נציגי הסיעות הערביות חד"ש-תע"ל נפגשו הערב (שני) עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהזמין אותם לדיון בפתרונות אופרטיביים למיגור גל הרציחות בחברה הערבית. בפגישה סוכם על הקמת ועדת היגוי למגזר הערבי בראשות ראש הממשלה שתפקידה לתכלל את כלל זרועות הממשלה המטפלות בחברה הערבית, לרבות הטיפול בפשיעה. "עכשיו נטל ההוכחה על הממשלה כולה, ועל העומד בראשה", מסרו נציגי הסיעות בתום הפגישה. 

טרם הפגישה פרסמו הסיעות את מסמך 12 הדרישות שגיבשו לקראת הפגישה, בהן: הקמת ועדת שרים לטיפול בפשיעה בראשות רה"מ, מינוי פרויקטור ייעודי לנושא, ביטול "המשמר הלאומי" וטיפול בתופעת השוק האפור. במסמך ציינו עוד כי העובדה שהנושא מופקד לטיפולו של השר איתמר בן גביר היא "משוכה בפני המאבק". 

אחמד טיבי (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
אחמד טיבי (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

במהלך הפגישה ‏טיבי מסר לרה"מ דף עם שמות ה-90 נרצחים הערבים מתחילת השנה, ואמר לו: ביכולתך למנוע התווספות שמות חדשים. נתניהו בתגובה תיאר את ארגוני הפשיעה בחברה הערבית כ"ארגוני פרא שחייבים למגר אותם, מדינה לא יכולה להרשות לעצמה מצב כזה". טיבי גם העלה את ההתבטאות של המפכ"ל כי זה "טבעם" של הערבים והמנטליות שלהם, ונתניהו טען: "אני לא מסכים לזה. ממש לא". 

נתניהו מסר בסיום הפגישה: "מדינת ישראל לא יכולה להרשות לעצמה טרור. ארגוני הפשע הרצחניים, המטילים אימה בחברה הערבית לא מוגדרים טרור, אבל בפועל מטילים מורא על כלל האוכלוסייה. אנחנו צריכים לשים את הפוליטיקה בצד, להסיר מחיצות ולפעול ביחד למגר את הנגע הנפשע הזה".

יו"ר חד"ש-תע"ל ח"כ איימן עודה אמר בסיום הפגישה: "אנחנו לא תולים את תקוותינו בדיבורים באוויר, המבחן יהיה מבחן התוצאה. בימים בהם נרצחים 90 אזרחים ערבים בחצי שנה בלבד, אנחנו לא יכולים לפסול שום אפשרות, אפילו להיפגש עם נתניהו. חובתנו לעמוד בחזית מאוחדת למען הציבור שלנו".

ח"כ אחמד טיבי אמר: "המצב בחברה הערבית הוא מצב נורא מבחינת הרציחות, התפשטות הפשיעה והנשק, ותחושת הפחד וחוסר הביטחון האישי. מכאן הצורך הדחוף בקיום הישיבה, שלא היה קל לקיים אותה. 

הפשיעה מתפשטת כגידול סרטני שמאיים להרוס את החברה שלנו, ולכן אנחנו מוכנים לקיים כמעט כל פגישה שיכולה לעצור אותה ולהציל חיים. בנוסף, חד"ש תע"ל דרשה את עצירת הברחת הנשק וכדורי הנשק מבסיסי הצבא לחברה הערבית. את המסלול הזה צריך לגדוע.

"הזכרנו את ההתבטאות המביכה של המפכ"ל כאילו אלימות טבועה במנטליות הערבית. גם ראש הממשלה אמר שהוא לא מסכים לאמירה הזאת. עכשיו, נטל ההוכחה על הממשלה כולה, והעומד בראשה".

מנסור עבאס מסביר למה לא רע"מ לא תשתתף בפגישה עם נתניהו (צילום: אנה ברסקי)

בתוך כך, מפלגת רע"מ הודיעה כי תחרים את הדיון שראש הממשלה יזם: "לא מאמינים לנתניהו", נמסר מהמפלגה. יו"ר רע"מ מנסור עבאס הסביר: "יש חילוקי דעות מה טוב לחברה הערבית, קיבלנו החלטה בסיעה שלא הולכים לפגישה הערב, אנחנו רוצים קודם כל תשובה למסמך הדרישות ואז יכול להיות שניפגש איתו. קודם שתועבר החלטת ממשלה ותוקם ועדה, ואז ניפגש".

