ועדת השרים לענייני הסדרת התיישבות ופיתוח כלכלי של החברה הבדואית בנגב התכנסה היום (רביעי) במשרדו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לדון באתגרים שגורמים לפערים בחברה הבדואית, ולהציג תוכנית לצמצום הפערים בשנים הקרובות. בפתח הישיבה הצהיר נתניהו: "אנחנו צריכים שהבדואים יהיו חלק מסיפור ההצלחה הגדול בנגב, בכל המובנים. אם בנגב נבחן העם הישראלי, אז בן גוריון לא הצליח לייצר את השינוי הנדרש".

המספרים המדהימים נחשפים: זה היקף תופעת הפוליגמיה בפזורה הבדואית
חשיפה: המיתוס הכוזב של הבדואים על 46 "הכפרים ההיסטוריים" בנגב | קלמן ליבסקינד
למחוק במקום לבדוק – המיתוס הכוזב של ליבסקינד ו'רגבים' | תגובה למאמר 

במסגרת הדיון ביקש נתניהו מהשר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, להכין תכנית למלחמה בארגוני הפשע הפוגעים בכלל האוכלוסייה. שר החינוך יואב קיש הדגיש את פערי השפה המעכבים את השתלבותם החברתית. בהקשר זה ביקש נתניהו להכין תכנית להגברת פעילות הטמעת השפה העברית, ככלי לפיתוח והשתלבות באקדמיה ובעבודה. 

ועדת השרים לענייני הבדואים בנגב (צילום: חיים צח, לע''מ)
ועדת השרים לענייני הבדואים בנגב (צילום: חיים צח, לע''מ)

בנוסף, דנו השרים בתופעת הפוליגמיה שעדיין רווחת בקרב החברה הבדואית. במשרד המשפטים ציינו כי כיום, על פי דו"ח אלמוג, מתקבל דיווח ברשויות רק מהאישה השלישית ומעלה. נתניהו ביטל הנחייה זו, וכעת ידווח החל מהאישה השנייה. משרד המשפטים נדרש להגיש הצעה תוך שבועיים לטיפול בתופעת הפוליגמיה.

השר לשוויון חברתי עמיחי שיקלי סיכם את הדברים ואמר: "אחרי עבודה מאומצת, בשיתוף פעולה עם כלל המשרדים, הרשות להסדרה והרשות הבדואית בנגב, אנחנו מביאים לשולחן הממשלה תכנית חומש לאומית, שתכליתה להביא להסדרת ההתיישבות הבדואית בנגב".

לדבריו, "מאמצי ההסדרה יתמקדו באזורים הבאים: רהט שצריכה לעבור למסלול התפתחות עצמאי, חורה, המהווה מוקד אורבני חשוב במוקד האוכלוסייה הבדואית המקרין על המרחב כולו, צפון ערד, מרחבי טבע ונוף שצריכים להתפנות ממקבצי בנייה בלתי חוקיים, וביר האדג' שלכתחילה נבנתה טלאי על טלאי, נעשתה למוקד פשיעה וחייבת לשנות מגמה".

עוד הוסיף כי "התכנית איננה תכנית גרנדיוזית, אלא ברת-השגה, עם יעדים מדודים. אני מאמין שבצורה הזאת נוכל להביא הישגים, בעזרת השם".