אלוף במיל' גרשון הכהן, חבר בתנועת "הביטחוניסטים", התראיין היום (חמישי) ברדיו צפון 104.5FM והתייחס להפסקת ההתנדבות של אנשי המילואים, לקראת העברת החוק לביטול עילת הסבירות בשבוע הבא.

הכהן נדרש כיצד צריך הרמטכ"ל הרצי הלוי להוביל את הצבא בסיטואציה הזו, וענה: "אני לא חושב שזה להוביל את הצבא. לצבא יש משימות, יש לכידות. התופעה הזאת לא אוחזת את כל הצבא, חייבים למקד אותה. אני יכול לומר מהמקום האישי שלי - כשהייתי צריך לעשות את הדבר הנורא ואיום ולהוביל את הגירוש מגוש קטיף, בין היתר מה שהוביל אותי להיות במקום שמציית ולא רק רעיונות, זה למען מה? מה החשיבות של השרות? אי אפשר לציית היום ומחר אין צבא בגלל זה, אלא גם בסיס של אחווה. אהבתי את האנשים ואת המפקדים. אהבתי את המחויבות שנובעת מהאהבה הזאת. הצבא בנוי על כוח מלכד שהוא גדול מכל מיני מחשבות".

הכהן הוסיף: "להישאר עם מי שנמצא. לומר: יש דברים שלא עושים! כשהיו לי חיילים שלא היה להם נוח להשתתף בגירוש גוש קטיף, היו כאלה שהצלחנו לסדר את העניין. תמיד צריך שומר מאהל או למטבח אבל איש לא בא ואמר: בגלל המשימה הזו אני לא בא יותר לצבא".

תא''ל גרשון הכהן במהלך ההכנות לתוכנית ההתנתקות (צילום: ברקאי וולפסון)
תא''ל גרשון הכהן במהלך ההכנות לתוכנית ההתנתקות (צילום: ברקאי וולפסון)

הכהן פקפק בכך שלמהלך השלכות חמורות: "זה עלול לפגוע אבל בסוף כמו גדעון בעין חרוד. קודם כל לוקח את ה-300 איש ואיתם בבטחה הוא הולך למלחמה" אמר, וסייג: "אנחנו צריכים את כולם. מסתכלים גם על המלחמה באוקראינה. רצון ואמונה לעשות את מה שאנחנו עושים. הדבר שהם מאיימים, זה להפוך את השירות על תנאי. לא היה כדבר הזה שמשתמשים בחיוניות של אדם לשירות הצבאי ועם החיוניות הזאת אירוע פוליטי לחלוטין, שבשביל המדינה הם לא יגנו על הבית? מה זה שייך? הבית קיים לפני המדינה ואחרי המדינה. השרות שלנו הוא לא בשביל ממשלה, הוא בשביל רעיון נשגב פי כמה מהממשלה ופי כמה מהמדינה".

אלפים באירוע ׳קו אדום׳ להתנדבות למילואים במוזיאון תל אביב. קרדיט: מחאת המילואימניקים אחים לנשק (צילום :מחאת המילואימניקים אחים לנשק)

הכהן הוסיף עוד על התנהלות הבכירים בצבא: "הרמטכ"ל מתמודד, מפקד חיל האוויר מתמודד. הוא מנסה לעשות כמו במערכת שיש בה דיבור ונאמנות ולהביא את האנשים למקום שהם חלק מהמערכת. לא לעשות את ההוקעה, שנאבד אותם לחלוטין. אם לא תהיה לו ברירה הוא יעשה את מה שצריך. בסוף האנשים האלה לא יהיו יותר חלק מהמערכת".

כשנשאל אם הוא רואה מצב בו בכירי הצבא יגידו לנתניהו: 'עד כאן' בעקבות היחלשות הצבא, נקט הכהן עמדה ברורה: "מקווה שלא. זו ממש כניעה לסחטנות, דבר כל כך חמור, זו הפיכה צבאית מסוג שלא ראינו בעבר. זה לא לעלות עם טנקים על הממשלה והכנסת, זה להביא את ראשי הצבא לאולטימטום, לסחיטה, בכוח חיוניותם לשרות בצה"ל. זה סוג של הפיכה צבאית במובן הבסיסי שלוקחים חיוניות משירות צבאי ומכניסים את זה למשחק בזירה הפוליטית ככוח. מכיר חלק מהאנשים ויודע את ערכם וזה סוג של הלם".