היום (רביעי) ייסגר רישום המועמדים לתפקיד נציגי הכנסת בוועדה לבחירת שופטים. עד כה ארבעה חברי הקואליציה הגישו את טפסי המועמדות, בעוד באופוזיציה מתכוונים לעשות זאת במהלך היום. את יש עתיד תייצג מועמדת אחת, ח"כ קארין אלהרר. במפלגת העבודה מקדמים את ח"כ אפרת רייטן. במחנה הממלכתי וויתרו על מועמד מטעמם בוועדה וקראו "לא לסכן את הדמוקרטיה". 

השבוע, שייוותר עד לבחירת המועמדים בבחירות חשאיות שיתקיימו ב־14 ביוני, יהיה שבוע קריטי לגורל ההידברות - והצדדים ינסו להגיע להסכמות שימנעו את פיצוץ השיחות. אף שלא מתקיימים השבוע מגעים רשמיים בבית הנשיא, מאחורי הקלעים מתקיימים מגעים אינטנסיביים - כל יום, במשך שעות, בתיווך צוות בית הנשיא.

מאמצי ההידברות: השיחות בבית הנשיא על הרפורמה (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
מאמצי ההידברות: השיחות בבית הנשיא על הרפורמה (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

לדברי גורמים במשא ומתן, "זה רגע ההכרעה, ונכון להתייחס כך לאירוע. לפוצץ את השיחות זו האופציה הכי קלה, אפשר לעשות את זה ברגע. מספיק להרים טלפון ולהגיד 'נגמר', אבל המחיר שמדינת ישראל תשלם בעקבות הפיצוץ - בכלכלה, בביטחון, בתחום הדיפלומטי והחברתי, יהיה בלתי נתפס. שני הצדדים מודעים לכך היטב.

"מבחינת הנשיא, אין אופציה לפיצוץ, היא לא על הפרק, יש להוריד אותה מהשולחן", מבהירים הגורמים. "נעשה מאמץ כביר להגיע להסכמות בין הצדדים, כאשר אנשי הצוות של בית הנשיא מתווכים במגעים. הצדדים עובדים על הניסיון לייצר הסכמה, ויש מאמץ אמיתי ומאוד אינטנסיבי של הצדדים להגיע להסכמות". על אף המאמץ, לא נרשמה פריצת דרך, והפערים בין עמדות הצדדים לא צומצמו. לאופוזיציה יש עימות מול מובילי המחאה. בקואליציה חוזרים ומדגישים: "ככל שתהיה הסכמה על הסכם הביניים, שיאפשר את המשך השיחות, נסכים למנות נציג של האופוזיציה בוועדה לבחירת שופטים".

אולם בקואליציה יש עימות חריף בין מחנה הפשרה וההסכמה שמובילים ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר ש"ס אריה דרעי, השר רון דרמר וגורמים נוספים - לבין מחנה הרפורמה המשפטית, שבראשו עומד שר המשפטים יריב לוין ולצדו שר האוצר בצלאל סמוטריץ', השר לביטחון פנים איתמר בן גביר וגורמים נוספים בקואליציה. לדברי הגורמים במו"מ, "אלה דברים שלא עוזרים להגיע להסכמות. המטרה היא להמציא פתרונות שיתקבלו ויהיו לגיטימיים בקרב קהל הבית של שני הצדדים".

בנימין נתניהו (צילום: עמית שאבי, פול)
בנימין נתניהו (צילום: עמית שאבי, פול)

בתוך כך, בליכוד גובר הלחץ על נתניהו שלא להסכים לדחיית הרפורמה המשפטית, ובשלב ראשון - לא להסכים להקפאה או ויתור על חוק הוועדה לבחירת שופטים. פורום דרור בליכוד, המורכב מחברי המפלגה התומכים ברפורמה המשפטית וקרובים לשר לוין, הגיש לאחרונה עתירה לבית הדין של הליכוד, בדרישה לכינוס מרכז הליכוד, דיון והצבעה על הצעת החלטה לתמיכה ברפורמה המשפטית. העותרים דורשים להעלות את הנושא להצבעה בכינוס המרכז הקרוב, ב־11 ביוני. את הכינוס יזם השר חיים כץ כדי לאשר את הרכבה החדש של הוועדה המוניציפלית במפלגה.

בתוך כך, הפורום המונה כ־850 חברי מרכז הליכוד כבר חתם על הדרישה להעלות את הנושא בכינוס ולהצביע על ההצעה. מנגד, אומרים גורמים בליכוד כי המגמה היא לא להוסיף לסדר היום של ישיבת המרכז הקרובה את הנושא המשמעותי, אלא להכריז על כינוס המיוחד של מרכז הליכוד שיעסוק בכך.

על פי נוסח ההחלטה שתעלה, וככל הנראה תאושר, "מרכז הליכוד מחזק את ידיהם של ראש הממשלה ושר המשפטים במאמציהם להשגת הסכמה רחבה על הרפורמה המשפטית, וזאת מבלי לוותר על עיקרון היסוד: העם זכאי לבחור את שופטיו. אם הסכמה כזאת לא תושג, המרכז קורא למפלגת הליכוד ולכל נציגיה לתת את ידם ולקבוע בקריאה שלישית את תיקון חוק הוועדה למינוי שופטים ללא מורא".