פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, שוחח היום (ראשון) עם ענת דוידוב בתוכניתה ב-103FM, וטען כי המשך קידום הרפורמה המשפטית תפגע קשות במערכת הבריאות. "יש חוות דעת משפטית נחרצת בקונצנזוס, גם בקרב המשפטנים וגם בקרב הרופאים שביטול עילת הסבירות באופן ספציפי היא פגיעה אנושה במערכת הבריאות ובעקרונות שלה, ולכן זה הזמן", ציין.

"התערבות בג"ץ לא תקרה ביום אחד": איך צפוי להיראות היום שאחרי צמצום עילת הסבירות?
"אנחנו בלי כלום": אוחנה חושף לראשונה מתי שמע על הרפורמה של יריב לוין  

עוד הוסיף: "אלפים קוראים להסתדרות הרפואית להתחיל בשביתה מיידית. יש רוב מכריע, לפי הסקר שנערך בזמנו, כ-90 אחוז מרופאות ורופאי ישראל סבורים שההסתדרות הרפואית חייבת להיאבק נגד כל פגיעה בעקרונות מערכת הבריאות ובעצמאות שלה".

עוד האשים: "אנחנו לא משתמשים במילה השבתה, אלא במילה מתכונת חירום, מתוך הבנה שאנחנו במצב חירום, כפי שהיינו במצבי חירום אחרים - היינו במצב חירום בקורונה, היינו במצבי חירום ביטחוניים. עכשיו אנחנו במצב חירום דמוקרטי שמשליך על הבריאות ולכן אי אפשר להמשיך עכשיו עסקים כרגיל. מי ששותק עכשיו זה פוליטי ואנחנו באמת רואים שקולות הנגד באמת קשורים מאוד לגורמים פוליטיים שמפעילים אותם". 

לוין ניסה להסביר את  עמדתו בעניין: "יריב לוין לא יכנס את הוועדה למינוי שופטים, אז הוא יכול גם להימנע מפעולה. מחר יחליט שר הבריאות שהוא לא ממנה את חברי ועדת סל התרופות. זה דבר בלתי סביר באופן קיצוני".

מחאה בצומת כרכור (צילום :דוברות המשטרה)

"מלכתחילה, ועדת סל התרופות הוקמה אחרי שבשנת 2008 ההסתדרות הרפואית עתרה בגלל שבכלל לא היו קריטריונים לסל התרופות, זה דבר בלתי סביר באופן קיצוני ובאמת בעקבות העתירה הזאת משרד הבריאות התחיל להפעיל ועדת סל תרופות. צריך להבין, זה לא סבירות או אי סבירות, זה מחסום מפני אי סבירות באופן קיצוני ולבריאות הציבור, ולנושאים שונים בתחום הרפואה אין מגן אחר", הוסיף. 

"אם חוק צמצום עילת הסבירות יעבור, הרפואה תיפגע אנושות"

בהמשך, שוחחה ד"ר מאיה איש-שלום עם אריה אלדד ורוני בראון ב-103FM והתייחסה לדרישת הרופאים להכריז על שביתה בשל החקיקה. בתשובה לשאלה על האמירה 'אנחנו לא נשתוק כמו המדענים והרופאים של גרמניה ב-1933', אמרה כי היא "מפחדת שאנחנו נכנסים לסיטואציה דומה שבה בעצם הכול נעשה באופן חוקי, אבל הצעדים שננקטים בסוף יביאו למשטר דיקטטורי ולא חוקי". 

"אנחנו לא משווים לשואה. ההשוואה היא בסה"כ לסיטואציה בה אנשים בעצם שתקו כי הם לא היו מודעים לצרה שהולכת לקרות ואנחנו רוצים להגן על החולים שלנו כי אם חוק צמצום עילת הסבירות יעבור, הרפואה תיפגע אנושות. יהיו למשל מינויים פוליטיים שהם לא מינויים מקצועיים של מנהלים, שפשוט ימנו מטעם המפלגה", טענה.

בהמשך, התייחסה לדרישותיהם ואמרה: "מדובר על השבתה של שירותים רגולטוריים. אנחנו צריכים לנקוט בצעדים אופרטיביים שבאמת ימנעו את החקיקה ההזויה. עוד חוק שעבר ופוגע בבריאות התושבים בצורה ממש קשה זה הנושא של צמצום המיסוי על משקאות מתוקים. זה רק מראה לך איזה חוקים לא סבירים כבר העבירו שפוגעים בבריאות הציבור".

לדבריה, "המינויים הפוליטיים יהיו. הורדת המס על משקאות מתוקים, אנחנו המדינה היחידה ממדינות ה-OECD שהיה מס וביטלו אותו. לא מדברים גם על הנושא של הזכות להפלות. הזכות לבריאות היא לא בחוקי יסוד. אפשר יהיה להחליט שיהיו טיפולי המרה שאנחנו יודעים שהם מזיקים לבריאות. זאת אומרת, אוכלוסיות חלשות בטוח ייפגעו בלי קשר לדיקטטורה או לא כי זאת ההשקפה של מי שכרגע מכהן. אני מרגישה שאני נלחמת למען הציבור".