התקדמות משמעותית בדרך לפטור מוויזה: ארצות הברית וישראל חתמו היום (רביעי) בוושינגטון על מזכר ההבנות בנוגע להצטרפות ישראל לתוכנית הפטור מוויזה. על המזכר חתמו שגריר ישראל בוושינגטון מייק הרצוג, שגריר ארצות הברית היוצא טום ניידס ותת השר להגנת המולדת, רוברט סילברס.

הפטור מוויזה מתקרב? הפיילוט שיקדם את המהלך יוצא לדרך
הרצוג: "עוברים קשיים, אך הדמוקרטיה יציבה"; ביידן: "יש לנו הרבה על מה לדבר"

השגרירים ניידס והרצוג חתמו על הסכם ההדדיות שמכוחו תמומש קבלת ישראל לתכנית הפטור מוויזה. בעקבות החתימה יתחיל מחר יישומו של נוהל ההדדיות, המהווה את אחד מן העקרונות המרכזיים בתוכנית.מדובר בהליך המחייב כל מדינה המבקשת להתקבל כחברה בתכנית הפטור. 

נוהל זה יאפשר לכל אזרח אמריקאי להיכנס לישראל, ובהמשך, עם קבלת ישראל כחברה בתוכנית, יאפשר לכל ישראלי להיכנס לארה"ב ללא צורך בוויזה. יישומו המלא של הנוהל יחול על כל אמריקאי באשר הוא, גם על אמריקאים בעלי אזרחות כפולה, אמריקאים תושבי יהודה ושומרון ואמריקאים תושבי רצועת עזה.

שגריר ישראל בארה''ב מיכאל הרצוג חותם על הפטור מוויזה (צילום: ללא)
שגריר ישראל בארה''ב מיכאל הרצוג חותם על הפטור מוויזה (צילום: ללא)

ראש המל"ל צחי הנגבי מסר: "היום מדינת ישראל התקדמה צעד משמעותי נוסף במסגרת מועמדותה לתכנית הפטור מאשרת כניסה לארצות הברית. יישום הנוהל מחזק את הקשרים הבלתי ניתנים לערעור בין שתי המדינות ותורם במישרין לביטחון ישראל". 

"זהו ציון דרך רב חשיבות, המקרב אותנו לעמידה מלאה בתנאים של ממשלת ארה"ב בנוגע למועמדות לתכנית הפטור. הישג זה הוא פרי עבודה מקצועית מסורה ונמרצת של גורמים רבים במערכת הציבורית הישראלית והאמריקאית, ובראשם שגריר ארה"ב בישראל טום ניידס, שעבדו יד ביד לאורך חודשים ארוכים למען השלמתו המוצלחת".

שגריר ישראל בארה"ב מייק הרצוג כתב בטוויטר: "זכיתי היום לייצג את ממשלת ישראל בחתימה על מזכר הבנות בין ארה"ב לישראל בנושא הרחבת הרשאות הדדיות בתוכנית לפטור מהוויזה. זהו אבן דרך משמעותית לקראת הצטרפות ישראל לתוכנית. תודה לכל מי משני הצדדים שעבדו בחריצות כל כך למען מטרה זו, במיוחד לעמיתי וידידי היקר טום נידס ורוב סילברס, על תרומתם המשמעותית".

הרצוג נוחת בוושינגטון, צילום: אנה ברסקי

 בימים האחרונים הגיע המשא ומתן בין ישראל לארצות הברית לנקודת הכרעה כשבמוקד עמדה סוגיית ההדדיות והיחס לערבים-אמריקאים ולפלסטינים-אמריקאים, במיוחד כאלה שגרים בגדה המערבית או ברצועת עזה. סוגייה נוספת במחלוקת נגעה להיקף וסוג המידע שישראל תעביר לארצות הברית לגבי אזרחים ישראלים שרוצים לקבל פטור מוויזה ולגבי אמריקאים שכניסתם נמנעה לישראל.

בכל הנוגע לפלסטינים-אמריקאים שהינם תושבי הגדה המערבית - אלה יוכלו להיכנס לישראל לתקופה של שלושה חודשים ולטוס מנמל התעופה בן גוריון, אולם ההסדר ייכנס לתוקפו באופן מלא בעוד כ-9-6 חודשים אחרי שיסתיים פיתוח של אפליקציה מיוחדת.

בכל הנוגע לכמה מאות פלסטינים-אמריקאים שהינם תושבי רצועת עזה - אלה לא יוכלו להיכנס לישראל באופן חופשי דרך מחסום ארז, אלא רק לעבור לגשר אלנבי. פלסטינים-אמריקאים שמתגוררים בעזה וירצו להיכנס לישראל יצטרכו לעשות זאת דרך מדינה שלישית.

עוד דווח כי משלחת של משרד החוץ האמריקאי ושל המשרד להגנת המולדת של ארצות הברית תגיע לישראל בשבוע הבא כדי להתחיל את תקופת המבחן ולעקוב אחרי הדרך שבה ישראל מיישמת את הנוהלים החדשים. במידה ותקופת המבחן תעבור בהצלחה, שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן יודיע באופן רשמי כי ישראל עמדה בכל התנאים לכניסה לתוכנית הפטור מוויזה.

במידה וישראל לא תיישם בתוך כמה חודשים באופן מלא את התחייבותה לגבי פלסטינים-אמריקאים שחיים בגדה, תוכל ארצות הברית לבטל את הפטור מוויזה לישראלים.

המשא ומתן בין ישראל לארצות הברית על הכנסת ישראל לתוכנית הפטור מוויזה החל ברצינות לאחר כניסתו של הנשיא ג'ו ביידן לתפקידו. מי שהוביל את המהלך היה שגריר ישראל בוושינגטון באותה תקופה גלעד ארדן. ההסכמה על דחיפת הנושא בצורה רצינית יותר הושגה במהלך ביקורו של ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט בוושינגטון באוגוסט 2021, לאחר פגישתו עם הנשיא ביידן.

המשא ומתן שהתנהל בתקופת ממשלת בנט-לפיד היה קרוב להבשלה, אולם בשל חסימת החקיקה בנושא מצד ראש האופוזיציה בנימין נתניהו הנושא התעכב. כשהוקמה הממשלה החדשה, חידש נתניהו את המשא ומתן.