הנשיא יצחק הרצוג נפגש הערב (שלישי) עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן. לאחר חתימתו בספר האורחים קיימו שני הנשיאים פגישה קצרה בנוכחות עיתונאים בחדר הסגלגל. בפתח הפגישה פנה ביידן להרצוג ואמר: "יש לנו הרבה על מה לדבר. המחויבות שלי לישראל היא ארוכת שנים. זאת חברות שאי אפשר לשבור. יש הרבה עבודה לפנינו עשותפים כדי להביא יציבות למזרח התיכון".

ביידן שוחח עם נתניהו: "הדגיש את הצורך בהשגת הסכמה רחבה"
רשמית: הרצוג יתארח בבית הלבן; אלו התנאים שהציב לו נתניהו

הנשיא הרצוג אמר: ״תודה לך אדוני הנשיא, נפלא לראות אותך שוב, אני מביא איתי מסר של ברכה ותודה מכל אומת ישראל מכל צידי הספקטרום הפוליטי, כולם מביעים ידידות עמוקה והוקרה רבה. אנו כמעט 50 שנה מאז שנכנסת לפוליטיקה ותמיד עמדת לצד מדינת ישראל ועם ישראל בכל- כך הרבה נושאים. ושמחתי לשמוע על שיחתך עם ראש הממשלה נתניהו בה התמקדת בשיתוף הפעולה הצבאי שלנו, כי יש לנו אויבים שלפעמים טועים לחשוב שהעובדה שיש לנו מחלוקת מנפצת את הקשר בינינו. ואני מאמין שאם הם היו יודעים כמה השיתוף פעולה בינינו צמח בשנים האחרונות, הם לא היו חושבים כך". 

"אני רוצה להודות לך אדוני הנשיא, שאתה שואף ליותר ויותר אינטגרציה ושיתוף פעולה באזור ומחפש שותפים נוספים לשלום עם ישראל ומטפל בכל- כך הרבה נושאים אזוריים יחד", הוסיף הרצוג, "לבסוף אדוני, אני יודעת שדיברת והזכרת את המצב הפנימי בישראל, אני כאן ואני שמח להיות כאן, ומחר אדבר מול מושב משותף בקונגרס שחוגג את עצמואתה של ישראל. יחד עם זאת ליבי ומחשובתיי טרודים מהוויכוח בארץ, אבל הויכוח הזה מסמל גם את הדמוקרטיה הנפלאה שיש בישראל, ותן לי להיות ברור. הדמוקרטיה בישראל חזקה, איתנה ונחושה". 

"אנו עוברים קשיים ואני מאמין ואומר לך, כפי שאמרתי כראש מדינת ישראל, תמיד צריך לחתור למצוא פתרון ידידותי ומוסכם, ואני עושה זאת גם ברגעים אלו באמצעות אנשיי במטרה למצוא פתרון ולצאת מהמשבר הזה בצורה הולמת", ציין.

ביידן השיב להרצוג: ״ובכן אדוני הנשיא, ברוך שובך לוושינגטון ולבית הלבן. היינו יחד בישראל ויש לנו הרבה על מה לדבר. אתה יודע שאהבתי לישראל היא עמוקה וארוכת ימים, וכפי שאמרתי אם לא הייתה ישראל היינו צריכים להמציא אותה. 75 שנים - קשה להאמין. זוהי ידידות שבלתי ניתנת לשבירה, ויחד אנו בונים אינטגרציה במזרח התיכון וזו עבודה קשה, יש לנו הרבה מה לעשות אבל חלה התקדמות".

"אנו מארגנים את הכנס הגדול ביותר של ערבים וישראלים, אנו הקמנו את הגבול הימי בין ישראל ללבנון, פתחנו שטח אווירי לישראל מעל ערב הסעודית ורבת עמון, וקרבנו ישראלים ופלסטינאים ברמה הפוליטית", הוסיף, "כפי שאישרתי לראש הממשלה נתניהו אתמול, המחויבות של ארצות הברית לישראל היא איתנה וחזקה ואנו מחוייבים גם להבטיח שאיראן לעולם לא תרכוש נשק גרעיני, אז יש לנו הרבה על מה לדבר".

