מעט מאוד ידוע על חייו הפרטיים של פוטין. הדימוי הציבורי שלו מטופח בקפידה, אבל שלל ניירת ותצלומים שהושגו בלעדית על ידי קבוצת החקירות הרוסי שבסיסה בלונדון, "מרכז דוסייר", והגיע לידי ה-CNN, ה-Süddeutsche Zeitung ולערוצי השידור הציבורי הגרמני NDR ו-WDR, חושף פרטים שהוסתרו מעיני הציבור. כמו כן, נחשפת גם מידת הפרנויה שבה שרוי נשיא רוסיה. 

הזמן לנקמה? פוטין החל במבצע השתלטות על נכסי כוח וגנר

המפגינים שניסו להיכנס למליאה: אלו חברי הכנסת שהזמינו אותם

העובדה שפוטין משתמש ברכבת ידועה לכולם. הקרמלין עצמו, מקום מושבו של הנשיא, פרסם תמונות של פגישות שנערכו על הסיפון, בתוך חדר ישיבות מעוצב. תוכנם של 20 הקרונות האחרים של הרכבת, לעומת זאת, היה סוד מדינה שמור היטב.

"מרכז דוסייר", אשר מתוקצב על ידי מיכאיל חודורקובסקי, איל נפט רוסי לשעבר גולה שהפך למבקר הקרמלין, טוען כי המסמכים שהודלפו הגיעו ממקורב ב"שירותי זירקון", חברה רוסית שהוטלה על ידי מפעילת הרכבות הרוסית בבעלות המדינה Russian Railways, שמרכיבה את הקרונות המיועדים ללשכת הנשיא הרוסי.

בין חלקי הרכבת המפורטים, נמצא גם קרון מספר 021-78630. ע"פ "מרכז דוסייר", חוברת של "שירותי זירקון" עצמה מציגה חדר כושר וספא מפוארים על גלגלים המיועדים לפוטין.

דרך הדלת, בהמשך הרכבת, נמצא מרכז יופי מרוהט לחלוטין עם שולחן עיסוי וציוד יופי יוקרתי - הכולל, לפי מסמך שדלף, מכונת תדרי רדיו המשמשת להגברת מתיחות העור. החדר עצמו, כפי שעולה ממסמכים ב"מרכז דוסייר", מצויד כדי לסייע במניעת שימוש במכשירי האזנה. בנוסף, ישנו גם חדר רחצה רצוף אריחים הכולל גם אמבט אדים טורקי מלא ומקלחת.

ולדימיר פוטין (צילום: רויטרס)
ולדימיר פוטין (צילום: רויטרס)

בין המסמכים שהגיעו לידי "מרכז דוסייר" ניתן למנות מכתבים הקושרים את האבזור של קרונות הרכבת, לרבות קרונית הכושר, ישירות לפקידים בדרגים הגבוהים ביותר של ממשל פוטין.

הקרמלין מכחיש בתוקף את ממצאי "מרכז דוסייר", ואמר ל-CNN: "לנשיא פוטין אין קרונית כזו בשימוש שלו או בבעלותו".

CNN גם פנו לשירות זירקון ולרכבות הרוסיות לתגובה, אך לא קיבלו מענה.

"יש רכבת רפאים על מסילות הברזל של ארצנו", פרסם אחד ממומחי הרכבות במדינה לצד תמונה של מה שנראה כרכבת של פוטין שהעלה לאתר rutrain.com. "זה לא נמצא בלוחות הזמנים או במערכות הרכבות הרוסיות".

המומחים מסוגלים לזהות את הרכבת בין השאר באמצעות שימוש בשני קטרים, ובחלקו באמצעות תכונה שזוהתה בחוברת של שירות זירקון. כיפה לבנה אופיינית, שעל פי "מרכז דוסייר" מכילה אנטנות תקשורת מתקדמות, נצפתה על אחד הקרונות. הכיפות אינן מופיעות ברכבות רוסיות רגילות, אך הן נראו בסרטון רשמי שפורסם על ידי הקרמלין ב-2019, על קרון רכבת רוסית שהושכרה במיוחד, בזמן שפוטין רכב על גשר קרץ' החדש שנבנה בין רוסיה לחצי האי קרים. דרך התמונה של אותן כיפות, ניתן להבין כי הרכבת של פוטין נושאת את הסימונים החיצוניים הרגילים של רכבת רוסית. הוא זוהה - וצולם - שוב ושוב במהלך השנים על ידי צופים חובבים ברכבת.

הניסיון להבין את הלך הרוח של פוטין הוא עניין ספקולטיבי מטבעו. עבאס גליאמוב, מי שמתגורר כיום בישראל ושימש כאחד מכותבי הנאומים של פוטין, מספר: "אני חושב שתחושת חוסר הביטחון הפוליטי שלו הובילה לכך שהוא התחיל להרגיש יותר ויותר חוסר ביטחון פיזי".

"הוא מפסיד במלחמה, הוא מפסיד בפוליטיקה, הוא מפסיד בפופולריות", אומר גליאמוב. "הוא מקבל יותר ויותר אויבים, מבצע עוד ועוד פשעים. הוא חש שהוא מוקף באויבים. ומבחינה פסיכולוגית הוא רוצה להרגיש מוגן מפני כל הדברים האלה".

המרחק שנוצר מההגנות הללו, משער גליאמוב, עשוי להיות בין הבעיות המיידיות ביותר של פוטין, ולמרבה האירוניה, עשוי גם להיות הסיבה לנוחות הקיצונית שנבנתה ברכבת שלו. "הוא נוסע מעט מאוד," אמר גליאמוב. "הוא מאבד קשר עם המדינה. אנשים בממשל שלו, הם דואגים מזה".