נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן סירב שוב השבוע באופן פומבי להזמין את ראש הממשלה בנימין נתניהו לבית הלבן, והצביע על כך שהסיבה היא שותפיו הקואליציוניים. כך נכתב במאמר דעה של הוול סטריט ג'רנל אתמול (חמישי). טום נידס, שגריר ארצות הברית בישראל, אמר כי מדינתו חייבת לדבר עם ישראל כדי למנוע ממנה "לרדת מהפסים".

לאחר שבוע דרמטי: מהפך בצמרת, האם הקואליציה מחזיקה ברוב?
אם המפגינים כל כך גרועים, מדוע אתם נדבקים אלינו בכוח? | בן כספית

עוד נשאל בטור, מדוע הנשיא ביידן יוצא מגדרו כדי לסנן, ולבקר את ממשלת ישראל? לפחות מבחינה רטורית, הנשיא והממשל האמריקאי מתייחסים לנתניהו ולקואליציה גרוע יותר מהשלטון באיראן.

כאשר נתניהו היה בשיא פגיעותו, בסוף מרץ, ביידן קבע לגבי הרפורמה במערכת המשפט כי ישראל "לא תוכל להמשיך בדרך הזו", הזכירו בוול סטריט ג'ורנל. נתניהו כבר שינה מסלול והסכים למתן את הרפורמות. ההשפעה היא שהישראלים רואים בארצות הברית ככזאת שמצדדת באופוזיציה. זו אינה דרך להתייחס לבעלת ברית כפי שהיה במרבית 25 השנים האחרונות.

האם הרפורמה במערכת המשפט המוצעת תרסן את סמכויותיו החריגות של בית המשפט העליון שלה? על כך ישראלים צריכים להתווכח, וכך הם עושים, ברעש. אין צורך בפרשנות של ביידן. בזמן שביידן מערער את ממשלת נתניהו, חמאס ושאר שלוחות איראן צוברים כוח בגדה המערבית, ומפעילים חזית נוספת נגד ישראל, טענו בכתבה.

אלפים מפגינים מול שגרירות ארה"ב בתל אביב (צילום :שב"פ)

כרגיל, איראן היא הסיפור מאחורי הסיפור. הסכם הגרעין "הארוך והחזק יותר" שהנשיא הבטיח חלף מזמן. הממשל שלו הצטמצם להצפת הסכם לא כתוב, שיאפשר לטהרן עשרות מיליארדי דולרים על מצוק הפריצה הגרעינית. תקראו לזה יום המזל של חיזבאללה והג'יהאד האיסלאמי.

בסיום הכתבה הזהירו, זוהי נסיגה מבהילה אפילו מעמדתו של נשיא ארצות הברית לשעבר ברק אובמה, אך מתוך מחשבה על אותם מטרות: לתמרן את ישראל ולעצב מחדש את האזור עם איראן. אבוי לארצות הברית, האויב מקבל ביטוי. בעוד טהרן מסלימה את מלחמות הפרוקסי שלה ומצמצמת את דרישות הגרעין של ארה"ב, ביידן מבצע תקיפות דיפלומטיות נגד סעודיה וישראל.