יצחק הרצוג (צילום: חיים צח /לע''מ)
יצחק הרצוג (צילום: חיים צח /לע''מ)

מחר יגיעו בני הזוג הרצוג לגבעת הקפיטול, והנשיא ייפגש עם יו"ר בית הנבחרים, קווין מקארתי, ולאחר מכן גם עם מנהיג הדמוקרטים בקונגרס חקים ג'פריס. בשעה 18:00 ינאם הרצוג באנגלית מול הקונגרס, וב-20:30 ייפגש עם סגנית נשיא ארצות הברית קמאלה האריס.

רגע לפני שהמריא לארצות הברית, אמר הנשיא: "אני יוצא לארצות הברית, לשליחות מרגשת, לציון 75 שנה לעצמאות ישראל. הוזמנתי על ידי יושבת ראש הקונגרס הקודמת, ננסי פלוסי, מהמפלגה הדמוקרטית ועל ידי יושב ראש הקונגרס הנוכחי, קווין מקארתי, מהמפלגה הרפובליקנית לשאת דברים במושב מיוחד של הקונגרס לציון 75 שנה לעצמאות ישראל. אירוע מרגש ונדיר, שבו אשא דברים בשמם של כל אזרחי ישראל, אשא דברים עם הסיפור הישראלי המרגש, המדהים, של היחסים בין ישראל לארצות הברית, יחסים עמוקים, יחסים מרגשים, יחסים המבוססים על ערכים משותפים שהולכים דורות ולכן הם חוצים ממשלים וממשלות". 

"אני מתרגש לפגוש את הנשיא ג׳ו ביידן, ידיד אמיתי של מדינת ישראל, אוהב ישראל, ששמחתי שגם בשיחתו עם ראש הממשלה נתניהו הערב הוא חזר והדגיש את המחויבות האמריקאית לביטחון ישראל, למאבק באיראן, למאבק באויבנו בכלל באזור ולשיתוף פעולה הדוק בתחומים הבטחוניים, הכלכליים והמדיניים. אפגוש גם את סגנית הנשיא, את מזכ״ל האו״ם, את ראשי הארגונים היהודיים, את ראשי הממשל ועוד", הוסיף. 

"גם כשאהיה שם בארצות הברית, ליבי ומחשבותיי יהיו נתונות למה שקורה בישראל", הדגיש הרצוג. "אני חוזר וקורא לחברי הכנסת ולכל פעילי הציבור- אפשר להגיע לנוסחאות סבירות - גם בנושא הסבירות וגם בדברים אחרים. זה פשוט מחייב מאמץ, זה מחייב לוותר קצת, זה מחייב להכנס לחדר, זה לא חייב להיות בבית הנשיא זה יכול להיות גם מאחורי הקלעים בכנסת. תתאמצו, המחיר גדול מידי. תשעה באב בעוד שבועיים ואנחנו צריכים להזכר במחירים של פילוג, של ריב, של מתח פנימי, של מחירים גדולים מאוד שאומה משלמת על כך שעם קצת רצון טוב במקום זאת היא הייתה יכולה לפתור את האתגרים הללו. אני קורא לכולם לעשות את המאמץ הנוסף הזה, דווקא בשבוע הזה״.

הרצוג נוחת בוושינגטון, צילום: אנה ברסקי

ביקורו של הרצוג בוושינגטון מתקיים על רקע המתיחות חסרת התקדים בין ישראל לארצות הברית. אתמול בערב שוחחו ביידן ונתניהו לראשונה מזה ארבעה חודשים, ודן עמו בתוכנית הממשלה להחלשת מערכת המשפט לקראת ההצבעה הקרובה בכנסת על החוק לביטול עילת הסבירות. על דבר השיחה דיווח לראשונה ברק רביד בוואלה! לפי שלושה בכירים אמריקאים וישראלים.