דרישות חדש תעל מראש הממשלה בעניין הפשיעה בחברה הערבית by maariv on Scribd

לפי המסמך שהציגו הסיעות, 90 ערבים נרצחו בשנת 2023, מתוכם 83 אזרחים, ביניהם 6 נשים ו-7 תושבים מירושלים המזרחית. עוד נכתב: "לצד האובדן הכבד בחיי אדם, הכרחי להזכיר גם את אלפי הפצועים שחרב עליהם עולמם ונידונו ביחד עם משפחותיהם לשנים ארוכות של התמודדות וניסיונות שיקום, את הירי היום-יומי בערים ובכפרים שמדיר שינה מעיני רבים ובראשם ילדים ותינוקות שיגדלו לחשוב שאין מציאות אחרת, את תופעת דמי החסות שתפחה לממדים של מכת מדינה ומחרבת את עולמן של משפחות רבות וגוררת אותן בעל כורחן לבחירה בלתי אפשרית בין חיים לבין התקיימות בכבוד".

"זה גם המקום והעיתוי הנכונים להזהיר מעלייה באלימות נגד נשים, ומהעלייה הצפויה במעורבות ארגוני הפשיעה בפוליטיקה המקומית לקראת בחירות מוניציפליות קרבות ובאות, ולדרוש לתת את הדעת גם בעניין זה", נכתב עוד.

"לקראת הישיבה המתוכננת עם כבוד ראש הממשלה קיימה סיעת חד"ש-תע"ל סבב התייעצויות עם מומחים, נציגי ציבור, אקדמאים וגורמי מקצוע והערותיהם החשובות נלקחו בחשבון בעת גיבוש  רשימת הדרישות שתוצג להלן. 

"בתחילת שנת 2019 הורה ראש הממשלה מר בנימין נתניהו על הקמת וועדת מנכ"לים להתמודדות עם הפשיעה והאלימות בחברה הערבית לאחר גל מחאה גדול שהובילה מנהיגות האוכלוסייה הערבית, המלצות ועדת המנכ"לים האמורה שהתקבלו בשנת 2020 הנחו את עבודת הממשלה הקודמת בקביעת תוכניות לטיפול בפשיעה בחברה הערבית. כפי שיתואר בדרישות בהמשך מסמך זה, מבוקש להמשיך את הקו שהמלצות ועדת המנכ"לים ינחו גם את הממשלה הנוכחית במאבק הכולל לטיפול בפשיעה.

"כהקדמה לדרישות הקונקרטיות נציין כי אנו סבורים שחובה להתגבר תחילה על המשוכה הקשה מכל; שנושא כה חשוב זה מופקד בידי שר שהציבור משוכנע ובצדק שאין בו את הרצון או היכולת לטפל בנושא הזה בלב שלם ונפש חפצה ואינו רואה בו כתובת כלל. נהפוך הוא, עצם הפקדת חיינו בידיים של אותו שר מעיד בעיני רבים ובצדק שהנושא נשמט מסולם העדיפויות של הממשלה ואת זה חובה לשנות".

להלן הדרישות לביצוע באופן מיידי כחלק מתוכנית חירום ארוכת טווח:

