חבר הכנסת זאב אלקין, יושב ראש סיעת המחנה הממלכתי ולשעבר השר להשכלה גבוהה, שוחח עם אריה אלדד ב־103fm על הודעת מטה המאבק של אוניברסיטת תל אביב בדבר צעדת מחאה נגד הרפורמה המשפטית שמובילה הממשלה בימים אלה.

הרפורמה המשפטית תיושם במלואה? בפורום קהלת מודים: "עדיף תיקונים מתונים"
לכוד בין השניים: הדילמה של נתניהו לקראת המשך חקיקת הרפורמה המשפטית

בפתח השיחה ביקש חבר הכנסת אלקין להזכיר כי "קודם כל, בתקופה שלי כשר השכלה גבוהה נכון שהיו לי שני עימותים והיה גם הרבה שיתוף פעולה. נפרדנו בטעם טוב, לא בטעם רע. גם הבאתי הרבה סיוע למוסדות. לא יצאתי עם טעם מר מול ראשי המערכת, חשבתי שהם טעו בפעמיים בקרבות שהם נכנסו מולי, אני לא שברתי כלים ולא אמרתי 'תשכחו מסיוע', להפך".

באשר לצעדת המחאה נגד הרפורמה המשפטית של האקדמיה, אמר: "אם הקריאה הזו יוצאת באופן רשמי ממוסדות האוניברסיטה, מהדרג הניהולי של האקדמיה, אני חושב שיש פה טעם לפגם. אבל אם מתארגנים מרצים שהם בעלי השקפה כזו או אחרת למחות זו זכותם. זכותם של האנשים, גם כשהם עובדים באקדמיה ודווקא, זה להביע את עמדתם ולהתארגן. גם לנשיא האוניברסיטה מותר להשתתף אם אלה הערכים וההשקפות שהוא מסמל. כמובן שאסור להשתמש במנגנון של האוניברסיטה לטובת גיוס האנשים לצעד כזה או אחרי".

"למרצה בעל כל ההשקפות, יש מקום באוניברסיטה. לכולם צריך להיות מקום. לא הסתרתי את השקפותיי, עבדתי מול אנשים שהיו בעלי דעה שמלאית מובהקת והיו לנו יחסים מאוד טובים. הם ידעו מה עמדותיי, ומצד שני לא שאף אחד לא חסם אותי, להפך - עשיתי דברים שבדרך כלל דוקטורנט לא עושה באוניברסיטה. מבחינה זו אין לי מילה אחת רעה להגיד על המערכת. גם כשהייתי בדעת מיעוט. השיפוט והתהליך האקדמי צריך להיות נטו קשור ליכולות האקדמיות. השקפות, מותר לאנשי אקדמיה להביע עמדה", הדגיש. 

עוד טען כי "אני חושב שזה חלק מהמאפיינים של המערכת וצריך לשמור על זה מכל משמר. אסור בכל תכלית האיסור בעיניי למרצה בזמן שהוא באוניברסיטה להכניס פוליטי, לא משנה באיזה צד הוא נמצא".

הפגנה נגד הרפורמה בתל אביב, שבוע 21 (רויטרס)

לסיום, התבקש חבר הכנסת להביע את עמדתו בנוגע למלחמת רוסיה־אוקראינה בדגש על כוח וגנר שניסה למרוד בדרכו של פוטין. "אני חושב שהאירוע הזה היה עוד תזכורת של קריאת השכמה לנו ועוד פעם לא הקשבנו. אנחנו כמדינת ישראל שקועים בפרדיגמה ישנה שנקבעה לפני עשור, של איזשהי אמונה בכך שבמערכת היחסים האישית שלנו עם פוטין נצליח לדאוג לאינטרס הישראלי ומוכנים להקריב על המזבח את הצורך שלנו להתייצב יחד עם מדינות המערב, הצדק וארה"ב. מנהלים בעיניי מדיניות מאוד שגויה".

"אני לא רוצה לראות את ישראל כמדינת עולם שלישי. אני חושבת שמקומנו לא יחד עם מדינת אפריקה, אלא מקומנו תמיד היה וצריך להיות עם מדינות המערב. כמדינה מפותחת מערבית, בעלת ברית אסטרטגית עם ארה"ב, ואנחנו פוגעים היום במיקום הזה בהתנהלות שלנו שלוקה בעיוורון מול אוקראינה", סיכם.