הרפורמה במערכת המשפט: האוניברסיטה העברית קראה היום (שני) להשבית את מוסדות ההשכלה הגבוהה אם חוק צמצום עילת הסבירות יעבור בקריאה שנייה ושלישית בכנסת. מהאוניברסיטה נמסר: "אישור החוק יאפשר פגיעה קשה בחירויות הפרט, ויאפשר מינויים ופיטורים שרירותיים, החלשת שומרי הסף, וקבלת החלטות ללא בקרה של ממש, תוך פגיעה בכלכלה, בביטחון, במחקר ובחינוך". 

יעצור את החקיקה? שופט העליון סולברג פרסם הודעה חריגה נגד צמצום עילת הסבירות
שיבושים ברכבות והבטחה ל"פעולה נרחבת": הלו"ז המעודכן ל"יום ההתנגדות הלאומי"

גם באוניברסיטה הפתוחה קראו לועד ראשי האוניברסיטאות ולכלל המוסדות האקדמיים לשבות אם החוק יעבור. מסנאט האוניברסיטה נמסר "הפגיעה במערכת המשפט והחוק לקידום מינויים והחלטות על בסיס פוליטי וסקטוריאלי, ללא בקרה של איכות שלטונית וטובת הציבור הרחב, יאפשרו התערבות פוליטית בכל תחומי החיים האקדמיים: בחלוקת תקציבים, במינוי הנהלות מועצות וועדות, בגישה להשכלה גבוהה, בביטול או צמצום החופש האקדמי, ובהתערבות בתכני הלימוד והמחקר".

מחאת הסטודנטים נגד הרפורמה המשפטים בגבעת רם בירושלים (צילום: מרק ישראל סלם)
מחאת הסטודנטים נגד הרפורמה המשפטים בגבעת רם בירושלים (צילום: מרק ישראל סלם)

עוד נכתב בהודעת הסנאט כי "מספר שרים כבר הביעו כוונותיהם לצמצם בעתיד את החופש האקדמי, וכן נעשו ניסיונות למנות גורמים פוליטיים במועצה להשכלה גבוהה. צעדים אלה עתידים לפגוע בזכות לשוויון בגישה להשכלה גבוהה, בחופש הביטוי ובחופש האקדמי של הסטודנטיות, הסטודנטים והסגל. 

"בהיותה מוסד אקדמי המבוסס על קבלה פתוחה, האוניברסיטה הפתוחה חרתה על דגלה את ערכי הפלורליזם והשוויון לכל, והיא פועלת לקידום הפצת ההשכלה הגבוהה בכל שכבות האוכלוסייה ובכל קצוות הארץ. הגם שחלק מהסטודנטים שלנו תומך בהצעות החקיקה של הממשלה, אנו מאמינות ומאמינים כי פגיעה בהפרדת הרשויות והחלשת מערכת המשפט עשויה לפגוע אנושות בערכים אלה ותוביל לפגיעה ישירה בכל אוכלוסיית הסטודנטים של האוניברסיטה הפתוחה".