  1. החלטת ממשלה בעניין האלימות והפשיעה בחברה הערבית לרבות הצהרת כוונות. 
  2. הקמת ועדת שרים לטיפול בפשיעה בראשות ראש הממשלה – ועדת השרים תהווה כתובת מקצועית וברורה לחברה הערבית ונציגיה בכנסת. ראש הממשלה יעמוד בראש הוועדה, יציג תוכנית מפורטת וסדורה, יקבע את הנושאים שעל סדר יום הוועדה, יקבע את סדר הפעולות, יקבע יעדים מדידים ואת הזמן המוקצב להשגת כל יעד ויחלק תפקידים ואחריות.
  3. מינוי אחראי פרויקטור וקביעת מערך בקרה, מעקב ופיקוח בראשות גורם מטעם ראש הממשלה – לצורך הצלחת האמור בסעיף 2 אנו דורשים לקבוע מערך בקרה ומעקב באמצעותו תבוצע סקירה והסדרה של התקדמות התוכניות שיוחלט עליהן, אופן ביצוען, זיהוי התחומים שבהם יש לערוך ולהתניע שינויים מתבקשים. בראש מערך הבקרה והפיקוח יעמוד אדם מטעם ראש הממשלה שבין תפקידיו יהא לעמוד בקשר שוטף ורציף עם מנהיגות האוכלוסייה הערבית. מבוקש שראשי רשויות, נציגי ציבור ומומחים מהחברה הערבית יהיו חלק ממערך הבקרה והמעקב.
    כחלק מתהליך הפקת לקחים, מבוקש לטפל בגורמי העומק של ליבוי הפשיעה ולבצע ניתוח עומק של התוכניות הקיימות לטיפול בפשיעה תוך התייחסות לנקודות חוזק שיש לשמר ונקודות חולשה שיש לשנות. עוד מבוקש להכריז על המשך הפעלת תוכניות שהוקפאו תחת הממשלה הנוכחית לרבות תוכנית "עוצרים את הדימום".
  4. מצוקת הדיור והקרקע – במסגרת טיפול בגורמי העומק ומחוללי הפשיעה נדרש פתרון רוחב בתחום התכנון והבנייה, ביטול חוק קמיניץ והכרה בכפרים בלתי מוכרים בנגב.
  5. הקמת רשות סטטוטורית מתוקצבת במשרד ראש הממשלה לטיפול בפשיעה מאורגנת ועבריינות חמורה - יש להקים רשות לטיפול בפשיעה מאורגנת במטרה להבטיח עקביות, המשכיות, מעקב וסנכרון לאורך השנים ללא תלות בממשלות המתחלפות.
  6. ביטול "המשמר הלאומי" - היות ולמשטרה תפקיד בלעדי באכיפת החוק, כל גוף אחר שיואצלו לו סמכויות שיטור ואכיפה לא ישרת את האינטרסים שלנו כחברה ואף ישיג מטרות הפוכות. על כן דורשים לבטל את מערך המילציות המתוכנן, ולחילופין, ככל ויוקם להוציא ממטריית סמכויותיו כל נושא הקשור לחברה הערבית.
  7. משטרה - בטווח המיידי, על המשטרה לפעול לאיסוף הנשק ומניעת זליגתו והברחתו מבסיסי הצבא. לטווח הארוך, אנו דורשים תוכנית סדורה לשינוי התפיסה שבלב פעילות המשטרה והיחס שלה כלפי האוכלוסייה הערבית מתפיסה ביטחוניסטית לתפיסה אזרחית משרתת. זאת ועוד, אנו דורשים לבדוק האם יושמו המלצות מבקר המדינה בעניין כפי שהן הובאו בדו"ח המבקר "התמודדות משטרת ישראל עם החזקת אמצעי לחימה לא חוקיים ואירועי ירי ביישובי החברה הערבית וביישובים המעורבים - ביקורת מעקב 2021".
  8. ייצוג אקדמאים, מומחים ונציגים מטעם ועד ראשי הרשויות הערביות בכל צוות עבודה שיוקם לטיפול בנושא הפשיעה - מתוקף הראיה והנחת העבודה שלנו שטיפול בפשיעה בחברה הערבית חייב להיות בדיבור ועבודה עם החברה הערבית ולא עליה מבוקש לקבוע ייצוג של אקדמאים, מומחים ונציגים מטעם ועד ראשי הרשויות הערביות בכל צוות עבודה שיוקם לטיפול בנושא הפשיעה.
  9. הקצאת תקציבים לרבות פטור ממצ'ינג לתוכניות המיועדות למניעה ושיקום צעירים - לצורך עמידה ביעדים שייקבעו דרוש תקצוב נאות לכלל התוכניות והצעדים לרבות הכרזה על תוכניות מסוימות שעיקרן מניעה ושיקום כתוכניות בעלות עדיפות לאומית ולגביהן יקבלו הרשויות המקומיות הערביות פטור ממאצ'ינג.
  10. הפעלת תוכניות בינמשרדיות לליווי וטיפול באלפי פצועים ובני משפחותיהם ושיקום משפחות הנרצחים.
  11. תוכנית סדורה להגנה על ראשי רשויות ומניעת השתלטות ארגוני הפשיעה על מכרזים ברשויות המקומיות - לקראת הבחירות המוניציפליות הקרבות ובאות דרושה תוכנית שתספק הגנה לראשי רשויות מאוימים ותבלום השתלטות ארגוני הפשיעה על מכרזים ברשויות המקומיות.
  12. טיפול בתופעת השוק האפור והשלכותיה - א. הנגשת שירותי הבנקאות ביישובים הערביים והקלות בעניין אישור משכנתאות
    לאוכלוסייה הערבית. ב. הקמת קרן ייעודית בעלות של 3 מיליארד ש"ח לטיפול בחובות השוק השחור.