על פי ההודעה שפרסמה לשכת רה"מ, ביידן הזמין את נתניהו לביקור בארה"ב, בעוד נתניהו אמר כי בכוונתו לנסות לגבש במהלך פגרת הקיץ הסכמה ציבורית רחבה לגבי החקיקה.

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו (צילום: לע''מ)
ג'ו ביידן ובנימין נתניהו (צילום: לע''מ)

דובר הבית הלבן, ג'ון קירבי, אמר כי ביידן הדגיש בפני נתניהו כי יש צורך להשיג פשרה וקונצנזוס רחבים ככל האפשר בנוגע לרפורמה המשפטית. עוד הדגיש ביידן כי ערכים דמוקרטיים היו וצריכים להישאר הבסיס ליחסים בין המדינות. קירבי אמר כי ביידן ונתניהו הסכימו להיפגש עד סוף השנה אך ציין כי הפרטים עדיין צריכים להיות נידונים בין הצדדים.

"במוקד השיחה עמדו חיזוק הברית האיתנה בין המדינות; בלימת האיומים מצד איראן וגרורותיה והרחבת מעגל השלום האזורי; והמשך המאמצים לרגיעה ויציבות ביהודה ושומרון (תהליך עקבה - שארם א-שייח עם הרש"פ). ראש הממשלה נתניהו עדכן את נשיא ארה"ב בנוגע לחוק שיתקבל בשבוע הבא בכנסת ועל כוונתו לנסות לגבש במהלך פגרת הקיץ הסכמה ציבורית רחבה לגבי יתרת התהליך.

פגישת נשיא המדינה עם נשיא ארצות הברית החלה בפגישת ארבע עיניים שארכה כ-40 דקות. הפגישה המורחבת ארכה כחצי שעה בה גם השתתפו מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן והיועץ לביטחון לאומי ג’ייק סאליבן. 

הנשיאים חזרו והדגישו את הקשר החם בין ישראל לארה״ב והידידות הקרובה בין השניים. הנשיא ביידן הראה לכולם בפגישה את עיטור הנשיא שקיבל מהנשיא הרצוג בשנה שעברה והתגאה בו. הנשיא מצידו אמר לו שהוא מרגיש כמו אצל בן משפחה. ביידן חזר על האהבה שלו לאזרחי ישראל. הדגיש כי ישראל היא ערובה לביטחון העם היהודי.

בפגישה הדגיש נשיא ארצות הברית את שיתוף הפעולה ההכרחי למול האיום האיראני. והדגיש כי עוקבים מקרוב על העניין האיראני והלבנוני. בנוגע לעליית הטרור בחודשים האחרונים, הנשיא ביידן הדגיש את זכותה של ישראל להגן על עצמה ואת ביטחון ישראל והמאבק בטרור. עם זאת, הזהיר מאירועי אלימות של תג מחיר. הנשיא הרצוג ציין את עליית הטרור הפלסטיני בחודשים האחרונים ואת אובדן החיים בקרב אזרחי ישראל. 

באשר לרפורמה המשפטית הנשיא ביידן הדגיש את הצורך להגיע להסכמות רחבות וציין כי המאבקים בישראל והרעש סביבם מקשים על התקדמות התהליכים האזוריים. הנשיא הרצוג ציין כי הוא ממשיך במאמצים למציאת פתרון וליציאה מהמשבר בצורה הטובה ביותר וכי הוא מאמין שאפשר וניתן להגיע להסכמות באמצעות הידברות. הנשיא ביידן ציין כי הייתה לו ולראש הממשלה נתניהו שיחה טובה, לבבית וקונסטרוקטיבית. בנוגע לשאלת הפטור מוויזות - בפגישה המורחבת צוין כי התהליך מתקדם וכי הם צופים שיסתיים בקרוב.