מרכז האופוזיציה, ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד) וח"כ אפרת רייטן (העבודה) פנו ליועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, בבקשה כי תבחן את אישור המשטרה לקיים ב-28 ביוני צעדת ימין בירושלים בליווי שלטים עליהם הכיתוב "שמאלנים בוגדים". 

במכתבו ליועצת המשפטית ציינו כי שלטי "שמאלנים בוגדים", אותם מבקש להניף פעיל הימין הקיצוני משה מירון, "מהווים הסתה של ממש – לא פחות מכך - כנגד בעלי תפיסה פוליטית המנוגדת לזו של המניפים אותם. הסתה זו יכול שתביא לפגיעה בגוף ויכול ותגרום אף למדרון חלחלק שיביא לפגיעה בנפש".

עימות בין ח"כ טופורובסקי למפגינים (צילום : בר פלר)

טופורובסקי הוסיף כי "מדובר בשילוט המכריז בריש גלי על קבוצה ספציפית באוכלוסייה כבוגדים - כאלו שפועלים במודע כנגד מדינתנו האהובה והרי דינם של בוגדים הינו מוות או כליאה ממושכת". 

נוכח זאת ביקש ח"כ טופורובסקי מהיועצת בהרב מיארה כי תפעל בדחיפות בכדי לבחון את האישור המשפטי להנפת השלטים, שמהווה הסכמה להסתה.

מח"כ רייטן נמסר: "זהו מפגן שנאה והסתה שמובל ע"י לא אחר מאשר משה מירון, הידוע לשמצה. אמנם ישנה חוו"ד משפטית המאשרת את השימוש בביטוי הנלוז 'שמאלנים בוגדים', אך לא מדובר פה בשלט בודד, אלא במצעד שלם. הכשרה של מצעד מביש שכזה מבעוד מועד ע"י המשטרה והייעוץ המשפטי, במיוחד באקלים חברתי כה סוער ומתוח בו אנו נמצאים על רקע ההפיכה המשטרית, דורש בחינה מחדש, ולכן פנינו ליועמ"שית".

מהמשטרה נמסר בתגובה למכתבו: "משטרת ישראל פועלת לאפשר לכל אדם את חופש הביטוי והמחאה בגבולות החוק, ללא קשר לדתו, דעתו או השתייכותו הפוליטית. בעקבות בקשה שהתקבלה לקיום צעדת מחאה פוליטית בהמשך החודש בירושלים, ניתן אישור משטרתי לקיומה, בתנאים ובסייגים שהוגדרו למגיש הבקשה. סוגיית הכיתוב ״בוגדים״ כלפי קבוצת אוכלוסייה על גבי שילוט במחאות, נבחן בעבר מול הגורמים הרלוונטיים במשרד המשפטים, המוסמך לקבוע אם ביטוי זה או אחר עולה כדי הסתה, ונמצא שאינו עולה כדי עבירה פלילית כלשהי.

כמו כן, הנושא והביטוי הספציפי נדון בשני הליכים שונים בבג״צ בשנתיים האחרונות. בהליכים אלו פרקליטות המדינה השיבו למתלוננים על הביטוי, שהוא אינו מהווה עבירה של הסתה או עבירה בכלל (בג״צ 1391/21, ובג״צ 6060/22). משכך גם אם מדובר בביטוי פסול ומכוער, ולא משנה לאיזה קבוצה הוא מופנה- הרי שנכון להיום המשטרה אינה יכולה לאוכפו או למנוע שימוש בו בשילוט במחאות. יובהר כי אין באישור לקיום המחאה כאמור- כל הסכמה, עידוד או תמיכה של המשטרה או מי מרשויות המדינה בתוכנה או בכיתוב על השילוט שמונה בה. כך ביחס למחאה זו וכך גם ביחס לכל מחאה אחרת".