום קשר לראש הממשלה. אנחנו בדיאלוג. הציעו תאריכים בחגים אבל זה לא מתאים אז זה המון בירוקרטיה. כשיש עניין דו מפלגתי עם בית לבן דמוקרטי ויור בית נבחרים רפובליקני זה לוקח זמן