מוקדם יותר היום התייחסו ראשי הסיעות לפשיעה המשתוללת. בחד"ש-תע"ל הציגו את המסמך ומסרו: "אין לנו הפריבילגיה לא לפגוש את נתניהו בנושא, קוראים לרע"מ להצטרף". בהמשך הודיע יו"ר רע"מ מנסור עבאס כי הוא מצטרף למסמך של חד"ש-תע"ל וקורא לנתניהו לאמץ אותו.

יו"ר חד"ש איימן עודה פתח ואמר: "אנחנו היום עומדים על 68% מההרוגים. נתניהו קרא לנו לפגישה אחרי הצעה שסיעת חדש-תעל יזמה עם 40 חתימות ולנו אין הפריביליגיה להגיד שאנחנו לא רוצים לפגוש את ראש הממשלה בנושא הזה. חשוב לי לפנות לרעם ולהגיד אם אנחנו מוכנים לפגוש את נתניהו, זה הזמן לשבת ולהכין מסמך ביחד ונלך בצורה אחידה על מנת לנצח את הפשיעה באוכלוסייה הערבית".

אחמד טיבי הוסיף: "בשבוע שעבר, חדש תעל יזמה 40 חתימות בנושא הפשיעה והצגנו את הנתונים הקשים. היינו מעדיפים להוציא מסמך יחד עם רעם אבל שמענו שהם הוציאו מסמך נפרד. אז נאלצנו להוציא מסמך נפרד שיועבר לראש הממשלה ולעיתונאים, במסמך 12 נקודות ויש בו דרישות אופרטיביות מראש הממשלה".

"היום אנחנו עומדים על 90 נרצחים, צריך להקים ועדת שרים בראשות נתניהו כמו ביוקר המחיה. נתניהו צריך למנות פרויקטור, דרישות נוספות נציג בישיבה עם ראש הממשלה", הוסיף. "מול עינינו מתבצע רצח נורא, בדובאי לפני שבועיים נרצח אזרח ערבי ותוך שש שעות דובאי עצרה והצליחה להגיש כתבי אישום. מה יש להם שאין לנו? יש מדיניות והתוצאה שלה היא שארגוני הפשיעה מנצחים את המשטרה".

יו"ר רע"מ מנסור עבאס: "יש צעדים אפקטיביים שנעשו בממשלה הקודמת שהביאה לריסון הפשיעה ולכן מפלגת רעם שעוקבת ולומדת ומקדמת את הנושא לאורך השנים ולהביא לירידה משמעותית, רעם הגישה שוב לנתניהו את הדרישות שלה, נתניהו ציריך לקבל החלטות ולפעול בהתאם להן.

"אנחנו מוכנים לכל שיתוף פעולה שיביא לחסוך בחיי אדם אבל מצד שני המטרה היא לא הישיבה עצמה, המטרה היא להיענות לדרישות של החברה הערבית ולאמץ את המדיניות היעילה שהביאה לשינוי בתוצאות. אנחנו מאמצים גם את המסמך של חדש תעל בנוסף למסמך המקיף המשמעותי והאפקטיבי של רע"ם שהוגש למשרד ראש הממשלה".

עבאס הדגיש: "עדיין לא שמענו מילה אחת מה מתכוון ראש הממשלה להציע. לא מזמן אירחנו את נתניהו בועדה למיגור הפשיעה, נתניהו נכח שם שעה וחצי ולא קיים אף אחת מההבטחות שלו. אנחנו מצפים מנתניהו לאמץ את המסמך של רע"מ וחדש תעל, זה לטובת החברה היהודית והערבית ביחד".