ועדת החוקה הצביעה היום (שלישי) על צמצום עילת הסבירות, כהכנה לקריאה ראשונה. ההצבעה הסתיימה בהצלחה מבחינתה של הקואליציה, כאשר 9 ח"כים תמכו בהצעה, 5 התנגדו ושניים, הח"כים קריב ואלהרר, נכחו באולם ולא השתתפו בהצבעה. הצעת החוק צפויה לעלות במליאה כבר מחר, או לכל המאוחר ביום שני הקרוב. 

רוטמן הודיע: ועדת חוקה תאשר את צמצום עילת הסבירות כבר השבוע
לאחר העימותים הסוערים וחסימות הכבישים: המחאה בנתב"ג הסתיימה

בתום ההצבעה, סמוטריץ הודה לצוות המקצועי של הוועדה וליעוץ המשפטי, ואמר: "המאבק שאנו רואים היום מצידה של האופוזיציה ומצד השוליים הקיצוניים שמוכנים לשרוף כאן את הכל, הכלכלה, הביטחון - זה לא המאבק על הדמוקרטיה. לשמאל מותר לחסום איילון, לקרוא למרי אזרחי ולסרבנות - אפס אכיפה אין יועמ"שית, אין פרקליטות, אין משטרה. משה פייגלין ישב על זה בכלא, לימין על הדברים כאלה מרסקים את הצורה. אכיפה בררנית זה רשע . לגיטימי לחלוטין להתווכח על האיזון בין הרשויות, אנו סבורים כי יש לייצר מערכת איזונים אחרת, שמחזירה את הדמוקרטיה הישנה. את זה אנחנו מקדמים, אל חיזוקה של הדמוקרטיה, של ערך השוויון שמופר כאן פעם אחר פעם אחר פעם".

עוד הוסיף: "הקואליציה הזאת מחוייבת לשמור על הזכויות ועל בחירויות, לשמור על הדמוקרטיה. גורמים שהיום הם באופוזיציה, ביקרו בלי סוף את מערכת המשפט - עד שהפכו לאופוזיציה".

בתגובה, חברי הכנסת מהאופוזיציה תקפו את סמוטריץ', שבין היתר, ח"כ מלינובסקי צעקה לעברו:" היית חבר כנסת מוערך, הפכת לשמוק".

לאחר ההצבעה התיר היו"ר ח"כ שמחה רוטמן לבקשת היועמ"שית לכנסת עו"ד שגית אפיק רשות דיבור לעו"ד לימון ואמר: "אני סבור שזמן הדיבור לייעוץ המשפטי לממשלה ניתן הרבה מעבר ולפנים משורת הדין".

המשנה ליועמ"שית גיל לימון אמר בוועדת חוקה: "מעמד שומרי הסף יחלש משמעותית בעקבות החוק. עד חשש להפיכתן לדמויות פוליטיות. מדובר הן בשומרי סף מובהקים כמו בכירי משרד המשפטים ומשטרת ישראל והן ברגולטורים כמו נגיד בנק ישראל, מנהל מנהל התכנון, רשות האוכלוסין ועוד. הם צריכים להיות עצמאיים מהדרג הפוליטי. אם הדלת תפתח למינויים לא תקינים של שומרי סף ולפיטורים שלהם, הדבר יפגע קשות בעצמאות שומרי הסף וכתוצאה מכך יפגע אנושות בשלטון החוק".

בתוך כך, באופוזיציה הגישו שני נציגים לוועדה לבחירת שופטים שיעמדו להצבעה - חברי הכנסת של יש עתיד, רון כץ ועידן רול. לאופוזיציה אין כוונה לתמוך באופן אקטיבי, אלא הדבר נעשה בניסיון לחסום תרגיל קואליציוני כזה או אחר. עוד הוגשו כמועמדים חבר הכנסת יצחק קרויזר וחבר הכנסת משה סולמון. הבחירה המסתמנת בקרויזר היא במסגרת הסכם קואליציוני בין הליכוד לעוצמה יהודית  בדבר זהות נציג הקואליציה בוועדה.

הפרופ' שתומך ברפורמה המשפטית נגד נוסח עילת הסבירות: "מאוד בעייתית"

פרופ׳ יואב דותן התייחס בדיון לנוסח המוצע ותקף: ״ביקרתי לא פעם את עילת הסבירות של בג״ץ אך הצעת החוק הנוכחית היא לשפוך את התינוק עם מי האמבט״. דותן הציע לבטל על עילת הסבירות על החלטות ממשלה במליאתה וכן להחילה על שרים באופן מצומצם יותר כי הם מקבלים החלטות שלא בתחום המדיניות.

"זו הצעה גורפת מאוד המתיימרת להבדיל בין החלטות הדרג הפוליטי למנהלי אבל בפועל להערכתי זה לא מה שיקרה משום שההבחנה בין החלטות פוליטיות באופיין להחלטות שהן לא כאלה, אינה יכולה להסתמך אך ורק על הדרג המקבל את ההחלטה. אם מישהו היה רוצה לעשות עבודה רצינית היה חייב להתייחס להבחנות נוספות כמו בין החלטות מדיניות כלליות לאינדיבידואליות", אמר.

לשאלת ההשלכות היומיום על האזרחים טען כי "ההצעה סופר בעייתית כי אפשר לסווג בקלות כל החלטה לרישיון ציוד תקשורת, אשרת כניסה לישראל או תכנית מתאר כהחלטת דרג פוליטי למרות שאינה החלטה פוליטית כפי שאנחנו מדברים עליה. אם הממשלה מקבלת החלטה על מבצע בג'נין או קו מטרו חדש יש לנו מנגנוני ביקורת חלופיים כמו התקשורת, הציבור, הכנסת. לעומת זאת ליבואן ציוד תקשורת אין מנגנונים למעט מאכרים ושם צריך את הסבירות". 

פרופ' יואב דותן על הצעת עילת הסבירות (ערוץ כנסת)

מובילי המחאה תקפו את חה"כ רוטמן: "בזמן שהפצועים עוד נאבקים על חייהם בזירת הפיגוע בתל אביב, משק הדת רוטמן בוחר לעשות מחטף ולהעלות להצבעה את חוק הדיקטטורה הראשון שקורע את העם. זהי המראה הטובה ביותר להפיכה המשטרית המסוכנת נגד רצון העם. בהמשך היום נודיע על פעולות ההתנגדות הנוספות של כוח קפלן להשבוע. הדיקטטורה לא תעבור".

אתמול, הודיע יו"ר הוועדה שמחה רוטמן, כי בכוונתו להצביע עוד השבוע על ביטול עילת הסבירות לשרים וח״כים לקריאה ראשונה. רוטמן הקריא את הנוסח המקורי של ההצעה כפי שהוצג בתחילת הדיונים ואמר "אני מאוד מקווה שנצביע על הנוסח הזה השבוע. אצטרף לכל מי שמצטער על החקיקה. הלוואי שהיה לנו בימ"ש שלא צריך להגבילו כי הוא משתמש בחוסר סבירות רק כשהיא קיצונית אבל זה לא כך".